لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

حمایت یک کنفدراسیون بین‌المللی کارگری از مطالبات کارگران نیشکر هفت‌تپه


کارگران هفت‌تپه از جمله خواستار پرداخت کامل دستمزد،‌ به رسمیت شناخته شدن سندیکای خود و بازگرداندن مالکیت شرکت به دولت هستند.   
کارگران هفت‌تپه از جمله خواستار پرداخت کامل دستمزد،‌ به رسمیت شناخته شدن سندیکای خود و بازگرداندن مالکیت شرکت به دولت هستند.   

کنفدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع مواد غذایی، کشاورزی و خدمات در بیانیه‌ای با اشاره به اعتصاب صدها تن از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه از سندیکاها و اتحادیه‌های کارگری خواست از آنان و مطالبات‌شان حمایت کنند.

این اعتصاب در هفته گذشته و در اعتراض به پرداخت نشدن چهار ماه حقوق کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه انجام شد و در خبرگزاری ایلنا و شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب یافت.

کنفدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع مواد غذایی، کشاورزی و خدمات اشاره کرد که کارگران هفت‌تپه به دلیل پرداخت نشدن دستمزدشان گرسنه‌اند و نیاز به حمایت دارند.

به نوشته بیانیه این کنفدراسیون، کارگران و کارگران بازنشسته هفت‌تپه «همواره باید برای دریافت دستمزد و مستمری خود مبارزه کنند».

این تشکل بین‌المللی کارگری در این ارتباط به تاسیس سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه اشاره کرد که برای نخستین بار رهبری اعتصاب ۴۲ روزه کارگران این واحد را در حدود ۹ سال پیش بر عهده گرفت.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه از اعضای فدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع مواد غذایی، کشاورزی و خدمات به شمار می‌رود. مرکز این فدراسیون که در سال ۱۹۲۰ میلادی تاسیس شد، ‌در شهر ژنو سوئیس است.

پیشتر فدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع مواد غذایی، کشاورزی و خدمات با راه‌اندازی کمپینی حمایت خود را از کارگران نیشکر هفت‌تپه و سندیکای آنان اعلام کرده بود.

کنفدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع مواد غذایی، کشاورزی و خدمات در بیانیه خود در عین حال به برخوردهای امنیتی و قضایی با رهبران و اعضای سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و نیز کارگران این واحد اشاره کرد و نوشت که وضعیت شرکت نیشکر هفت‌تپه پس از واگذاری آن به بخش خصوصی در حدود دو سال پیش بدتر شده است و از آن پس، دستمزد کارگران و نیز مستمری بازنشستگان با تاخیر پرداخت شده است.

در این بیانیه اشاره شد که کارگران هفت‌تپه خواستار پرداخت کامل دستمزد و مزایای معوقه خود،‌ به رسمیت شناخته شدن سندیکای شرکت به عنوان نماینده قانونی کارگران، بازگشت به کار کارگرانی که ناعادلانه بیکار شده‌اند و همچنین بازگرداندن مالکیت این واحد به دولت هستند.

بر اساس گزارش‌ها، شرکت نیشکر هفت‌تپه در اسفند سال ۹۴ به دو تن واگذار شد و از آن زمان به بعد، به گفته سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، مشکلات اقتصادی بیشتری پیدا کرده است به طوری که همواره دستمزد و مزایای کارگران با چند ماه تاخیر پرداخت می شود.

این موضوع در گزارش برخی از خبرگزاری‌ها بازتاب یافته است. بر اساس همین گزارش‌ها، کارگران شماری از کارخانه‌ها در ایران، مانند هپکو، آذرآب و پلی‌اکریل با اشاره به بروز مشکلات گسترده اقتصادی در این واحدها، خواستار بازگردانده شدن مالکیت آنها به دولت شده‌اند. اما دولت حسن روحانی با این خواسته‌ها مخالفت کرده و بر ادامه سیاست خصوصی‌سازی تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG