لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

صدها کارگر نیشکر هفت‌تپه در انتظار حقوق‌های معوقه هستند


کارخانه نیشکر هفت‌تپه، منبع ایلنا
کارخانه نیشکر هفت‌تپه، منبع ایلنا

گزارش ها از نیشکر هفت‌تپه حاکیست که بین سه تا شش ماه حقوق هزاران تن از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به آنان پرداخت نشده است.

یکی از کارگران در هفت‌تپه به رادیو فردا گفت که کارفرمای خصوصی این واحد صنعتی - کشاورزی در پی تهدید به اعتصاب کارگران،‌ دستمزد تیرماه ۹۰۰ پرسنل رسمی را پرداخت کرد.

پیش از این خبرگزاری ایلنا از پرداخت نشدن معوقات مزدی کارگران رسمی کارخانه در ماه‌های تیر، مرداد، شهریور و مهر خبر داده بود.

به گفته یک کارگر در هفت‌تپه، تا عصر روز پنجشنبه چهارم آبان، از پرداخت مابقی دستمزد کارگران رسمی و نیز کارگران روزمزدی خبری نبوده است.

یک کارگر دیگر در شرکت نیشکر هفت‌تپه نیز در گفت‌وگو با رادیو فردا اشاره می کند که این وضعیت، مشکلات بسیاری برای کارگران و خانواده های شان ایجاد کرده است. از جمله اینکه کارگران دارای نوزادان خردسال حتی توان خرید شیرخشک ندارند.

یکی از کارگران در هفت‌تپه به رادیو فردا گفت که کارفرمای خصوصی این واحد صنعتی - کشاورزی در پی تهدید به اعتصاب کارگران،‌ دستمزد تیرماه ۹۰۰ پرسنل رسمی را پرداخت کرد.

به نوشته ایلنا، بیش از ۲۰۰۰ کارگر رسمی و غیر رسمی در شرکت نیشکر هفت‌تپه مشغول به کارند.

بر اساس این گزارش، کارگران روزمزدی علاوه بر این، بابت دستمزد ماه‌های بهمن و اسفند سال ۹۴ نیز طلبکارند.

همچنین بر اساس این گزارش‌، حدود ۵۰۰ تن از کارگران این واحد تولیدی که از دست کم از سال ۹۲ مشمول بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت وزیان آور قرار دارند،‌ به دلیل آنکه کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت تپه هنوز سهم چهار درصدی حق مربوط به سابقه سخت و زیان‌آورشان را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرده است وضعیت نامشخصی دارند.

علاوه بر این، ۲۰۰ تن از کارگران این شرکت که به صورت فصلی در مزارع نیشکر به کار بریدن نی اشتغال دارند، از سال ۹۲ منتظر پرداخت حق بیمه فصول بیکاری خود از سوی کارفرما برای بازنشستگی هستند.

بر اساس گزارش ها، از زمانی که مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه در اسفند سال ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد، مشکلات اقتصادی این واحد شدت گرفته و پرداخت حقوق کارگران به تعویق افتاده است؛‌ موضوعی که اعتراض‌های صنفی آنان را به دنبال داشته است.

در این ارتباط، یک کارگر نیز در گفت‌وگو با رادیو فردا با اشاره به اعتراض‌های ماه‌های اخیر کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه به پرداخت نشدن حقوق‌شان می‌افزاید: وقتی کارگران به این موضوع معترض می‌شوند، پرونده‌های امنیتی علیه آنان تهیه می‌شود. در این ارتباط چند هفته قبل، بیش از ۷۰ کارگر هفت‌تپه به دادگاه احضار شدند و اخیرا هم هفت تن از کارگران به دادگاه احضار شدند و در آنجا به آنان گفته شد که باید ماهی یک بار به پاسگاه نیروی انتظامی منطقه مراجعه کنند تا در آنجا از آنان انگشت‌نگاری شود.

به گفته او،‌ کارگران بازنشسته، کارگران نی‌بر و کارگران حمل و نقل در شرکت نیشکر هفت‌تپه هم با مشکلاتی مواجهند.

این کارگر اضافه می‌کند: کارگرانی که از اواخر سال ۹۴ به بعد بازنشسته شده اند،‌ هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده اند. هنوز مطالبات سال گذشته کارگران نی بر پرداخت نشده است و حقوق کارگران بخش حمل و نقل نیز از ماه‌ها پیش پرداخت نشده است.

به گفته او، ‌دفترچه بیمه کارگران هم از حدود ۵ ماه پیش پرداخت نشده است.

این کارگر در مورد واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه می‌گوید: قرار بود که حقوق کارگران به موقع پرداخت شود و تولید شرکت به بیش از ۱۰۰ هزار تن شکر برسد ولی هیچیک از این وعده‌ها انجام نشد و تنها شاهد روند معکوس بوده‌ایم.‌

پیش از این، واگذاری هفت‌تپه به بخش خصوصی انتقادهایی را به همراه داشت. از جمله روزنامه آفتاب یزد در اردیبهشت سال گذشته خبر داده بود که راضی نوری، نماینده شوش دانیال در مجلس، نسبت به روند طی شده در واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه به وزیر اقتصاد، تذکر داده است.

این نماینده مجلس گفته بود: «آیا واگذاری این مجموعه بزرگ اقتصادی آن هم به دو جوان ۲۸ و ۳۱ ساله بدون هماهنگی مسئولان استان و شهرستان به معنای رها کردن این مجموعه نیست و آیا کار درستی انجام شده است؟»

وی پیش‌بینی کرده بود که این واگذاری «موجب ایجاد مشکلات متعدد» برای کارگران این مجموعه اقتصادی خواهد شد.

در سالیان اخیر کارگران برخی کارخانه‌های خصوصی‌سازی شده در ایران با برگزاری تجمع هایی خواستار بازگرداندن مالکیت آنها به دولت شده اند.

هپکو،‌ پلی اکریل، بلبرینگ سازی، نیشکر هفت تپه، آلومینیوم مهدی و آذرآب از جمله این کارخانه‌ها هستند.

اما این درخواست‌ها تاکنون تحقق نیافته است و مقام‌های دولت حسن روحانی همچنان بر لزوم کوچک شدن بدنه دولت و واگذاری کارخانه‌ها و شرکت‌ها به بخش خصوصی تاکید می کنند.

تلاش یکی از کارگران اخراجی نیشکر هفت تپه برای خودکشی

اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داد که یکی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به نام بهروز نیکوفرد پس از اخراج از سوی مدیریت این واحد صبح روز پنجشنبه دو فررند پسر و دختر ۱۰ و ۱۲ ساله خود را به شرکت آورد و تهدید به کشتن خود و فرزندانش کرد. اما کارگران مانع این اقدام شدند.

به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، بهروز نیکوفرد که از سال ۷۲ در شرکت نیشکر هفت تپه به صورت قراردادی کار می‌کرد پس از اعتراض های صنفی اخیر کارگران این واحد اخراج شده بود.

در این میان، آخرین گزارش حاکیست که بهروز نیکو فرد از سوی قاضی کشیک دادگستری شوش احضار شده است.

این خبر تا عصر روز پنجشنبه در رسانه‌های رسمی ایران بازتاب نیافته بود.

XS
SM
MD
LG