لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

اعتصاب در شرکت نیشکر هفت‌تپه؛ کارگران خواستار پرداخت پنج ماه حقوق معوقه شدند


تجمع آذرماه کارگران نیشکر هفت‌تپه؛ یکی از کارگران می‌گوید ما از بدقولی‌ها و وعده‌های دروغ کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه ناراضی هستیم.
تجمع آذرماه کارگران نیشکر هفت‌تپه؛ یکی از کارگران می‌گوید ما از بدقولی‌ها و وعده‌های دروغ کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه ناراضی هستیم.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه اعلام کرد که کارگران این واحد روز دوشنبه ۲۵ دی، در اعتراض به پرداخت نشدن پنج ماه حقوق معوقه خود اعتصاب کردند.

بر اساس این گزارش، دو ماه دستمزد سال ۹۴ و نیز ماه های مهر، آبان و آذر سال جاری کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه پرداخت نشده است.

یکی از کارگران نیشکر هفت‌تپه در گفت‌وگو با رادیو فردا، تعداد کارگران اعتصابی را بیش از یک هزار تن اعلام کرد و گفت که آنها از بدقولی‌ها و وعده‌های دروغ کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه ناراضی هستند.

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه پیشتر در روز ۱۷ دی اعتصاب کرده بودند اما در پی قول کارفرما برای تحقق خواست‌هایشان به اعتصاب خود پایان دادند. با این همه، آنها اعلام کردند که چنانچه خلف وعده‌ای صورت گیرد، اعتصاب خواهند کرد.

اعتصاب روز ۱۷ دی پس از آن برگزار شد که تعهد کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه در اعتصاب بزرگ شش روزه کارگران این واحد در آذرماه تحقق نیافته بود.

او در جمع مسئولان فرمانداری شوش متعهد شده بود «علاوه بر به‌روزرسانی حقوق معوقه کارگران از طریق پرداخت یک ماه از دستمزد معوقه در چهاردهم هر ماه، نسبت به قراردادی کردن کارگران پیمانکاری و دیگر کارگران روز مرد و پرداخت حقوق بهمن و اسفند سال ۹۴ اقدام کند».

کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه همچنین با خواست کارگران برای برکناری سیامک افشار، قائم مقام خود، موافقت کرده بود که پس از آن به نوشته خبرگزاری ایلنا، او از سمت خود استعفا کرد.

در همین حال،‌ شرکت نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه در کانال تلگرامی خود نوشت که در پی اعتصاب در این واحد در روز دوشنبه، کارفرما اقدام به پخش فیش‌های دستمزد دوماه سال‌ ۹۴ کرد ولی تا عصر همین روز، پولی به حساب کارگران واریز نشده بود.

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه بارها در اعتراض به وضعیت خود، ‌از جمله پرداخت نشدن دستمزد و حق بیمه خود تجمع و اعتصاب کرده‌اند. این اعتراض‌ها از زمان واگذاری این واحد به بخش خصوصی، شدت بیشتری گرفته است.

یکی از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در این مورد می‌گوید: «کارگران شرکت نیشکر هفت تپه مانند کارگران شرکت‌هایی مانند آذرآب و هپکوی اراک،‌ تراکتورسازی تبریز، کیان تایر، صنایع فولاد، ‌در برخی از فازهای عسلویه و صنعت پتروشیمی با مشکلات عدیده ای مواجهند و دستمزد آنان با تاخیر بسیار پرداخت می‌شود».

او با انتقاد از آنچه سوءتدبیر و بی‌کفایتی مسئولان این شرکت‌ها می نامد، می‌افزاید که شماری از این کارخانه‌ها، به بخش خصوصی واگذار شده اند که پس از آن شاهد کاهش تولید، تعویق در پرداخت دستمزد کارگران و یا اخراج آنان بوده‌ایم».

در این میان، کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه با اشاره به افزایش مشکلات اقتصادی در این واحد بارها خواستار بازگرداندن مالکیت آن به دولت شده‌اند.

این خواسته در شرایطی ابراز شده است که کارگران شمار دیگری از کارخانه‌ها و شرکت‌های واگذار شده به بخش خصوصی، درخواست مشابهی را مطرح کرده‌اند. با این همه، دولت حسن روحانی با اشاره به لزوم کوچک شدن بدنه دولت و نیز تشویق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به سرمایه‌گذاری بر ادامه سیاست خصوصی‌سازی تأکید می‌کند.

در این حال،‌ سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در کانال تلگرامی‌اش، از ضرب و شتم اسماعیل بخشی، یکی از نمایندگی کارگران این واحد، خبر داد.

این تشکل صنفی نوشت که آقای بخشی «پس از سخنرانی و حین رفتن به منزل خود در شهرستان دزفول، مورد هجوم وحشیانه چند نفر نقابدار قرار گرفت».

بر اساس این گزارش، این کارگر با کمک مردم نجات یافت و «ضاربان با دیدن مردم و مقاومت اسماعیل بخشی، سریعاً منطقه را با وسائل نقلیه» خود ترک کردند.
با این همه، به گفته سندیکای کارگران شرکت نیکر هفت‌تپه، اسماعیل بخشی، «از ناحیه کتف چپ دچار پارگی شد» اما وضعیت جسمی و عمومی اش خوب است.

در این ارتباط،‌ سندیکای شرکت نیشکر هفت تپه حمله به اسماعیل بخشی را محکوم کرد.

با استفاده از کانال تلگرامی سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و گفت‌وگو با یک کارگر شرکت؛ ب.ک./م.ا.
XS
SM
MD
LG