لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

دو میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی به بودجه نظامی ایران اضافه شد


حسن روحانی (راست) و امیر حاتمی، وزیر دفاع، در مراسم رونمایی از سامانه پدافند باور۳۷۳
حسن روحانی (راست) و امیر حاتمی، وزیر دفاع، در مراسم رونمایی از سامانه پدافند باور۳۷۳

دولت حسن روحانی روز سه‌شنبه ۱۹ آذر خبر داد که دو میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای بودجه نظامی سال۹۹ اختصاص یافته و با احتساب این رقم، بودجه دفاعی کشور نسبت به امسال ۸ درصد افزایش یافته است.

شورای اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به برخی گزارش‌ها اعلام کرد علاوه بر بودجه معمول، در «تبصره هـ ماده ۴ لایحه بودجه»، مبلغ دو میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای بودجه دفاعی اختصاص یافته است.

این شورا افزوده است:‌با احتساب این رقم، بودجه نظامی ۸ درصد افزایش یافته است.

اطلاعیه دولت حسن روحانی در واکنش به گزارش برخی رسانه‌های اصول‌گرا درباره کاهش بودجه نظامی در بودجه سال ۹۹ منتشر شده است. خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران اعلام کرده بود که بودجه فصل امور دفاعی و امنیتی بودجه از حدود ۷۱ هزار میلیارد تومان در سال گذشته به ۶۹ هزار و ۵۹۶ میلیارد تومان کاهش یافته است.

دولت ایران در سال‌های گذشته بارها با حکم حکومتی آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی از صندوق توسعه ملی برای افزایش بودجه نظامی برداشت کرده بود.

سال گذشته تبصره‌ای از لایحه بودجه ۹۸ که اجازه می‌داد برای مصارف نظامی، تا یک‌ونیم میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ملی برداشت شود، به دستور علی خامنه‌ای و «بدون آنکه رئیس مجلس به نمایندگان اجازه بحث بدهد» به تصویب رسید.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، در بودجه امسال نیز «همه سهم ۳۶ درصدی» صندوق توسعه ملی از محل فروش نفت در سال ۹۹، در بودجه امسال هزینه خواهد شد.

برداشت از صندوق توسعه ملی برای بودجه جاری در حالی صورت می‌گیرد که این صندوق «با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت‌ و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصـادی» تشکیل شده و بر اساس اساسنامه نباید موجودی آن صرف بودجه جاری شود.

در همین حال، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی کرده بود که به دلیل کاهش فروش نفت ایران بر اثر تحریم‌ها و افزایش برداشت‌ها از صندوق توسعه ملی، از جمله برای مصارف نظامی، در سال ۹۸ هیچ پولی وارد این صندوق نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG