لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

انتقاد وزیر ارتباطات از «پیروی از رفتارهای شیطان‌گونه»‌ در فضای مجازی


چالش «نهنگ آبی» یک بازی اینترنتی متشکل از یک سری از وظایف واگذاری شده به بازیکنان توسط مدیران در طول ۵۰ روز است.
چالش «نهنگ آبی» یک بازی اینترنتی متشکل از یک سری از وظایف واگذاری شده به بازیکنان توسط مدیران در طول ۵۰ روز است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خودکشی دو دختر نوجوان در اصفهان بر اثر بازی «نهنگ آبی» را ناشی از «پیروی از رفتارهای شیطان گونه در فضای مجازی» دانست.

خبرگزاری فارس روز دوشنبه اول آبان گزارش کرد که محمدجواد آذری جهرمی با اعلام این موضوع در صفحه اینستاگرام خود نوشت که «به عنوان یک پدر، فرزندانم را به عضویت در شبکه‌های اجتماعی تشویق نکرده‌ام و آنها نیز تاکنون عضویتی نداشته‌اند».

وی اضافه کرد که فرزندانش «با حضور یک بزرگتر از فضای مجازی بهره می‌گیرند» و ما در قبال کودکان خود هم در فضای حقیقی و هم در فضای مجازی «مسئولیم».

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه «بایستی بپذیریم که در کنار منافع بسیار، آفات جدی هم در فضای مجازی وجود دارد» گفت: «حاکمیت باید مروج ابزارهای نظارت والدین بر استفاده فرزندان از فضای مجازی و همچنین ترویج کننده نحوه صحیح استفاده کودکان و نوجوان از این فضا و کمک به تولید محتوا و سرویس‌های متناسب با این سنین» باشد.

محمدجواد آذری جهرمی این موضوع را «از اولین برنامه‌های وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم» عنوان کرد و هشدار داد که خودکشی دو نوجوان در اصفهان٬ «اگر منجر به تغییر شیوه‌های نادرست حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی نشود، متاسفانه مجددا قابل تکرار است».

خبرگزاری دولتی ایرنا روز یکشنبه ۳۰ مهر، به نقل از فرمانده انتظامی استان اصفهان٬ دلیل سقوط دو دانش آموز دختر اصفهانی از پل روگذر چمران که منجر به درگذشت یکی از آنها و زخمی‌شدن دیگری شد را «تاثیر بازی نهنگ آبی» گزارش کرد.

مهدی معصوم بیگی گفت که این دو نوجوان «قبل از پرت کردن خود توسط یک دستگاه ضبط صوت، با خانواده خود خداحافظی کرده» بودند.

این در حالی است که خبرگزاری ایسنا در گزارشی با عنوان «آیا واقعا چالش نهنگ آبی در ایران وجود دارد؟»٬ نوشت که «هیچ یک از خانواده‌ها هنوز فایل صوتی که پلیس اصفهان اعلام کرده حاوی پیام خداحافظی دختران و تایید عضویت آن‌ها در چالش نهنگ آبی است را نشنیده‌اند».

با آنکه پیشتر نسبت به ورود این بازی به ایران هشدار داده شده بود٬ اما آماری از خودکشی و یا اقدام به خودکشیِ مرتبط با این بازی از سوی مقامات رسمی اعلام نشده بود.

چالش «نهنگ آبی» یک بازی اینترنتی متشکل از یک سری از وظایف واگذاری شده به بازیکنان توسط مدیران در طول ۵۰ روز است و با چالش نهایی، بازیکن نیاز به ارتکاب خودکشی دارد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نشست خبری سومین لیگ بازی‌های رایانه‌ای ایران روز ۱۹ شهریور گفته بود «از آنجا که نهنگ آبی نیاز به یک ادمین برای تأیید و اعلام مراحل دارد، با دستگیری سازندگان آن در روسیه عملاً دیگر این چالش وجود ندارد».

در روسیه از نوامبر سال ۲۰۱۵ تا آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۳۰ مورد اقدام به خودکشی در ارتباط با چالش نهنگ آبی ثبت شده است.

شیوه چالش نهنگ آبی در هند موجب شد تا دادگاه عالی دهلی‌ نو از فیسبوک و گوگل درخواست کند امکان دسترسی کاربران به چالش نهنگ آبی را مسدود کنند.

اما به نوشته ایسنا٬ در ایران تا کنون آماری از سوی مقامات در این خصوص اعلام نشده و تنها به هشدارها بسنده شده است.

XS
SM
MD
LG