لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

جعفری:‌ برخی در داخل برای تضعیف توان دفاعی با دشمن همراهی می‌کنند


محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز یکشنبه ۲۲ مرداد بدون ارائه شواهد و جزئیات، برخی گروه های سیاسی در ایران را متهم کرد که برای «تضعیف» نیروهای مسلح با «دشمن همراهی» می کنند و درهمین حال، جانشین او نیز برخی گروه های سیاسی را «پژواک صدای بیگانه» خواند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد علی جعفری گفت که «دشمنان» بعد از توافق اتمی وین، با تحریم‌های دفاعی و موشکی، قصد دارند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را تضعیف کنند.

وی اضافه کرد:«متأسفانه بعضی‌ها هم در داخل بعضاً فریب قول‌ها و وعده‌های دشمنان را می‌خورند و به عمق این توطئه و برنامه‌ریزی دشمنان برای تضعیف توان دفاعی، توجه ندارند بلکه همراهی‌هایی هم صورت می‌گیرد».

درهمین حال، حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، نیز شامگاه شنبه در یک برنامه تلویزیونی گفت که «برخی از جریانات سیاسی، عامدانه یا ناآگاهانه پژواک صدای بیگانه هستند» و «در شرایط جنگ» سپاه پاسداران را« تضعیف می‌کنند».

این دو فرمانده سپاه پاسداران جزئیات و شواهدی درباره ادعاهای خود بیان نکرده‌اند.

پیشتر آیت الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان و دبیر شورای نگهبان، انتقادها از سپاه پاسداران را «اجرای سیاست‌های آمریکا» درباره این نهاد نظامی توصیف کرده بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی روز پنجم مرداد، در نشست اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان با کمیسیون‌های این مجلس گفت که نباید سپاه پاسداران را «به اسم تفنگدار مورد هجمه» قرارداد و «سیاست‌های آمریکا را پیاده کرد».

احمد جنتی اضافه کرد:« آنان می‌خواهند به جنگ با رهبری بیایند، اما چون نمی‌توانند با رهبری مقابله کنند، اسم سپاه را می‌برند».

سخنان رئیس مجلس خبرگان و دبیر شورای نگهبان در شرایطی ابراز شد که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز اول تیر در انتقادی تلویحی از فعالیت‌های سپاه پاسداران گفته بود که بخشی از اقتصاد ایران به دست «دولتی» داده شده است که «هم تفنگ دارد و هم رسانه» و «کسی جرأت ندارد با آنها رقابت کند».

در ماه های اخیر و پس از اجرای برجام،‌ آزمایش‌های موشکی سپاه پاسداران، اعتراض کشورهای غربی و سازمان ملل را به دنبال داشته و در چند مورد به افزوده شدن نام شماری از اشخاص حقیقی و حقوقی به تحریم‌های مرتبط منجر شده است.

سپاه پاسداران پس از توافق هسته‌ای، از دو انبار زیرزمینی موشک‌های خود با عنوان «شهر موشکی» رونمایی کرده است.

حسن روحانی روز ۱۵ اردیبهشت، در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری گفته بود که «برخی تصویری از شهرهای زیرزمینی نشان دادند که برجام را برهم بزنند، روی موشک شعارهایی نوشتند تا برجام را برهم بزنند ولی مردم ما از همه اینها عبور کردند».

در همین حال، علی مطهری، نایب رئیس مجلس، نیز روز ۲۵ دی سال گذشته در مصاحبه با سایت «عصر ایران» گفته بود که «تندروی‌هایی» چون «تلاش برای اجرا نشدن برجام از طریق موشک‌پرانی»، «تحریک دشمن برای وضع تحریم‌های اقتصادی»، «ایجاد بهانه‌های حقوق بشری برای دشمن» و «هر معترضی را فتنه‌گر خواندن» به جمهوری اسلامی «ضربه زده است».

دو روز بعد رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، گفته‌های آقای مطهری را «موهن»، «نسنجیده» و «پژواک صدای دشمنان» خواند.

آقای مطهری سپس اعلام کرد که سخنانش به معنی انکار ضرورت تقویت صنایع موشکی ایران نبوده، «اما مهم قدرت‌نمایی به‌موقع» است.

وی گفت: «اگر در حال عبور از گردنه سخت ماه‌های اول اجرای برجام هستیم، این قدرت‌نمایی را با آن جمله منقوش روی موشک به بعد موکول کنیم، همچنان که در سال‌های گذشته بهتر بود مسئله هولوکاست که معتقدیم با هدف اشغال فلسطین بزرگنمایی شده‌ به شکل دیگری و در جای خود مطرح می‌شد».

سخنان این فرماندهان سپاه پاسداران درحالی بیان می‌شود که در ماه‌های گذشته نیز درگیری‌های لفظی بین مقام‌های سپاه پاسداران و حسن روحانی،‌ رئیس جمهوری ایران، درباره موضوعات مختلفی از جمله فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران در جریان بوده است.

در این میان، حسن روحانی روز دوم مرداد با فرمانده کل و چهار فرمانده ارشد سپاه پاسداران دیدار کرد اما دفتر ریاست جمهوری ایران با انتشار خبر کوتاهی از این دیدار، به جزئیات گفت‌وگوها اشاره ای نکرد.

غلامحسین غیب پرور، فرمانده بسیج، اما گفت که این دیدار «اعتراضی» نبوده و در فضایی«صمیمی» برگزار شده است.

همزمان با اظهار نظر فرمانده سپاه پاسداران، علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این نهاد نیز گفت:«در دولت‌های کارگزاران و اصلاحات، اندیشه بازرگان (نخست وزیر دولت موقت و دبیر کل نهضت آزادی) زیر عبای برخی آقایان توسعه پیدا کرد و این جریان سعی کرد انقلاب اسلامی را به سوی لیبرالیسم سوق دهد تا جایی که فتنه ۸۸ را رقم زدند».

رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او از اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با عنوان «فتنه» نام می‌برند.

علی سعیدی روز ۱۴ خرداد نیز به طور تلویحی از حسن روحانی و نزدیکان او با عنوان «حلقه نیاوران» نام برده و گفته بود که پیگیری ایده «همزیستی مسالمت‌آمیز با غرب» در ایران نتیجه فعالیت این گروه است.

پیش از این نیز نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی، اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی را متهم کرده اند که در دولت‌های خود باعث «رواج لیبرالیسم» و «سبک زندگی غربی» در ایران شده اند. این اتهام ها از سوی هواداران اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی رد شده است.

XS
SM
MD
LG