لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۷

علی لاریجانی افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان را تکذیب کرد


RUSSIA -- Iranian Parliament Speaker Ali Larijani gives an interview to the TASS news agency in Moscow, December 4, 2017
RUSSIA -- Iranian Parliament Speaker Ali Larijani gives an interview to the TASS news agency in Moscow, December 4, 2017

رئیس مجلس شورای اسلامی گزارش‌ها مبنی بر افزایش ۷۰ درصد حقوق نمایندگان قوه مقننه را تکذیب کرد و گفت که «چنین چیزی وجود ندارد».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی لاریجانی روز سه‌شنبه ۲۸ آذر، این موضوع را در پاسخ به تذکر کاظم دلخوش٬ نماینده صومعه‌سرا در مجلس، بیان کرد.

آقای لاریجانی گفت: «اینکه گفته می‌شود ۷۰ درصد حقوق نمایندگان افزایش می‌یابد، صد درصد کذب است و چنین چیزی وجود ندارد و باید حرف با قاعده زده شود».

وی اضافه کرد: «امسال سعی کردیم به دلیل مشکلات مردم، بودجه پارلمان را کاهش دهیم و هیچ اضافه‌ای در این خصوص نخواهیم داشت و با همان رشدی که به کارکنان دولت افزایش حقوق اختصاص می‌یابد حقوق نمایندگان هم افزایش می‌یابد».

پیشتر به گفته مقام های دولتی، حقوق کارمندان دولت ۱۰ درصد در سال آینده افزایش خواهد یافت.

رئیس مجلس خطاب به «برخی {که} گفته‌اند بودجه مجلس شفاف نیست نیز گفت: «از آنها باید پرسید شفافیت به چه معناست؟ بودجه مجلس مثل سایر بخش‌ها نوشته شده و می‌توانید ببیند و هر کدام از همکاران که مسئله‌ای دارند بیایند و آن را ببیند این حرف‌ها ظلم است و حرف درستی نیست».

محمود صادقی، نماینده مجلس از تهران، روز یکشنبه ۲۶ آذر، در نطق میان دستور خود در مجلس با انتقاد از اینکه «نظام مالی مجلس، غیرشفاف است» گفته بود:‌ «چرا اجازه نمی‌دهند بودجه سالانه مجلس به طور شفاف حسابرسی شود؟».

او همچنین به شماره روز دوشنبه ۲۷ آذر روزنامه شرق گفته بود که «واريزی‌هاي مجلس شفاف نيست. حتی پس و پيش هم می‌شود. اتفاق افتاده که يک ‌ماه ‌و نيم واريزی نداريم و يکباره پولی واريز می‌شود. اين نبود شفافيت خودش می‌تواند بانی خيلی چيزها شود».

آقای صادقی افزوده بود که «مسئله‌اش برای من نماينده اين است که نمی‌دانم دقيقا چه زمانی چه مبلغی پرداخت می‌شود. خيلی از نمايندگان مجلس هم مانند من هستند. وسط شلوغی کارها، يکباره پولی به حسابت می‌آيد که نمی‌دانی بابت چه بوده» است.

در همین ارتباط، به نوشته تابناک و خبرگزاری فارس، نزدیک ۳۰ تن از نمایندگان مجلس روز یکشنبه در نامه‌ای به هیئت رئیسه قوه مقننه، خواستار شفاف سازی هزینه‌های مجلس شده بودند.

محمود ابطحی٬ نماینده مجلس، به تابناک گفت که «ما اصلا نمی دانیم، مدیران مجلس و نیز معاون اجرایی مجلس چه میزان حقوق دریافت می کنند».

اما علی لاریجانی روز سه‌شنبه گفت: «همه چیز مجلس شفاف است» و «دیوان محاسبات {نیز} مرجع مستقل است و...گزارش‌های خود را {درباره مجلس} ارائه می‌دهد».

در این میان، رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس روز سه‌شنبهافزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان را «کذب محض» دانست.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت که «مردم بدانند در مجلس از این خبرها نیست؛ افزایش حقوق براساس ضرایب مشخص در ابتدای سال انجام می‌گیرد.»

این نماینده افزود که افزایش حقوق نمایندگان مجلس هم مثل همه کارمندان دولت با افزایش سنواتی و معیار مشخص همراه است و در حال حاضر٬ «حقوق و دریافتی نماینده‌ای که با ۳۰ سال سابقه کار وارد مجلس می‌شود با یک پرسنل کم سابقه مجلس و برخی دستگاه‌ها برابر است».

آن‌طور که وی گفته٬ «این امر هدف بدخواهان داخلی و خارجی نظام جمهوری اسلامی است تا بین مردم بدبینی ایجاد کرده و اعلام کنند که در شرایط اقتصادی نامطلوب نمایندگان فقط به خودشان فکر می‌کنند».

غلامرضا تاج‌گردون٬ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، نیز در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس از شماری از همکاران خود به‌دلیل آنچه «دامن‌زدن به این موضوع» نامید٬ انتقاد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،‌ او افزود: «هر سال از رئیس مجلس و هیئت رئیسه درخواست می‌کنیم که اجازه دهد حقوق نمایندگان متناسب با آنچه در قانون آمده در اختیارشان قرار گیرد اما حداقل در این پنج الی شش سال، شخص آقای لاریجانی مخالف افزایش حقوق نمایندگان متناسب با حق‌شان بوده است».

این نماینده مجلس اضافه کرد که «حقوق ما نمایندگان کمتر از آن چیزی است که در قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است».

نخستین‌بار٬ وب‌سایت تابناک،‌ نزدیک به محسن رضایی، روز یکشنبه خبر داد که کمیته‌ای به نام کمیته بودجه در مجلس تشکیل شده و در نخستین اقدام خود٬ سقف حقوق نمایندگان را تا ۷۰ درصد افزایش داده است.

در این میان،‌ تابناک احتمال داد که این افزایش٬ «مستند به ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری» باشد که بر اساس آن، «نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم‌تراز وزرا و معاونان رئیس‌جمهور تعریف می شوند».

آن‌طور که تابناک نوشته بود٬ در صورت افزایش دریافتی نمایندگان تا ۷۰ درصد٬ «احتمالا سقف حقوق نمایندگان تا ۱۱ میلیون تومان افزایش»‌ پیدا می کرد.

XS
SM
MD
LG