لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

واکنش‌ها به خبر «افزایش ۷۰ درصدی حقوق» نمایندگان مجلس


گزارش‌ها حاکی از آن است که کمیته بودجه در مجلس در نخستین اقدام خود٬ سقف حقوق نمایندگان را تا ۷۰ درصد افزایش داده است.
گزارش‌ها حاکی از آن است که کمیته بودجه در مجلس در نخستین اقدام خود٬ سقف حقوق نمایندگان را تا ۷۰ درصد افزایش داده است.

با انتشار اخباری در مورد افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پروانه سلحشوری٬ نماینده مجلس، گفت: «حقوق نمایندگان مجلس نباید در شرایطی که مردم تحت فشار زندگی می‌کنند٬ به این اندازه افزایش پیدا کند». در این میان، یک عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: پیشنهادی مطرح شده که اگر براساس قانون خدمات مدیریت کشوری به نمایندگان پرداخت شود، حقوق نمایندگان به ۸ میلیون تومان در ماه خواهد رسید.

وب‌سایت تابناک روز یکشنبه ۲۶ آذر، نوشته بود کمیته‌ای به نام کمیته بودجه در مجلس تشکیل شده و در نخستین اقدام خود٬ سقف حقوق نمایندگان را تا ۷۰ درصد افزایش داده است.

روزنامه شرق روز دوشنبه در گزارشی اشاره کرد که‌ کميته بودجه‌ مجلس از جمع پنج‌نفره‌ای تشکیل شده است که «زير نظر مستقيم رياست مجلس، امور مالی بهارستان را پيش می‌برد».

در این میان،‌ تابناک احتمال داده که این افزایش٬ «مستند به ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری» باشد که بر اساس آن، «نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم‌تراز وزرا و معاونان رئیس‌جمهور تعریف می شوند».

آن‌طور که تابناک نوشته بود٬ در صورت افزایش دریافتی نمایندگان تا ۷۰ درصد٬ «احتمالا سقف حقوق نمایندگان تا ۱۱ میلیون تومان افزایش خواهد داشت».

پروانه سلحشوری روز دوشنبه ۲۷ آذر، در واکنش به این خبر به انتخاب گفت که ما «از مجلس تنها در ماه اول فیش حقوقی دریافت کردیم. اما اصل حقوق ما حدود هفت میلیون است».

این عضو فراکسیون اصلاح طلبان، موسوم به فراکسیون امید٬ افزود که «البته هزینه هایی زیادی از جمله کارمندان نمایندگان وجود دارد. البته مبلغی هم برای دفاتر نمايندگان می‌دهند كه برای اجاره و كارمندان در نظر گرفته شده است».

او ضمن تکذیب افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان افزود که «خبر را دیدم، اما باورم نشد که این خبر درست باشد. اگر اینطور باشد من هرگز این حقوق را نمی توانم بپذیرم، آن هم در شرایطی که مردم تحت فشار هستند».

خانم سلحشوری ادامه داد: «مطمئن باشید سایر نمایندگان نیز با آن مخالفت می‌ورزند. هیچ نماینده ای نمی‌پذیرد در شرایطی که کارگران و دیگر اقشار جامعه تحت فشار زندگی می‌کنند، حقوق شان افزایش ۷۰ درصدی داشته باشد».

باشگاه خبرنگاران جوان نیز در گزارشی به نقل از محمدجواد جمالی، نماینده فسا در مجلس٬ نوشت که «نمایندگان پیش از این حدود چهار میلیون تومان ماهانه حقوق دریافت می‌کردند که اکنون با مقداری افزایش به بالای ۶ میلیون تومان رسیده است».

به گفته وی٬ «پول {اجاره دفتر}٬ آب، برق، گاز و سفر‌ها و پرواز‌های داخلی به حوزه‌های انتخابیه که گا‌ها به صورت هفتگی این سفر‌ها انجام می‌شود، حمل و نقل داخل شهری تهران یا هزینه تماس‌های مکرر از طریق موبایل یا حقوق افرادی که در این دفاتر مشغول به کار هستند و درخواست کمک از سوی برخی مردم وجود دارد که همگی جزء هزینه‌های یک نماینده محسوب می‌شوند».

این نماینده مجلس افزود که این هزینه‌ها را مجلس «تامین می‌کند که مجموع تمامی این دریافتی‌ها شاید به ۲۰ میلیون تومان برسد».

اما به گزارش خبرگزاری خانه ملت، ‌وابسته به مجلس، اسدالله عباسی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه «پیشنهادی مطرح شده که اگر براساس قانون خدمات مدیریت کشوری به نمایندگان پرداخت شود، حقوق نمایندگان به ۸ میلیون تومان در ماه خواهد رسید»‌افزود: «این میزان صرفا یک پیشنهاد است که البته برخی ایثارگر هستند یا شرایط خاصی دارند که همین امر می‌تواند مقداری اختلاف در حقوق آنها به وجود آورد».

در این حال، محمود صادقی، نماینده مجلس، به روزنامه شرق گفت: «کل دريافتی نمايندگان، حدود ١٧ تا نهايت ٢١ ميليون است. اين را هم در نظر بگيريد که اين رقم از هزينه دفتر نمايندگی تا عبور و مرور و مسکن و سفرها و هزينه‌های مختلفی است که نمايندگان هر ماه می‌پردازند و گاهی اين‌طور مطرح می‌شود که يک نماينده ٢١ ميليون تومان حقوق می‌گيرد و می‌گذارد در جيبش که اين‌طور نيست.»

وی افزود: «اصلا در مقايسه با مسئولان دولتی که خودرو و راننده و خيلی امکانات ديگر در اختيار دارند، شايد اين رقم آن‌چنان بالا نباشد؛ يعنی حتی نماينده اگر بخواهد وظيفه نمايندگی‌اش را به‌درستی انجام دهد، به رقمی بالاتر از اينها نياز دارد».

اما نکته ديگری که آقای صادقی در مصاحبه با شرق اشاره کرد، این است که «واريزی‌هاي مجلس شفاف نيست. حتی پس و پيش هم می‌شود. اتفاق افتاده که يک ‌ماه ‌و نيم واريزی نداريم و يکباره پولی واريز می‌شود. اين نبود شفافيت خودش می‌تواند بانی خيلی چيزها شود. مسئله‌اش برای من نماينده اين است که نمی‌دانم دقيقا چه زمانی چه مبلغی پرداخت می‌شود. خيلی از نمايندگان مجلس هم مانند من هستند. وسط شلوغی کارها، يکباره پولی به حسابت می‌آيد که نمی‌دانی بابت چه بوده» است.

در همین ارتباط، به نوشته تابناک و خبرگزاری فارس، نزدیک ۳۰ تن از نمایندگان مجلس روز یکشنبه در نامه‌ای به هیئت رئیسه قوه مقننه، خواستار شفاف سازی هزینه‌های مجلس شده‌اند.

محمود ابطحی٬ نماینده مجلس، به تابناک گفت که «ما اصلا نمی دانیم، مدیران مجلس و نیز معاون اجرایی مجلس چه میزان حقوق دریافت می کنند».

همزمان با ارسال این نامه،‌ محمود صادقی٬ نماینده مجلس روز یکشنبه در نطق میان دستور خود با انتقاد از اینکه «نظام مالی مجلس، غیرشفاف است»٬ پرسیده بود که «چرا اجازه نمی‌دهند بودجه سالانه مجلس به طور شفاف حسابرسی شود؟».

این نماینده گفته بود که «چرا گزارش شفافی از حسابرسی‌های سالانه مجلس ارائه نمی‌شود؟ حسابرس‌های دیوان محاسبات هر سال بودجه مجلس را حسابرسی می‌کنند ۴۰ – ۵۰ ایراد می‌گیرند ولی رئیس دیوان محاسبات همه آنها را خط می‌زند».

XS
SM
MD
LG