لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۴

وعده پرداخت پول سپرده گذاران کاسپین تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان تکرار شد


پیشتر نیز وعده پرداخت پول به سپرده‌گذارانی که تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان در موسسات دچار بحران، سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مطرح شده بود.
پیشتر نیز وعده پرداخت پول به سپرده‌گذارانی که تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان در موسسات دچار بحران، سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مطرح شده بود.

همزمان با تجمع تعدادی از سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری در مقابل مجلس، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس وعده گذشته برای پرداخت پول سپرده‌گذاران این موسسات تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان را تکرار کرد.

مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه پنجم آذر،‌ با حضور ولی الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران، درباره وضعیت موسسات مالی و اعتباری جلسه غیرعلنی تشکیل داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، پس از این جلسه، علی لاریجانی، رئیس مجلس، گفت که نمایندگان و مقام‌های بانک مرکزی «در حال دنبال کردن تصمیم‌هایی» برای حل مشکلات این موسسات هستند.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، نیز اعلام کرد که قرار است بانک مرکزی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان به همه سپرده‌گذاران موسسه کاسپین بپردازد و ۳۶۰۰ میلیارد تومان بودجه برای این موضوع اختصاص یافته است.

به گفته آقای نعمتی، با پرداخت این رقم ۹۸ درصد سپرده‌گذاران این موسسه مالی و اعتباری، پول‌های خود را دریافت می‌کنند و مسئولان قصد دارند که سپرده‌های دو درصد باقیمانده را نیز پرداخت کنند.

سخنان وی درحالی اعلام شد که پیش از این نیز وعده پرداخت پول به سپرده‌گذارانی که تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان در موسسات مالی و اعتباری دچار بحران، سرمایه گذاری کرده‌اند، مطرح شده بود.

از جمله فرشاد حیدری، معاون نظارتی بانک مرکزی، در خرداد ماه از آغاز پرداخت پول به ۴۰۰ هزار سپرده‌گذار موسسه کاسپین خبر داده بود.

رئیس مجلس روز سوم آبان نیز اعلام کرده بود که «مطمئن» است مشکل سپرده‌گذاران کاسپین با سرمایه‌های زیر ۲۰۰ میلیون تومان «به زودی» حل خواهد شد.

پیش از این،‌ مجلس ۲۰ تیرماه نیز به‌دنبال حضور آقای سیف در جلسه غیرعلنی، به بانک مرکزی یک هفته فرصت داده بود تا برای حل مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری برنامه‌ای ارائه کند.

با این حال همچنان سپرده‌گذاران این موسسات در ماه‌های گذشته بارها در شهرهای مختلف تجمع کرده‌اند.

در این ارتباط، روز یکشنبه نیز تعدادی از سپرده‌گذاران موسسه مالی و اعتباری «کاسپین»، «ایرانیان»، «افضل توس» و «آرمان وحدت» در اعتراض به وضعیت سپرده‌های خود، برای چندمین بار در مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران، تجمع کنندگان شعارمی دادند: «ما همه با هم هستیم - خواهان عدالت هستیم»، «به ما خیانت شده - نقض امانت شده» و «اگه عدالت اینه - وضع ملت همینه».

ازمیان این موسسات، کاسپین در ماه‌های گذشته بیش از موسسات دیگر خبرساز شده است.

بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی، مؤسسه کاسپین از هشت مؤسسه تعاونی اعتباری تشکیل شده است که به صورت مستقل قادر به تأمین شرایط بانک مرکزی و اخذ مجوز نبوده‌اند.

مجوز فعالیت مؤسسه اعتباری کاسپین در اسفندماه ۹۴ صادر شده است.

یکی از این تعاونی‌های اعتباری، تعاونی فرشتگان است که به گفته بانک مرکزی، ۳۱۰۰ میلیارد تومان از دارایی آن و۳۰ ساختمان شخصی مدیران آن شناسایی شده که فعلاً ۲۵۰۰ میلیارد تومان از این دارایی‌ها قابل انتقال به مؤسسه کاسپین است.

در ماه های گذشته، بانک مرکزی اطلاعیه‌هایی درباره فعالیت موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز صادر کرده است.

این بانک روز یکشنبه نیز اعلام کرد «موسسه قرض الحسنه خاتم‌الانبیاء» فاقد مجوز از بانک مرکزی است و «فعالیت تمام واحدهای آن تحت هر عنوانی غیرقانونی است».

بانک مرکزی اعلام نکرد که این موسسه در کدام شهرهای ایران شعبه دارد و چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد.

در حال حاضر، تعدادی موسسه قرض الحسنه به نام «خاتم الانبیا» در ایران فعالیت می کنند.

تعاونی‌های‌اعتباری، صندوق‌های قرض‌الحسنه و موسسات مالی غیرمجاز، معضلی هستند که به‌دلیل صدور بی‌رویه مجوز فعالیت برای چنین موسساتی در وزارت تعاون و نیروی انتظامی به ویژه در سال‌های ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد به وجود آمده‌ است.

مسئولان بانک مرکزی ایران پیشتر گفته بودند که سال ۱۳۹۶، سال پایان فعالیت موسسات مالی و تعاونی‌های اعتباری فاقد مجوز است.

پیش از این، مرکز پژوهش‌های مجلس روز ۱۸ خرداد سال گذشته، در گزارشی وضعیت نظام بانکی ایران را «بحرانی» توصیف کرده و درباره «خطر ورشکستگی» بانک‌ها هشدار داده بود.

به گزارش این مرکز، از ۷۳۳۳ مؤسسه مالی در ایران، تنها یک هزار مؤسسه مجوز دارند و در فاصله سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۹۰، حجم فعالیت‌های بانکی توسط مؤسسات مالی غیربانکی تقریباً سه برابر شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس بدون ذکر نام همچنین اعلام کرده بود که شش مؤسسه اعتباری «غیرمجاز» حدود ۱۳۳ هزار میلیارد تومان، یعنی حدود شش درصد از کل دارایی‌های سیستم بانکی مجاز و غیرمجاز، نقدینگی دارند.

XS
SM
MD
LG