لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۲

«دستور شورای عالی امنیت ملی به صداوسیما» برای عدم پخش صدای معترضان سپرده‌گذار


نماینده شهر زنجان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید که شورای عالی امنیت ملی با صدور مصوبه‌ای از سازمان صداوسیما خواسته است که صدای معترضان به موسسات سپرده‌گذاری مالی را پخش نکند.

علی وقف‌چی روز چهارشنبه ۱۰ آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اظهار داشت که صداوسیما در روزهای اخیر دو بار مصاحبه‌های وی درباره اعتراضات مال‌باختگان را پخش نکرده و وقتی موضوع را پیگیری کرده به او گفته‌اند که «شورای‌عالی امنیت ملی در مصوبه‌ای این اجازه را به صداوسیما داده که مانع از پخش صدای سپرده‌گذاران شود».

اعتراضات مال‌باختگانی که پول‌های خود را به موسسه اقتصادی مجاز «کاسپین» سپرده‌اند به چند ماه می‌رسد. این مدت سپرده‌گذاران موسسات دیگری مانند «آرمان» و «پدیده» نیز به معترضان پیوسته‌اند تا با حضور در مقابل مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه‌ها، پول بلوکه‌شده خود را مطالبه کنند.

این رخداد شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را واداشته تا با امضای نامه‌ای خواستار حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در مجلس و پرسش از او شوند اما این امر تاکنون محقق نشده.

برخی شعارهایی که سپرده‌گذاران موسسات اقتصادی اخیرا سر داده‌اند از این قرار است: «سرمایه یه ملت، اسیر چنگ دولت»، «پول‌های ما پیش کیه؟ بحرین، یمن، سوریه»، «سوریه رو رها کنین، فکری به حال ما کنین!»

در همین حال علی وقف‌چی نماینده زنجان می‌گوید که اخیراً ۱۸۰ نماینده مجلس از ریاست مجلس خواسته‌اند که طرح سئوال از رئیس‌جمهوری را هر چه سریع‌تر اعلام وصول کند و آن را به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع دهد.

وی اظهار داشت: «بنا بر ماده ۲۱۲ آیین‌نامه داخلی در صورتی که ۷۴ نفر از نمایندگان خواهان سوال از رئیس‌ جمهوری در موضوعی باشند، باید این مسئله محقق شود، مگر این‌که نمایندگان سوال‌کننده، به اصطلاح امضای خود را پس بگیرند. حال نه ‌تنها امضایی پس گرفته نشده، بلکه در شرایطی که طرح سوال از رئیس‌‌جمهوری در ابتدا با حدود ۱۳۰ امضاء به هیات رییسه ارائه شده بود، اخیراً ۱۸۰ نماینده مجلس نیز بر لزوم اعلام وصول هرچه سریع‌تر این طرح سوال و ارجاع آن به کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کردند».

به گفته آقای وقف‌چی، هیات رئیسه مجلس به این خاطر هنوز طرح سئوال از رئیس‌جمهوری را اعلان وصول نکرده که علی لاریجانی رئیس مجلس به تعامل اعتقاد دارد، حال آن که نمایندگان معتقدند این نوع مشکلات از طریق تعامل قابل حل نیست.

پیش از این نیروهای امنیتی ایران تلاش کرده بودند که از تجمع سپرده‌گذاران موسسات کاسپین و آرمان در مقابل مجلس جلوگیری کنند. برخی شعارهایی که معترضان سر داده‌اند از این قرار است: «سرمایه یه ملت، اسیر چنگ دولت»، «پول‌های ما پیش کیه؟ بحرین، یمن، سوریه»، «سوریه رو رها کنین، فکری به حال ما کنین!»

XS
SM
MD
LG