لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۲

تجمع بازنشستگان مقابل مجلس در اعتراض به «خلف وعده» مسئولان


بازنشستگان در تجمع روز یکشنبه خواستار رسیدگی به «وضعیت نابسامان» خود شدند.
بازنشستگان در تجمع روز یکشنبه خواستار رسیدگی به «وضعیت نابسامان» خود شدند.

جمعی از بازنشستگان کشوری نقاط مختلف ایران روز یکشنبه ۱۹ آذر، با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی٬ نسبت به آنچه «خلف وعده مسئولان»‌نامیدند، اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این تجمع ادامه تجمع‌های ماه‌های اخیر بازنشستگان بود و شرکت کنندگان در آن به تحقق نیافتن وعده‌های مقام‌های مسئول در زمینه «همسان سازی مستمری‌ها و ارتقاء خدمات بیمه تکمیلی» اعتراض کردند.

آن‌طور که ایلنا گزارش کرده٬ معترضان که در میان آنها «تعداد زیادی از فرهنگیان بازنشسته نیز حضور داشتند»٬ خواستار رسیدگی به «وضعیت نابسامان بازنشستگان» بودند.

خبرگزاری فارس هم به برگزاری این تجمع اشاره کرده است.

با این همه، ‌ایلنا و فارس به تعداد تجمع کنندگان روز یکشنبه اشاره نکردند. اما اتحادیه آزاد کارگران ایران روز دوشنبه ۲۰ آذر، در کانال تلگرامی خود تعداد تجمع کنندگان را «۱۵ هزار تن» برآورد کرده است.

این تشکل صنفی همچنین اشاره کرد که تجمع روز یکشنبه به رغم «جو امنیتی» حاکم بر خیابان‌های اطراف مجلس به‌دلیل حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، برای ارائه لایحه بودجه سال ۹۷ برگزار شده بود.

بر اساس این گزارش٬ تجمع‌کنندگان به رغم دستور مکرر پلیس از بلندگو مبنی بر پراکنده‌شدن٬ «همچنان خواسته‌های خود را فریاد می‌زدند».

آن‌طور که اتحادیه آزاد کارگران ایران گزارش کرده است٬ تجمع‌کنندگان شعار می‌دادند: «نه سازش٬ نه تسلیم٬ به پیش تا آسایش»٬ «پلیس برو دزدو بگیر»٬ «حقوق ما کم شده٬ سفره‌مان جمع شده»٬ «عزا عزاست امروز٬ روز عزاست امروز٬ حقوق بازنشسته زیر عباست امروز»٬ «معلم زندانی آزاد باید گردد» و «زندانی سیاسی آزاد باید گردد». تاکنون منبع دیگری در این مورد گزارشی منتشر نکرده است.

در همین حال، محمدرضا بادامچی٬ نماینده تهران در مجلس، در گفت‌وگو با ایلنا از متناسب‌سازی مستمری بازنشستگانی که زیر دو میلیون تومان دریافتی دارند٬ در لایحه بودجه ۹۷ خبر داد.

آقای بادامچی افزود که «همسان‌سازی مستمری بازنشستگان، پیش از این نیز در دستور کار دولت قرار داشت»٬ اما «از سوی شورای نگهبان رد شد و از دستور کار خارج شد».

به گفته وی٬ به همین دلیل دولت در تنظیم بودجه امسال تصمیم گرفته است با «افزایش تدریجی مستمری‌ها، متناسب‌سازی را اجرایی کند».

آن‌طور که این نماینده خبر داده٬ حقوق کارکنان دولت در بودجه ۹۷، «۱۰ درصد افزایش یافته٬ اما مستمری بازنشستگان کشوری، ۲۷ درصد افزایش یافته‌ است».

محمدرضا بادامچی این میزان افزایش را «قابل توجه و مورد قبول» خواند و اضافه کرد که «از ابتدای سال ۹۷، مستمری بازنشستگان ۲۷ درصد زیاد خواهد شد و این روند در سال‌های بعدی نیز ممکن است استمرار داشته باشد».

در سال‌های اخیر، به‌دلیل نارضایتی بازنشستگان از وضعیت رفاهی و معیشتی‌ خود٬ تجمع‌های اعتراضی آنها همواره در رسانه‌ها مطرح بوده است.

این در حالی است که مقام‌های دولتی به طور مکرر قول‌هایی در مورد بهبود وضعیت آنها داده و در عین حال،‌ از افزایش مستمری بازنشستگان سخن گفته‌اند. اما به گفته تشکل‌های صنفی، این وعده ها تحقق نیافته‌اند.

XS
SM
MD
LG