لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

«تحصن» بازنشستگان کشوری در مقابل سازمان برنامه و بودجه


بر روی پلاکاردهای روز دوشنبه از جمله نوشته شده بود: «ظلم و ستم کافیه سفره ما خالیه» و «خط فقر ۴میلیون حقوق ما ۱میلیون».
بر روی پلاکاردهای روز دوشنبه از جمله نوشته شده بود: «ظلم و ستم کافیه سفره ما خالیه» و «خط فقر ۴میلیون حقوق ما ۱میلیون».

خبرگزاری ایلنا از تجمع شماری از بازنشستگان در مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران در روز دوشنبه هشتم آبان، خبر داد. در این ارتباط، اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز اعلام کرد که این تجمع «با تحصنی سه روزه ادامه پیدا می‌کند».

این در حالیست که کانون صنفی معلمان در کنال تلگرامی خود اعلام کرد که این تحصن را تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در این تجمع که از قبل در فضای مجازی سازماندهی شده بود، بازنشستگان مختلف کشوری ازجمله معلمان و فرهنگیان بازنشسته شرکت کردند.

بازنشستگان در این تجمع خواسته‌های خود را «اجرای دقیق همسان‌سازی مستمری‌ها، اجرای قانون خدمات مدیریت کشوری و گسترش خدمات بیمه‌ای» اعلام کردند.

ایلنا اشاره ای به تعداد تجمع کنندگان نکرد.

در همین حال، کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران، نوشت که بازنشستگان در آغاز «تحصن سه روزه» خود پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «ظلم و ستم کافیه سفره ما خالیه»، «معیشت منزلت سلامت حق مسلم ماست»، «خط فقر ۴میلیون حقوق ما ۱میلیون» و «این همه بی‌عدالتی هرگز ندیده ملتی».

هم‌زمان با برگزاری تجمع روز دوشنبه، رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی به استناد به نتایج یک تحقیق اعلام کرد: ۴۸ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی هیچ‌گونه بیمه و مزایایی ندارند، ۵۲ درصد از درآمد و حقوق کافی برخوردار نیستند و ۳۴ درصد از خدمات بهداشت و درمان مناسب بی‌بهره هستند.

علی‌اصغر بیات روز دوشنبه به خبرگزاری مهر گفت: «خدماتی که بازنشستگان از صندوق‌های بازنشستگی دریافت می‌کنند، برابر نیست و به علت کمبود منابع مالی صندوق‌ها، کیفیت خدمات‌رسانی به این افراد در حال کاهش است».

پیش از این، سه‌شنبه ۳۱ مرداد ماه نیز صدها تن از بازنشستگان فرهنگی و دیگر ارگان‌های دولتی روز سه شنبه،‌ در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده بودند.

خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داده بود که این تجمع را بازنشستگان لشگری در اعتراض به اجرا نشدن مصوبه مجلس در زمینه همسان سازی حقوق بازنشستگان لشگری با شاغلین برگزار کردند.

یکی از تجمع کنندگان به ایرنا گفت: «مجلس مصوبه ای برای همسان سازی حقوق بازنشستگان لشگری با شاغلین داشته ولی هنوز این مصوبه اجرایی نشده و حقوق بازنشستگان بسیار کمتر از حقوق شاغلین است».

این تجمع با فراخوان گروه اتحاد بازنشستگان برگزار شده بود.

گزارش رسانه‌ها در ایران حاکی از نارضایتی بازنشستگان از وضعیت رفاهی و معیشتی‌شان است. این در حالیست که مقام‌های دولتی همواره قول‌هایی در مورد بهبود وضعیت آنها داده و در عین حال،‌ از افزایش مستمری بازنشستگان سخن گفته‌اند.

با این همه، ‌منتقدان دولت نسبت به تحقق این قول ها ابراز تردید کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG