لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

«واردات سالانه ۴۰۰ هزارتن برنج آلوده از سوی افراد خاص»


نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: اراده‌ای برای جلوگیری از ورود برنج‌های قاچاق در کشور وجود ندارد.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: اراده‌ای برای جلوگیری از ورود برنج‌های قاچاق در کشور وجود ندارد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می‌گوید «سالانه ۴۰۰ هزار تن برنج» از سوی افراد «خاص» وارد ایران می‌شود که بخش قابل توجهی از آنها آلوده به «آرسنیک» است.

خبرگزاری تسنیم روز سه‌شنبه دوم آبان این خبر را به نقل از محمدحسین قربانی اعلام کرد و نوشت که ایران «مجبور» است سالیانه «حدود ۱.۲ میلیون تن برنج» برای تامین مصرف داخلی وارد کند.

آقای قربانی در زمینه واردات برنج از هند به توافق‌نامه‌ای اشاره کرد که بین وزارت جهادکشاورزی و وزارت بهداشت با طرف‌های هندی منعقد شده است که بر کشت برنج‌های وارداتی در زمینه‌های «پاک» و فاقد «آرسنیک» تاکید می‌کند.

این نماینده در عین حال گفت نظارت‌های چند سال اخیر مجلس نشان می‌دهد در این سال‌ها «برنج‌های آلوده به فلزات سنگین از طریق مبادی غیررسمی و به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند».

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد که «اراده‌ای برای جلوگیری از ورود برنج‌های قاچاق در کشور وجود ندارد» و «برخی از محموله‌های قاچاق برنج از سوی افراد خاص وارد کشور می‌شوند».

وی نامی از این افراد نبرد٬ اما گفت آنها وارد کننده سالانه ۴۰۰ هزار تن برنج آلوده به ایران هستند که با داشتن «رانت‌های خاص» می‌توانند دست به چنین اقدامی بزنند.

از هند به عنوان یکی از کشور‌های عمده صادر کننده برنج و دیگر محصولات کشاورزی آلوده به ایران نام برده می‌شود که در پی افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران٬ نقش این کشور در صدور محصولات کشاورزی به ایران پررنگ شده است.

حسن تأمینی٬ عضو کمیسیون بهداشت مجلس دهم، نیز در خرداد سال ۱۳۹۲، آلودگی برخی از برنج‌های وارداتی هندی و پاکستانی به ایران را «حتمی» دانسته و گفته بود که دولت وقت درباره واردکنندگان این محصولات سکوت کرده است.

سال ۱۳۸۸ نیز سازمان استاندارد استان تهران از واردات «۱۳ نوع برنج» آلوده به مواد سمی مانند سرب، آرسنیک، مایکوتوکسین و کادمیوم خبر داده بود که پس از آن مجلس از دولت خواست تا در این زمینه اقدامی بکند.

باوجود این هشدار، واردات این برنج‌ها متوقف نشد و تابستان ۱۳۸۹، وزیر بازرگانی ایران اعلام کرد که ابلاغیه‌ای برای جلوگیری از این واردات به دست این وزارتخانه نرسیده است.

XS
SM
MD
LG