لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

هشدار وزارت بهداشت نسبت به وجود سموم در محصولات کشاورزی


بازارچه‌ای در تهران
بازارچه‌ای در تهران

یک مقام وزارت بهداشت ایران نسبت به باقیمانده بیش از حد نیترات و سموم کشاورزی در تعدادی از محصولات زراعی نظیر گوجه فرنگی، پیاز، سیب‌زمینی،‌ برنج و خیار هشدار داد و آن را نگران‌کننده خواند.

رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت روز سه‌شنبه، ۲۸ مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، اظهار داشت که نتیجه بررسی هشت محصول پرمصرف کشاورزی نشان داده که در ٨ درصد این محصولات باقیمانده سموم کشاورزی بیش از حد مجاز است.

به گفته وی، میزان این سموم در بعضی محصولات یک درصد و در بعضی محصولات تا ٣٠ درصد نیز دیده شده است.

نگرانی اصلی وزارت بهداشت وجود میزان بالای نیترات در محصولات غذایی است که گاه بیش از سموم آفات نباتی گزارش شده است. آقای دیناورند نیز تاکید می‌کند که باقیمانده سموم کشاورزی و نیترات در تولیدات زراعی اگرچه عوارض کوتاه مدت ندارد، اما «اثرات خطرناک این سموم در طولانی مدت بروز می‌کند».

پیش از این گزارش‌هایی درباره استفاده بی‌رویه از سموم نیترات‌دار در کشاورزی ایران منتشر شده بود و از جمله روزنامه جام‌جم به نقل از کارشناسان کشاورزی نوشت که این کودها به‌ویژه در نواحی شمال کشور به دلیل ارزانی رواج یافته است، «مانند کود اوره که در محصولاتی مانند پیاز و سیب‌زمینی به نیترات تبدیل شده و در آن تجمع می‌یابد».

نیترات اثرات زیان‌بخشی می‌تواند بر روی سلامتی و از جمله دستگاه گردش خون داشته باشد به طوری که وزیر بهداشت سابق ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد، زمانی که گزارش‌هایی از میزان بیش از حد مجاز نیترات در آب تهران منتشر شد، توصیه کرد که زنان حامله و کودکان شیرخوار آب لوله کشی نخورند.

اما وجود نیترات بیش از حد در محصولات کشاورزی موضوعی‌ست که رئیس سازمان دارو و غذا تاکید می‌کند «وزارت کشاورزی به عنوان متولی این مساله باید اقدامات جدی برای رفع آن انجام دهد».

به گفته وی، «وزارت بهداشت به مسئولان وزارت کشاورزی اعلام کرده که وضعیت محصولات کشاورزی از نظر باقیمانده سموم نامناسب است و به خصوص باقیمانده نیترات در این محصولات بالاست که باید مورد توجه قرار بگیرد».

آقای دیناروند در نهایت به وزارت جهاد کشاورزی توصیه کرده به کشاورزان آموزش دهد که سم را به موقع و به اندازه مصرف کنند و سموم غیرمجاز را به کار نبرند.

XS
SM
MD
LG