لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۸

پیش‌بینی سازمان برنامه و بودجه برای سال آینده: افزایش رشد اقتصادی و کاهش بیکاری


ایران در نظر دارد برای سال آینده خورشیدی، ۵۱ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته باشد
ایران در نظر دارد برای سال آینده خورشیدی، ۵۱ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته باشد

مركز پژوهش‌های توسعه و آينده‌نگری سازمان برنامه و بودجه‌ در گزارشی به ابعاد بودجه سال آینده خورشیدی ایران اشاره کرد و گفت که انتظار می‌رود در سال ۹۷، آهنگ رشد اقتصادی و تورم مقداری افزایش یابد و نرخ بیکاری نیز کاهش پیدا کند.

بر اساس این گزارش ۴۳ صفحه ای که روز دوشنبه دوم بهمن، در وب‌سایت رسمی سازمان برنامه و بودجه منتشر شد، دو سناریو برای پیش‌بینی مولفه‌های اقتصادی در نظر گرفته شده است؛ یکی، بر اساس نفت ۵۵ دلاری و دیگری، نفت ۶۰ دلاری.

قیمت نفت در بودجه سال جاری ۵۵ دلار در نظر گرفته شده است. قیمت نفت سنگین ایران مقداری پایین تر از قیمت نفت شاخص برنت است. بر اساس ارزیابی‌های بین‌المللی، مانند آژانس بین المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا و اوپک، انتظار می‌رود قیمت نفت خام برنت در سال جاری میلادی حدود ۶۰ دلار باشد.

با این حال، قیمت کنونی نفت حدود ۷۰ دلار است و انتظار می‌رود طی چند ماه آینده افت پیدا کند و سپس دوباره مقداری افزایش یابد، اما در نهایت، برآوردها حاکی از آن است که متوسط قیمت نفت برنت در سال جاری میلادی با ۸ دلار افزایش نسبت به سال گذشته، حدود ۶۰ دلار باشد.

ایران در نظر دارد برای سال آینده خورشیدی، ۵۱ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته باشد.

مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید که بر اساس مفروضات بودجه سال آینده، انتظار می رود که رشد اقتصادی ایران با احتساب درآمد نفتی حدود ۵.۸ درصد باشد.

مولفه‌های اقتصادی سال آینده بر اساس دو سناریو؛ نفت ۵۵ دلاری و ۶۰ دلاری

بر اساس این گزارش، آهنگ رشد نرخ تورم در سال آینده مقدار اندکی افزایش خواهد یافت، اما نرخ بیکاری به میزان چشمگیری کاهش می یابد. بر اساس برآوردهای سازمان برنامه و بودجه، نرخ تورم سال آینده به ۹.۱ درصد خواهد رسید، اما نرخ بیکاری از ۱۲.۱ درصد به ۱۱.۳ درصد افت خواهد کرد.

درباره نرخ تورم، مرکز آمار ایران نیز روز دوشنبه گزارش داد که تورم دی ماه به ۸.۲ درصد رسیده است.

برآورد دو نهاد ایرانی یاد شده با پیش‌بینی‌های سازمان‌های بین‌المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول تفاوت چشمگیری دارد.

برای نمونه، صندوق بین‌المللی پول در گزارشی که اخیرا منتشر کرد، گفت که رشد اقتصادی ایران (با احتساب نفت) برای سال آینده ۴.۲ درصد خواهد بود. نرخ تورم نیز ۹.۹ درصد پیش بینی شده که بالاتر از پیش بینی خود ایران است.

وب‌سایت سازمان برنامه و بودجه و منابع خبری/د.خ/ب.ک
XS
SM
MD
LG