لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

کاهش ۴۸ درصدی بارش در ایران نسبت به دوره آبی سال ۹۵


۹۵ سد از جمله سدهای دز، بانه، سفیدرود، لار، زاینده‌رود، ساوه و ملاصدرا همچنان کمتر از ۴۰ درصد ذخیره آب دارند
۹۵ سد از جمله سدهای دز، بانه، سفیدرود، لار، زاینده‌رود، ساوه و ملاصدرا همچنان کمتر از ۴۰ درصد ذخیره آب دارند

شرکت مدیریت منابع آب ایران٬ میزان بارش از ابتدای مهرماه تا ۲۰ بهمن سال جاری را نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته٬ بیش از ۴۸ درصد کمتر اعلام کرد.

خبرگزاری مهر با اعلام این خبر به نقل از وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران٬ نوشت که در این مدت، میزان بارش‌ها به ۴۶.۵ میلیمتر رسیده است.

بر اساس این گزارش٬ این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۱۲۷ میلیمتر) ۶۳.۴ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۹۰ میلیمتر) ۴۸.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این مدت٬ بیشترین بارش‌ها در حوضه آبریز اصلی خزر با ۱۶۸.۶ میلی‌متر و کمترین میزان بارش ها در حوضه آبریز مرزی شرق با سه میلی‌متر به ثبت رسیده است.

استان سیستان و بلوچستان با دو میلی‌متر بارندگی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با کاهش ۹۷ درصدی و استان آذربایجان غربی با ۱۲۵ میلی‌متر بارش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با کاهش چهار درصدی مواجه بوده است.

گزارش‌های شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد از ابتدای مهرماه تا ۲۰ بهمن‌ماه جاری تنها سه استان بوشهر، گلستان و مازندران در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته از افزایش بارش برخوردار بوده‌اند.

استان بوشهر با ۶۹ میلی‌متر بارش در مقایسه با مدت زمان مشابه سال آبی گذشته ۸۱ درصد افزایش بارندگی داشته و استان‌های گلستان و مازندران نیز در مقایسه با مدت زمان مشابه سال آبی گذشته به ترتیب ۱۶ و سه درصد افزایش بارش در ایران را تجربه کردند.

۲۸ استان دیگر ایران نسبت به دوره آبی سال گذشته٬ شاهد کمبود بارندگی بوده‌اند.

وزارت نیرو در گزارش دیگری نیز اعلام کرد که از میان ۱۷۷ سد بزرگ در شش حوضه آبریز اصلی ایران، ۹۵ سد از جمله سدهای دز، بانه، سفیدرود، لار، زاینده‌رود، ساوه و ملاصدرا همچنان کمتر از ۴۰ درصد ذخیره آب دارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تا ۱۸ بهمن‌ماه سال جاری٬ حجم ذخیره آب ۱۷۷ سد بزرگ موجود در شش حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس ۲۰.۲۷ میلیارد مترمکعب بوده است.

بر اساس این گزارش٬ در حال حاضر٬ ۴۱ درصد مخازن این سدها پر است و ورودی به آنها نیز ۳۴ درصد، خروجی آن‌ها ۱۱ درصد و حجم آب ذخیره شده در مخازن ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

علاوه بر این، حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنج‌گانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) ۵۵۸ میلیون مترمکعب و ۳۰ درصد حجم آنها نیز پر است.

این گزارش اضافه کرده است که بررسی این اعداد و ارقام نشان می‌دهد حجم مخازن سدهای پنج‌گانه استان تهران نسبت مدت مشابه سال گذشته٬ «کاهش چهار درصدی» دارد.

به تازگی نیز یک مقام ارشد وزارت نیرو گفته که در سال جاری خورشیدی، کم‌ترین میزان بارندگی طی نیم قرن گذشته در ایران، ثبت شده‌ است.

رحیم میدانی، معاون امور آب و فاضلاب وزارت نیرو، روز ۲۴ دی، در مورد کاهش بارش‌ها در سال ۱۳۹۶ هشدار داده‌ است.

آقای میدانی افزوده که ورود آب به سدهای اصلی در ایران در سال جاری، ۳۰ درصد کم‌تر از مدت‌زمان مشابه در سال گذشته بوده‌ است.

همزمان با این سخنان، یک مقام ارشد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران نیز در مورد «تخریب منابع حفظ‌کننده آب» و «افزایش مشکلات بی‌آبی» هشدار داده‌ است.

نگهدار اسکندری شیری، روز ۲۴ دی در یک جلسه معارفه گفته است: «میزان افت آب‌های زیرزمینی در کشور به علت برداشت‌های بی‌رویه حدود شـش میلیارد متر مکعب در سال بوده‌است».

یک مقام استان خوزستان نیز روز ۲۷ دی، شدت بحران آب در این استان را بی‌سابقه توصیف کرده و هشدار داده بود که به دلیل خشکسالی، احتمالا شماری از نیروگاه‌های برق آبی خوزستان احتمالا از مدار تولید خارج خواهند شد.

کیامرث حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان، اعلام کرده بود که اگر تا پایان زمستان باران مناسبی نیاید، «قطعا در استان بحران آب و برق خواهیم داشت».

عیسی فرهادی٬ فرماندار تهران، هم در مورد کمبود آب آشامیدنی در پایتخت ایران هشدار داده است.

خشکسالی‌ و پیامدهای آن در ایران، با اعتراضات شهروندی و مدنی نیز همراه شده‌ است.

اواخر دی‌ماه٬ نشریه علمی ساینتیفیک‌امریکن، در تحلیلی گفته بود پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیمی، خشکسالی و یا مدیریت نادرست، در کنار چالش‌های مهمی هستند که ایران با آنها روبه‌رو است.

به نوشته این نشریه، این بحران ممکن است یکی از دلایل اعتراض‌ها اخیر در ایران به‌شمار رود و در سال‌های پیش‌رو نیز به اعتراض‌های دیگری بینجامد.​

XS
SM
MD
LG