لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

تجمع در مقابل مجلس برای آزادی رضا شهابی؛ برخورد نیروهای امنیتی «خشن»‌ بود


یکی از شرکت‌کنندگان در این گردهمایی به رادیو فردا گفت که ماموران امنیتی از همان ابتدا تلاش داشتند مانع برگزاری تجمع شوند.
یکی از شرکت‌کنندگان در این گردهمایی به رادیو فردا گفت که ماموران امنیتی از همان ابتدا تلاش داشتند مانع برگزاری تجمع شوند.

شبکه‌های اجتماعی خبر دادند که روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور، تجمعی در مقابل مجلس شورای اسلامی با هدف درخواست برای آزادی رضا شهابی، عضو زندانی هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه،‌ برگزار شده است.

آقای شهابی از ۲۸ روز پیش در اعتراض به بازداشت دوباره خود اعتصاب غذا کرده است. این اعتصاب غذا پس از آن شروع شد که این فعال کارگری متوجه شد که دادستانی با مرخصی پزشکی او موافقت نکرده و بنابراین باید ۹۶۸ روز دیگر در زندان بماند.

در این ارتباط،‌ سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه گزارش داده که وضع جسمانی رضا شهابی «وخیم»‌است و «نیمی از بدنش بی‌حس» شده است.

تجمع روز سه‌شنبه در پی فراخوان ربابه رضایی، همسر رضا شهابی، برگزار شد.

یکی از شرکت‌کنندگان در این تجمع به رادیو فردا گفته که حدود ۲۰۰ تن در این گردهمایی شرکت کرده بودند و اضافه کرد که پلیس، ماموران امنیتی و لباس شخصی‌ها از همان ابتدا تلاش داشتند که مانع برگزاری تجمع شوند.

وی همچنین گفت که شاهد بازداشت سه تن از سوی نیروهای امنیتی بوده است که بعد از مدت کوتاهی به دلیل اعتراض شرکت‌کنندگان در تجمع آزاد شدند.

به گفته این شخص،‌ فشار تا آن اندازه زیاد بود که حتی امکان گرفتن عکس از برخورد نیروها نبود و آنها حتی دوربین چند تن از دانشجویان شرکت کننده در تجمع را گرفتند. با این همه،‌ اعضای سندیکای شرکت واحد اتوبوس‌رانی و دانشجویان شروع به راهپیمایی کردند که پلیس و لباس شخصی‌ها کاملا نزدیک آنان بودند تا مانع از پیوستن افراد دیگر به تظاهرکنندگان شوند.

در این ارتباط، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه در وب‌سایت خود خبر داد که تجمع و تظاهرات اعتراضی دانشجویان و رانندگان و کارگران شرکت واحد همراه با فعالان کارگری و معلمان در مقابل مجلس، در اعتراض به وضعیت کارگر زندانی سندیکایی، رضا شهابی، برگزار شد.

به گفته این تشکل صنفی، این تجمع «از همان ابتدا از سوی نیروهای مسلح به خشونت کشیده شد» و شرکت‌کنندگان در تجمع به علت فشار نیروهای امنیتی و پلیس، در خیابان مقابل مجلس راهپیمایی کردند.

بر اساس این گزارش، تظاهرکنندگان شعارهایی مانند «دانشجو کارگر- اتحاد اتحاد»،‌ «کارگر زندانی آزاد باید گردد»، «کارگر، دانشجو، معلم- اتحاد و اتحاد» و «شهابی آزاد نشه این وضع ادامه دارد» سر دادند و «تعدادی از مردم هم تظاهرکنندگان را حمایت و همراهی می‌کردند».

بازداشت دوباره رضا شهابی انتقادهای بین‌المللی را به همراه داشته است. تاکنون فدراسیون جهانی کارگران بخش حمل‌ونقل، ​کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری،‌ پنج سندیکای سراسری کارگری فرانسه، سندیکاهایی از کانادا و سوئد و‌ کنگره اتحادیه‌های کارگری بریتانیا خواستار آزادی او و سایر فعالان صنفی زندانی شده‌اند.

در این میان،‌ به گزارش خبرگزاری مهر، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران،‌ روز ۱۲ شهریور در مورد محکومیت رضا شهابی گفت: «نامبرده به اتهام جرایم امنیتی کشور محکوم شده است».

به طور معمول، فعالان صنفی در ایران از جمله فعالان کارگری به «اقدام علیه امنیت ملی و‌ تشویش اذهان عمومی» متهم، محاکمه و زندانی می‌شوند. این‌گونه برخوردها،‌ انتقاد سازمان‌های حقوق بشری و نیز اتحادیه‌های کارگری را به دنبال داشته است.

XS
SM
MD
LG