لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

همسر رضا شهابی:‌ قول رسیدگی داده اند، اما کسی کاری نکرده است


ربابه رضایی، همسر رضا شهابی، با اعلام اینکه وعده‌های زیادی برای رسیدگی به وضعیت این فعال کارگر زندانی داده شده است، گفت: «از دادستانی تا وزارت کار و مجلس قول رسیدگی دادند، اما متأسفانه تا امروز کسی کاری نکرده است و حتی اوضاع بدتر هم شده است».

خانم رضایی با اعلام این موضوع در گفت‌وگو با شماره روز یکشنبه سوم دی، روزنامه «جامعه فردا» افزود که رضا شهابی، عضو زندانی هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، دو بار در زندان رجایی‌شهر کرج دچار سکته مغزی شده و همچنان وضعیت جسمانی اش وخیم است.

وی اشاره کرد که با این وجود، از اعزام آقای شهابی به بیمارستان برای درمان ممانعت می‌شود.

پیشتر سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه «مسئولان زندان و دادستانی تهران» را متهم کرده بود که به وضعیت رضا شهابی «بی‌توجهی می کنند».

خانم رضایی همچنین در گفت‌وگو با جامعه فردا اشاره کرد که «زندان رجایی‌شهر در واقع هیچ امکاناتی ندارد. حتی آب گرم هم برای استحمام در دسترس زندانی‌ها نیست».

پیش از این، به گزارش کانال تلگرامی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ، خانواده رضا شهابی در آخرین ملاقات با او، در هفته گذشته دیده‌اند که پلک چشم چپ رضا شهابی «بی‌اراده بسته شده و از آن اشک می‌ریزد، سمت چپ لب‌هایش کج شده، موقع راه رفتن پای چپ را روی زمین می کشد، نیمه چپ صورتش ورم کرده و بی حس است و در زیر چشمشش فرو رفتگی ایجاد شده است». پیش از این نیز گزارش شده بود که آقای شهابی در روز ۲۲ آذر سکته خفیف مغزی کرده و در روز ۲۳ آذر هم با مشکلاتی مواجه شده است.

همسر آقای شهابی به این پرسش که درخواست این فعال کارگری زندانی در شرایط فعلی چیست، پاسخ داد: «در مرحله اول، بیماری ایشان باید به نحو مطلوبی پیگیری و اقدامات درمانی انجام شود. سپس باید به وضعیت محکومیت مجدد ایشان که ما آن را قبول نداریم رسیدگی شود و درخواست آزادی هر چه سریعتر همسرم را داریم».

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بیانیه‌ای در روز پنجشنبه ۳۰ آذر، با اشاره به اینکه پزشک زندان رجایی شهر کرج، در آن هنگام حال وی را وخیم تشخیص داده بود، گفته بود که ‌مسئولان زندان، دو روز بعد، این فعال کارگری را به بیمارستان اعزام کردند.

بر اساس این گزارش، پزشک متخصص بیمارستان «امام خمینی» تهران هم برای رضا شهابی «رادیو گرافی، رادیو تراپی دابلر و آزمایش» تجویز کرد ولی به دستور رئیس زندان رجایی شهر،‌ او را بستری نکردند و دوباره به زندان بازگرداندند.

این تشکل کارگری با اعلام اینکه «هر لحظه ممکن است اتفاق غیر قابل برگشتی برای رضا شهابی رخ دهد»‌، خواستار اقدامات درمانی فوری برای وی شده بود.

تاکنون اخبار مربوط به وضعیت سلامتی رضا شهابی از سوی مسئولان زندان رجایی شهر و یا مقام‌های قوه قضائیه تایید یا تکذیب نشده است.

در همین حال،‌ به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد علی جداری فروغی، وکیل دادگستری، بااشاره به اخبار مربوط به سکته رضا شهابی در زندان رجایی شهر کرج گفت: «براساس قوانین نگهداری زندانیان، بایستی در اسرع وقت به ایشان مرخصی استعلاجی داده شود و یا حداقل در یکی از بیمارستان‌های خارج از زندان بستری شود تا بهبود یابد».

نعمت احمدی، وکیل مدافع، نیز به ایلنا گفت: «رضا شهابی، صرفنظر از ماهیت رایی که صادر شده، به عنوان یک زندانی، حق و حقوقی دارد که از همه مهمتر، حق درمان است. وقتی سلامتی او در خطر است، وظیفه سازمان زندان‌هاست که اجازه بدهد بیاید بیرون و با استفاده از حق مرخصی استعلاجی برای درمان اقدام کند».

در این میان، شماری از تشکل‌های کارگری در ایران و نیز سندیکاهای کارگری در جهان و همچنین برخی از سازمان های حقوق بشری مانند دیدبانه حقوق بشر و نیز کمپین حقوق بشر در ایران خواستار آزادی فوری او شده‌اند.

در این ارتباط، در روزهای گذشته،‌ اتحادیه های کارگری دیگری از نروژ، سوئد و اسپانیا خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط رضا شهابی از زندان شده اند.

در ایران هم سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ادامه زندان و پرونده سازی برای رضا شهابی را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط او و دیگر فعالان کارگری و معلمان شد.

این سندیکا گفت مسئولیت هر گونه اتفاق ناگوار و عواقب آن برعهده مراجع قضایی و زندانبانان است.

رضا شهابی هنگامی که در ۱۸ مرداد سال جاری تحت فشار دادستانی خود را به زندان رجایی‌شهر کرج معرفی کرد، متوجه شد که مرخصی پزشکی‌ تجویز شده از سوی پزشکی قانونی، مورد قبول دادستانی قرار نگرفته است و باید ۹۶۸ روز دیگر در زندان بماند.

آقای شهابی در واکنش به این موضوع اعتصاب غذا کرد اما روز پنجم مهر، پس از ۵۰ روز اعتصاب غذا، ‌در پی درخواست خانواده‌اش، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه و برخی دیگر از تشکل‌های کارگری در ایران و جهان و همچنین به دنبال قول یک «مقام ارشد امنیتی» برای رسیدگی جدی به خواسته‌اش به اعتصاب غذای خود پایان داد.

این عضو زندانی هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه خواستار لغو حکم زندان ۹۶۸ روزه خود است. اما تاکنون خبری در مورد رسیدگی به این خواسته منتشر نشده است.

بر اساس گزارش روزنامه «جامعه فردا»، سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و خبرگزاری ایلنا/ ب.ک
XS
SM
MD
LG