لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۸

چند تشکل و سندیکای کارگری: رضا شهابی باید آزاد شود


رضا شهابی در کنار همسرش، ربابه رضایی. خانم رضایی پیش از این از وضعیت جسمانی همسر خود ابراز نگرانی کرده بود.
رضا شهابی در کنار همسرش، ربابه رضایی. خانم رضایی پیش از این از وضعیت جسمانی همسر خود ابراز نگرانی کرده بود.

همزمان با انتشار گزارش هایی در مورد سکته رضا شهابی،‌ فعال کارگر زندانی، و خودداری مسئولان زندان رجایی شهر کرج از انتقال او به بیمارستان، شماری از تشکل های کارگری در ایران و نیز سندیکاهای کارگری در جهان،‌ خواستار آزادی فوری او شدند.

پنج سندیکای بزرگ کارگری فرانسه نیز در نامه ای خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواستار «توجه ویژه به وضعیت رضا شهابی، عضو زندانی هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه،‌ شدند.

پیش از این، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه اعلام کرده بود که رضا شهابی، عضو زندانی هیئت مدیره این تشکل کارگری، در زندان «سکته خفیف» کرده ولی «به بیمارستان اعزام نشده‌است».

به گزارش کانال تلگرامی این سندیکا و نیز کمیته دفاع از رضا شهابی، خانواده این فعال کارگری در ملاقات روز ۲۲ آذر، متوجه شدند که «نیمه چپ صورت رضا افتادگی داشته و زیر چشمش نیز فرورفتگی» داشته‌است.

در این ارتباط، آقای شهابی به خانواده خود گفته‌ بود که پزشک زندان رجایی‌شهر کرج به او اطلاع داده که سکته خفیف کرده‌است. یکی از نزدیکان رضا شهابی نیز به رادیو فردا گفت که سکته آقای شهابی از نوع «سکته خفیف مغزی» بوده است.

به گزارش گروه همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران – فرانسه و اتحاد بین الملل در حمایت از کارگران ایران - پاریس، در این نامه از رهبر جمهوری اسلامی خواسته شد «چنانچه مقام‌های ایرانی مسئولیتی در قبال وضعیت جان رضا شهابی بر عهده نمی‌گیرند، اجازه دهند او به فرانسه برود و در آن جا تحت درمان قرار گیرد».
نسخه ای از این نامه نیز برای رئیس جمهوری ایران و رئیس قوه قضائیه ارسال شده است.

همچنین به گزارش اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران، اتحادیه کارگران بخش خدمات آلمان، با بیش از ۲.۲ میلیون عضو،‌ ضمن گزارشی در مورد برخوردها با فعالان کارگری در ایران نوشت که «وضعیت رضا شهابی همچنان نامعلوم است و از هرگونه مداوای پزشکی او ممانعت به عمل می آید».

در این میان، اتحادیه آزاد کارگران ایران با اشاره به گزارش های مربوط به سکته مغزی رضا شهابی نوشت: «رسیدگی مجدانه ای نسبت به وضعیت او صورت نگرفته است».

این تشکل کارگری با اشاره به اینکه «این اولین بار نیست که مسئولین سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه نسبت به شرایط جسمانی زندانیان بی تفاوتی نشان می‌دهند»‌ افزود که آنها رسیدگی پزشکی به وضعیت زندانیان را به عنوان «ابزاری جهت اعمال فشار بیشتر به آنان و خانواده هایشان به‌کار می‌گیرند».
اتحادیه آزاد کارگران ایران با ابراز نگرانی عمیق نسبت به سکته رضا شهابی، عدم رسیدگی فوری به وضعیت جسمانی اش و تداوم حبس او را محکوم کرد.

این تشکل صنفی با تاکید بر مسئولیت سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه در قبال وارد شدن هر گونه لطمات جسمانی به رضا شهابی، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط آقای شهابی و انتقال او برای رسیدگی پزشکی به بیمارستان‌های خارج از زندان شد.

همچنین سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه با انتشار بیانیه ای با ابراز نگرانی از تشدید بیماری رضا شهابی نوشت: «عامل بیماری رضا شهابی، تمام افرادی هستند که رضا را زندانی کرده و همچنان از آزادی او ممانعت به‌عمل می‌آورند».

پیش از این، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه اعلام کرده بود که بیماری‌های جسمی این فعال کارگری «ناشی از ضرب و شتم مأموران امنیتی هنگام بازداشت در سال ۸۹ و ضرب و شتم هنگام بازجویی» است.

این اتهام پیش از این بارها تکرار شده‌، اما مقام‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران پاسخی به آن نداده‌اند.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در بیانیه خود ضمن اعتراض شدید نسبت به زندانی بودن رضا شهابی،‌ خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط رضا شهابی شد.

حسین حبیبی، دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی رضا شهابی افزود: از آنجا که پزشکی که او را ویزیت کرده نیز گواهی داده که شهابی دیگر تحمل زندان را ندارد، امیدوارم با توجه به وخامت حال جسمانی ایشان، دادستان با آزادی او موافقت کند.

وی تاکید کرد: از آنجا که فعالیت‌های شهابی، کارگری و در راستای دفاع از حقوق همکارانش بوده، باید برخورد امنیتی با این فعال کارگری متوقف شود.

پیش از این، آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در نشستی در جمع دانشجویان در روز ۲۲ آذر در پاسخ به پرسشی درباره رضا شهابی گفته بود که «بر حسب گزارش دادستانی، این فرد سرپل منافقین در ایران بوده و از منافقین پول دریافت می‌کرده است».

رضا شهابی هنگامی که در ۱۸ مرداد سال جاری تحت فشار دادستانی خود را به زندان رجایی‌شهر کرج معرفی کرد، متوجه شد که مرخصی پزشکی‌اش که از سوی پزشکی قانونی تجویز شده بود، از سوی دادستانی مردود شناخته شده است و باید ۹۶۸ روز دیگر در زندان بماند.

رضا شهابی در واکنش به این موضوع اعتصاب غذا کرد اما روز پنجم مهر، پس از ۵۰ روز اعتصاب غذا، ‌در پی درخواست خانواده‌اش، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه و برخی دیگر از تشکل‌های کارگری در ایران و جهان و همچنین به دنبال قول یک «مقام ارشد امنیتی» برای رسیدگی جدی به خواسته‌اش به اعتصاب غذای خود پایان داد.

این عضو زندانی هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه خواستار لغو حکم زندان ۹۶۸ روزه خود است. اما تاکنون خبری در مورد رسیدگی به این خواسته منتشر نشده است.

پیشتر نیز فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل، ‌کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری و اتحادیه جهانی کارگران صنعتی خواستار آزادی رضا شهابی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG