لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۹

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از وخامت حال رضا شهابی خبر داد


به گفته سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، رضا شهابی، را به رغم وخامت حالش،‌ در بیمارستان بستری نکرده اند.
به گفته سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، رضا شهابی، را به رغم وخامت حالش،‌ در بیمارستان بستری نکرده اند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خبر داد که «مجددا حال رضا شهابی وخیم شده و به بیمارستان امام خمینی تهران انتقال یافته است».

به گزارش کانال تلگرامی این سندیکا، ربابه رضایی، همسر آقای شهابی پس از مراجعه به دادستانی متوجه شده است که او روز شنبه ۲۵ آذر، سه روز پس از سکته خفیف مغزی، به طور «اورژانسی از زندان (رجایی‌شهر کرج) به بیمارستان امام خمینی منتقل شده و پزشک متخصص معایناتی را برایش تجویز کرده است».

بر اساس این گزارش، ‌رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه،‌ را «به رغم وخامت حالش»،‌ در بیمارستان بستری نکرده‌اند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بیانیه اش با اشاره به اینکه «قصد دارند در روزهای آینده، به مرور او را به بیمارستان ببرند و معاینات را انجام دهند» اضافه کرد: با وضعیتی که رضا شهابی دارد «هر آن احتمال سکته مجدد و به خطر افتادن جدی جانش وجود دارد».

این تشکل صنفی در بیانیه خود با ابراز تاسف از این موضوع که «دادستانی تهران تاکنون به تشخیص پزشک متخصص که اعلام کرده بود شهابی توان جسمی تحمل زندان را ندارد؛ توجه نکرده و ادامه زندانی کردن وی موجب سکته مغزی اش شده است»‌ نسبت به «احتمال فراوان سکته مجدد» ‌آقای شهابی هشدار داد.

این سندیکا با درخواست برای آزادی فوری و درمان آقای شهابی، «دادستانی تهران، مسئولان زندان و نهادهای امنیتی را مسئول هر اتفاق ناگواری که در زندان برای شهابی» بیفتد،‌ دانست.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بیانیه دیگری در روز یکشنبه از «همه کارگران و تشکلات کارگری ایران و سراسر جهان خواست با تمام ظرفیت برای نجات جان رضا شهابی بکوشند» و اطلاع داد که «در هفته های اخیر، شهابی را تحت فشار گذاشته‌اند که که متعهد گردد به هر گونه فعالیت سندیکایی و دفاع از حقوق کارگران خاتمه می‌دهد. شهابی اما با ایستادگی ومقاومت همچنان برمواضع خود که همان داشتن حق تشکل مستقل وسندیکایی کارگران است پافشاری دارد وهرگزتسلیم ارعاب و فشار وزندان نشده است».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به طور معمول هر گونه فشار بر روی زندانیان و شکنجه آنان را تکذیب می‌کنند؛ موضوعی که از سوی سازمان های حقوق بشری با ارائه شواهد و مدارک رد می‌شود.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در عین حال، با اشاره به آنچه «حبس ظالمانه و غیرقانونی رضا شهابی»‌ نامید آن را «نوعی گروگان گیری» ‌به حساب آورد که «تجاوز آشکار به حقوق ابتدایی انسانی او و نقض کامل کلیه مقاوله نامه های سازمان بین‌المللی کار مبنی بر آزادی حق تشکل و فعالیت مستقل کارگری»‌ است.

پیش از این، با انتشار گزارش هایی در مورد سکته رضا شهابی،‌ فعال کارگر زندانی، و خودداری مسئولان زندان رجایی شهر کرج از انتقال او به بیمارستان، شماری از تشکل های کارگری در ایران و نیز سندیکاهای کارگری در جهان،‌ خواستار آزادی فوری او شده بودند.

از جمله، پنج سندیکای بزرگ کارگری فرانسه در نامه ای خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواستار «توجه ویژه به وضعیت رضا شهابی، عضو زندانی هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه،‌ شدند.

به گزارش گروه همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران – فرانسه و اتحاد بین الملل در حمایت از کارگران ایران - پاریس، در این نامه از رهبر جمهوری اسلامی خواسته شد «چنانچه مقام‌های ایرانی مسئولیتی در قبال وضعیت جان رضا شهابی بر عهده نمی‌گیرند، اجازه دهند او به فرانسه برود و در آن جا تحت درمان قرار گیرد».
نسخه ای از این نامه نیز برای رئیس جمهوری ایران و رئیس قوه قضائیه ارسال شده است.

پیش از این، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه اعلام کرده بود که رضا شهابی، عضو زندانی هیئت مدیره این تشکل کارگری، در زندان «سکته خفیف» کرده ولی «به بیمارستان اعزام نشده‌است».

به گزارش کانال تلگرامی این سندیکا و نیز کمیته دفاع از رضا شهابی، خانواده این فعال کارگری در ملاقات روز ۲۲ آذر، متوجه شدند که «نیمه چپ صورت رضا افتادگی داشته و زیر چشمش نیز فرورفتگی» داشته‌است.

در این ارتباط، آقای شهابی به خانواده خود گفته‌ بود که پزشک زندان رجایی‌شهر کرج به او اطلاع داده که سکته خفیف کرده‌است.

رضا شهابی هنگامی که در ۱۸ مرداد سال جاری تحت فشار دادستانی خود را به زندان رجایی‌شهر کرج معرفی کرد، متوجه شد که مرخصی پزشکی‌اش که از سوی پزشکی قانونی تجویز شده بود، از سوی دادستانی مردود شناخته شده است و باید ۹۶۸ روز دیگر در زندان بماند.

رضا شهابی در واکنش به این موضوع اعتصاب غذا کرد اما روز پنجم مهر، پس از ۵۰ روز اعتصاب غذا، ‌در پی درخواست خانواده‌اش، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه و برخی دیگر از تشکل‌های کارگری در ایران و جهان و همچنین به دنبال قول یک «مقام ارشد امنیتی» برای رسیدگی جدی به خواسته‌اش به اعتصاب غذای خود پایان داد.

این عضو زندانی هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه خواستار لغو حکم زندان ۹۶۸ روزه خود است. اما تاکنون خبری در مورد رسیدگی به این خواسته منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG