لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۲

دستور روحانی برای «حل مشکل افزایش بی‌رویه قیمت بلیت هواپیما»


ایسنا:‌شرکت‌های هواپی که حدود ۶۰ درصد از هزینه‌های خود را با ارز انجام می‌دهند، مجبور شدند دلار را به جای ۴۲۰۰ تومان، حدود ۹۰۰۰ تومان بخرند
ایسنا:‌شرکت‌های هواپی که حدود ۶۰ درصد از هزینه‌های خود را با ارز انجام می‌دهند، مجبور شدند دلار را به جای ۴۲۰۰ تومان، حدود ۹۰۰۰ تومان بخرند

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از دستور حسن روحانی به وزیر صنعت، معدن و تجارت برای «حل مشکل افزایش بی‌رویه قیمت بلیت هواپیما» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی اصغر مونسان سه‌شنبه شب ۳۱ مرداد، در این مورد گفت: «افزایش بی‌رویه قیمت بلیت هواپیما برای صنعت گردشگری کشور مناسب نیست».

در این ارتباط، به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر روز سه‌شنبه خواستار تشکیل کارگروه ویژه ای برای بررسی قیمت بلیت هواپیما شده بود.

محمد محب خدایی پیشنهاد کرده بود که این کارگروه ویژه با حضور نمایندگان سازمان تعزیرات، سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت کشور، سازمان راهداری و سازمان میراث‌فرهنگی تشکیل شود تا این موضوع حل و فصل شود.

وی با اعلام اینکه مخالف آزادسازی نرخ بلیت نیست، گفته بود که باید «سقفی برای این موضوع» قائل شویم.

آقای محب خدایی افزوده بود: «دفاتر خدمات مسافرتی و ایرلاین‌ها با بالا رفتن هزینه‌ها در این بخش متضرر می‌شوند چرا که قدرت خرید مردم بالا نرفته است».

بر اساس این گزارش، علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی و معاون وزیر راه و شهرسازی، هم روز سه‌شنبه گفته بود: «متاسفانه نگاه لوکس به صنعت هواپیمایی، خسارات زیادی وارد کرده است. اگر آزادسازی نرخ بلیت صورت نمی‌گرفت، صنعت هواپیمایی کشور از بین می‌رفت».

وی اضافه کرده بود: «یکی از مسائلی که تا دو سال قبل داشتیم این بود که خطوط هوایی نمی‌توانستند پول سوخت خود را بپردازند. آزادسازی، نگرش‌ها را عوض کرد هرچند برخی مشکلات وجود دارد».

در این میان، خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشت: چند روز پس از شوک قیمتی به وجود آمده در بازار پروازهای داخلی، به نظر می‌رسد گرانی‌ها کار خود را کرده و دیگر شانس پر شدن کامل یک پرواز در روزهای عادی وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، قیمت بلیت پروازهای داخلی در طول هفته‌های گذشته به شکلی جدی افزایش یافته و اگر تا پیش از این امکان پیدا کردن نرخی در مرز ۱۰۰ هزار تومان نیز بود امروز «هیچ ایرلاینی برای مسیرهای پروازی خود قیمتی کمتر از ۲۵۰ هزار تومان (برای پرواز یک طرفه) ارائه نمی‌کند».

پیش از این، ایسنا روز دوشنبه ۲۹ مرداد، نوشته بود: «پس از ابلاغ سیاست‌های جدید ارزی به ایرلاین‌های ایرانی، وضعیت بازار بلیت‌های داخلی نشان از افزایش کامل نرخ بلیت در تمام مسیرهای هوایی دارد».

بر اساس این گزارش، در روزهای گذشته، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی که حدود ۶۰ درصد از هزینه‌های خود را با ارز انجام می‌دهند، مجبور شدند دلار را به جای ۴۲۰۰ تومان، حدود ۹۰۰۰ تومان بخرند و به این ترتیب بخش قابل توجهی از هزینه‌های شرکت‌های ایرانی حدودا دو برابر شد.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری تسنیم، آرش خدایی، قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، درباره گرانی بلیت پروازهای داخلی گفت: «در سرجمع حمل‌ونقل هوایی، به هیچ عنوان افزایش چهار برابری که هیچی، سه برابر، دو برابر حتی ۷۰ تا ۸۰ درصد نداشته‌ایم و نداریم».

تسنیم در این زمینه نوشت که نرخ بلیت پروازهای داخلی نسبت به چند هفته قبل حدود پنج برابر شده است و اشاره کرد که هزینه خرید بلیت رفت و برگشت پرواز تهران-کیش حدود ۲.۴ میلیون تومان است.

بر اساس این گزارش، پرواز رفت و برگشت تهران-مشهد هم ۱.۸ میلیون تومان شده است.

خبرگزاری‌های ایسنا و تسنیم و پایگاه اطلاع‌رسانی دولت/ر.ب
XS
SM
MD
LG