لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

نماینده مجلس: دختران خیابان انقلاب، نتیجه «اشتباه ما» بود


سهیلا جلودار زاده، ‌نماینده مجلس از تهران، حرکت اعتراضی شماری از زنان ایرانی که به «دختران خیابان انقلاب» شهرت یافته است را نتیجه «تنگنای غیرلازم»، «فشارها»‌ و «رفتار اشتباه» حکومت دانست.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، خانم جلودار زاده در مراسمی در تهران که چهارشنبه شب یازدهم بهمن، برگزار شد، با اشاره به «دختران خیابان انقلاب» گفت: «زمانی برای زنان محدودیت قائل می‌‌شدیم و آنها را زیر تنگنای غیرلازم قرار می‌دادیم. همین مسئله موجب شد تا این فشارها طغیان ایجاد کند و دختران خیابان انقلاب روسری‌های‌شان را سر چوب بگذارند».

این نماینده مجلس تاکید کرد: «این کارها به خاطر رفتار اشتباه ماست».

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی برخی عملکردها در زمینه ایجاد محدودیت برای زنان را قابل نقد دانست.

این در شرایطی است که به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمدجواد منتظری،‌ دادستان کل کشور، روز چهارشنبه با اشاره به اقدام دخترانی که در خیابان انقلاب، به حجاب اجباری اعتراض کرده‌اند،‌ گفت: «این اقدام، یک حرکت بچگانه و از روی تحریک احساسات و القائات خارج از کشور است».​

او در عین حال گفت که «حفظ حجاب، رعایت قانون کشور ما است».

از سوی دیگر، به گزارش ایرنا، علی مولازاده، جانشین قائم مقام وزیر کشور، روز چهارشنبه در اصفهان گفت:‌ موضوع صیانت از حقوق شهروندی و حجاب و عفاف در بخش آسیب های اجتماعی قرار گرفته است.

وی وضعیت حجاب را در اداره‌های دولتی «مطلوب» ارزیابی کرد و افزود: «باید به وضعیت عفاف و حجاب در بخش خصوصی بیشتر رسیدگی شود».

این مقام دولتی همچنین گفت: موضوع رعایت حجاب و عفاف با کار فرهنگی درست می شود و باید در اولویت دستگاه‌های فرهنگی قرار گیرد.

در روزهای اخیر، گزارش‌ها و تصاویری در مورد اعتراض علنی چند زن به حجاب اجباری در چند شهر از جمله تهران، اصفهان، شیراز و مشهد منتشر شده است.

در این ارتباط،‌ روز چهارشنبه یازدهم بهمن، تصویری از یک زن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که او را در حالی نشان می‌داد که چادر به سر دارد، یک روسری را به چوب آویزان کرده و آن را تکان می‌دهد. در گزارش‌ها اعلام شد که این زن در مشهد اقدام به این کار کرده است.

همچنین عکسی از یک زن دیگر منتشر شده که کودکی خردسال را در آغوش گرفته و با تکان دادن روسری سفید، به حجاب اجباری اعتراض می‌کند.

تصاویری نیز از اعتراض دو زن به حجاب اجباری در شیراز و اصفهان منتشر شده است.

همچنین تصاویری از تعدادی از مردان منتشر شده است که با تکان دادن روسری و یا حمل پلاکاردهایی، به حجاب اجباری اعتراض و با زنانی که این اقدام را انجام می‌دهند، اعلام همبستگی می‌کنند.

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، بر روی یک پست برق در خیابان انقلاب، چهار راه وصال، نوشته شده که «در این مکان پوشش آزاد است» و بر اساس گزارش‌ها، یک خودروی نیروی انتظامی نیز در محل حضور دارد.

این پست برق، محلی است که نخستین بار یکی از زنان به حجاب اجباری اعتراض کرده بود.

اعتراض علنی به حجاب اجباری از دی‌ماه و با انتشار فیلمی از اعتراض علنی یک زن به حجاب اجباری در خیابان انقلاب آغاز شد.

این زن که به «دختر خیابان انقلاب» مشهور شده است، روسری خود را به یک چوب وصل کرده بود و با ایستادن روی یک پست برق، آن را مانند پرچم تکان می‌داد.

این اقدام در شبکه‌های اجتماعی به معنای مخالفت با حجاب اجباری تعبیر شد و فیلم و عکس آن، بازتاب گسترده‌ای یافت.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، که وضعیت این زن را پیگیری کرده بود، روز هشتم بهمن اعلام کرد که او آزاد شده است.

خانم ستوده پیش از آن با اعلام اینکه هنوز نام این دختر را نمی‌داند، افزوده بود که «او کودک ۱۹ ماهه‌ای دارد و ۳۱ ساله است».

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نام این زن را «ویدا موحد» اعلام کرده‌اند اما هیچ گزارش دیگری منتشر نشده که این ادعا را تایید کند.

روز دوشنبه ۹ بهمن‌ماه تصاویر دیگری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد دستکم شش نفر در تهران و یک نفر در اصفهان با بالا رفتن از پست‌های انتقال برق این حرکت را تکرار کرده‌اند.

در همین حال نسرین ستوده در مصاحبه با رادیو فردا اعلام کرد که برای یکی از این زنان به نام «نرگس حسینی»، پس از بازداشت «قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی» صادر شده و او وکالت این زن جوان را بر عهده گرفته‌ است.

در همین حال، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز چهارشنبه گزارش‌ها درباره بازداشت یکی از معترضان به حجاب اجباری را تایید کرد.

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارم بهمن، با «تبعیض‌آمیز و تحقیرآمیز» خواندن حجاب اجباری در ایران خواستار آزادی فوری زن جوانی شده بود که به «دختر خیابان انقلاب» معروف شده است.

پس از انقلاب بهمن ۵۷، استفاده از حجاب برای زنان اجباری شد و پس از مدتی نیز قانونی در این باره به تصویب رسید.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد».

در این ارتباط، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها پیش برای مقابله با آنچه گسترش «بدحجابی و پوشش‌های مختلف غربی» در ایران می‌نامند، طرحی با عنوان «گشت ارشاد» راه‌اندازی کرده‌اند که یکی از وظایف آن، مقابله با پوشش‌هایی است که آن را «نامتعارف» می‌دانند.

با این حال، بر اساس گفته‌های برخی مقام‌های قضایی و انتظامی، این طرح جنجالی که مخالفان بسیاری دارد، کارایی چندانی نداشته‌ است.

خبرگزاری‌های ایلنا، ایسنا و ایرنا و منابع خبری/ب.ک.
XS
SM
MD
LG