لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۹

«قوانین خودسرانه»‌ در کارخانه «چسب هل»؛‌ بازرسان کار به کارفرما تذکر دادند


بر اساس گزارش ها، نماز خواندن در این کارخانه «اجباری» اعلام شده و «فرد متخلف مشمول جریمه یا اخراج»‌ ‌شده بود.
بر اساس گزارش ها، نماز خواندن در این کارخانه «اجباری» اعلام شده و «فرد متخلف مشمول جریمه یا اخراج»‌ ‌شده بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی اعلام کرد که بازرسان این اداره با بازدید از کارخانه «چسب هل» صحت بنرهای نصب شده در مورد «قوانین خودسرانه» را تایید کردند و درباره تغییر قواعد انضباطی حاکم بر این واحد تولیدی به کارفرما تذکرات لازم را دادند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، احد حسینی که روز یکشنبه ۲۹ مرداد در مورد نتیجه بازرسی‌ها از کارخانه تولید مواد شیمایی و چسب هل، ‌واقع در نزدیکی تبریز، سخن می گفت، افزود که این بازدید روز شنبه ۲۸ مرداد صورت گرفت و دو بازرس اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی متوجه انجام تخلفاتی از سوی کارفرمای این واحد صنعتی شدند.

این مقام دولتی با اشاره به اینکه عمده این تخلفات درباره انتشار تصاویر مربوط به نصب بنرهایی در ارتباط با «الزامی بودن حضور کارگران چسب‌هل در مراسم نماز جماعت روزانه و تعیین جرائم نقدی برای غایبان احتمالی» بود، گفت: «به کارفرما تاکید شد تا در زودترین زمان ممکن، نسبت به برچیدن این بنرها و جایگزین کردن آن با تابلو نوشته‌هایی که محتوای مطالب آنها سخنان ائمه و معصومین در مورد اقامه نماز جماعت است، اقدام کند».

پیشتر بر اساس تصویری از یک بنر در نمازخانه این کارخانه، نماز خواندن در این کارخانه «اجباری» اعلام شده و «فرد متخلف مشمول جریمه یا اخراج»‌ ‌شده بود.

پس از انتشار نخستین واکنش‌ها نسبت به این عکس، کارخانه چسب هل در حساب توئیتری خود نوشت: این کارخانه خصوصی است و «به زور کسی را در کارخانه نگه نداشته» است.

خلیل نظری، کارفرمای این کارخانه نیز در فیلمی که در شبکه های اجتماعی از جمله یوتیوب انتشار یافت از اقدامات خود در این واحد صنعتی دفاع کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی در عین حال اشاره کرد که کمیته انضباطی مطابق با استانداردهای قانون کار تشکیل نشده است و اضافه کرد: «از نظر بازرسان اعزامی اداره کار، برخوردهای انضباطی که در خصوص کارگران متخلف احتمالی از بابت ریختن زباله و ته‌سیگار، و مازاد مایعات آب‌سردکن در نظر گرفته شده است، رفتاری مغایر قانون تشخیص داده شد و در خصوص توقف و اصلاح این شیوه به کارفرما تذکر داده شد».

بر اساس این گزارش، به رغم آنکه در کاخانه چسب هل، ۲۴۰ کارگر مرد و ۹۳ زن مشغول کار هستند، شورای اسلامی کار تشکیل نشده است.

احد حسینی گفت: «به کارفرمای کارخانه چسب هل توصیه شد تا هرچه سریع‌تر در مورد تشکیل شورای اسلامی کار همکاری لازم را به عمل آورد».

کارخانه چسب هل تنها واحد صنعتی نیست که دراای تشکل صنفی کارگری نیست. پیش از این نیز گزارش های مشابهی در مورد کارخانه ایران خودرو منتشر شده است. با این همه، مقام های دولتی اقدامی در مورد تشکیل شورای اسلامی کار در این کارخانه ها نکرده اند.

به نوشته ایلنا، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی همچنین از هماهنگی با واحد بازرسی کار برای بررسی شرایط حفاظت فنی و بهداشت کار کارگران کارخانه چسب هل خبر داد و گفت: «مقررات انضباطی حاکم در این واحد تولیدی از جانب کارفرما به صورت خودسرانه و مغایر با قوانین کار و آیین نامه‌ها نوشته شده است».

وی از کارفرمای خصوصی این کارخانه خواست «هرچه سریع‌تر این روند ناصحیح متوقف شود تا آن زمان بازرسی‌ اداره کار از این کارگاه همچنان ادامه خواهد داشت».

پیشتر در پی خبرساز شدن شرایط کار کارگران در کارخانه چسب هل، ستاد اقامه نماز به این کارخانه تذکر داده و فرماندار تبریز از آنجا بازدید کرده بود.

XS
SM
MD
LG