لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

اعتراض دانشجویان به خصوصی‌سازی آموزش همزمان با حضور روحانی در دانشگاه تهران


دانشجویان در بنرهایی خواستار آزادی دانشجویان زندانی هم شدند
دانشجویان در بنرهایی خواستار آزادی دانشجویان زندانی هم شدند

حسن روحانی،‌ رئیس‌جمهور ایران، روز چهارشنبه در مراسم بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در دانشگاه تهران سخنرانی کرد و همزمان با آن، تجمعی اعتراضی از سوی شماری از دانشجویان در این دانشگاه انجام شد.

پیشتر شوراهای صنفی دانشجویی شماری از دانشگاه ها فراخوانی را برای تجمع در این دانشگاه داده بودند. تجمع اعتراضی روز چهارشنبه با شرکت شماری از دانشجویان برگزار شد؛ ‌دانشجویانی که بنرهایی را در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود: «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» و «مزه شیرین عدالت – ۱۰۰ سال حبس برای دانشجویان».

در بنر دیگری هم نوشته شده بود: «نه به پولی شدن آموزش». دانشجویان در این ارتباط از خصوصی شدن آموزش عالی و برنامه دولت حسن روحانی برای افزایش نرخ آن از هشت درصد به ۳۰ درصد انتقاد کردند.

با این همه،‌ حسن روحانی در سخنرانی خود در دانشگاه تهران تأکید کرد که باید دانشگاه را به بخش خصوصی نزدیک کرد.

در سالیان اخیر،‌ انتقادهای فراوانی به سیاست خصوصی‌سازی در مدارس، ‌دانشگاه‌ها و نیز در کارخانه‌ها از سوی فعالان صنفی معلمان، دانشجویی و کارگری انجام شده است. شماری از این اعتراض‌ها،‌ با برخوردهای امنیتی و قضایی مواجه شده و در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، تعدادی از دانشجویان و فعالان صنفی دانشجویی بازداشت و محکوم به گذراندن چند ماه یا چند سال شده‌اند.

در این ارتباط،‌ در تجمع دانشگاه تهران، تصویر شماری از دانشجویان زندانی در دست دانشجویان معترض قرار داشت.

آنها با اشاره به برخوردهای امنیتی با کارگران و دانشجویان شعار دادند: «از هفت تپه تا تهران، زحمتکشان در زندان».

کانال شوراهای صنفی دانشجویی کشور هم گزارش داد که تجمع دانشجویان و فعالان صنفی دانشگاه تهران در شرایطی برگزار شد که «فضای امنیتی شدید بر دانشگاه حاکم بوده است».

بر اساس این گزارش، «تفتیش کیف و وسایل دانشجویان هنگام ورود به دانشگاه تهران و حضور پر تعداد نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی‌ها در داخل صحن این دانشگاه، نمونه‌های این فضای امنیتی‌ بود».

در این حال،‌ شماری از دانشجویان بسیجی در جریان سخنرانی حسن روحانی خواستار ابراز عقیده شدند که او اشاره کرد روز ۱۶ آذر، روز دانشجو، به دانشگاه خواهد آمد تا سخنان آنان را بشنود.

در واکنش به این سخن، دانشجویان بسیجی به عنوان اعتراض، سالن سخنرانی را ترک کردند و این در شرایطی بود که پیش از آن، بخشی از صندلی های سالن سخنرانی خالی بود.

در واکنش، علیرضا معزی،‌ معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر حسن روحانی،‌ در توئیتی نوشت که رئیس‌جمهور روز ۱۶ آذر شنونده سخنان دانشجویان منتقد خواهد بود.

این مقام دولتی اشاره کرد که مراسم گشایش سال تحصیلی دانشگاه‌ها، «مراسمی برای نخبگان علمی و استادان برجسته بود که در مورد فضای علمی در حضور رئیس‌جمهور سخن بگویند».

این مقام دفتر حسن روحانی نوشت که کسانی که خود را نماینده تشکل‌های دانشجویی معرفی می کردند باید توجیه می شدند که چند روزی زودتر آمده بودند و ۱۶ آذر زمان چنین سخنانی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی اسکندری، دبیر تشکلی موسوم به «مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران»، در واکنش به توئیت معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور با اشاره به آنچه «چاپلوسی سخنرانان» در جلسه سخنرانی نامید، گفت که همین «تعریف فاجعه بار از فضای علمی» است که به توصیف او، «این بلاها را بر سر کشور آورده است».

XS
SM
MD
LG