لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۹

ذوالنور: وضعیت ارجاع سوال از رئیس‌جمهور به قوه قضائیه روز یکشنبه مشخص می‌شود


مجتبی ذوالنور: اگر نقض قانون صورت نگرفته باشد، دلیلی برای ارجاع سوال‌های نمایندگان مجلس به قوه قضائیه وجود نخواهد داشت
مجتبی ذوالنور: اگر نقض قانون صورت نگرفته باشد، دلیلی برای ارجاع سوال‌های نمایندگان مجلس به قوه قضائیه وجود نخواهد داشت

مجتبی ذوالنور، یکی از سوال کنندگان از حسن روحانی گفت که احتمالا وضعیت ارجاع سوال از رئیس‌جمهور ایران به قوه قضائیه روز یکشنبه ۱۱ شهریور، مشخص می‌شود.

او روز سه‌شنبه ششم شهریور، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اشاره کرد که تعدادی از متقاضیان سوال از رئیس‌جمهور جلسه‌ای با نمایندگان حقوق‌دان مجلس خواهند داشت تا تکلیف ارجاع سوال از حسن روحانی به قوه قضاییه را مشخص کند.

این نماینده مجلس افزود: «بررسی می‌کنیم که عملکرد رئیس‌جمهور در مورد چهار سوالی که نمایندگان از پاسخ‌های آقای روحانی قانع نشدند، چگونه بوده است و اگر این عملکرد مبتنی بر نقض قانون باشد، سوال به قوه قضائیه ارجاع می‌شود».

مجتبی ذوالنور اضافه کرد: «اگر نقض قانون صورت نگرفته باشد دلیلی برای ارجاع هم وجود ندارد».

نمایندگان مجلس در جلسه روز سه‌شنبه از پنج سوال خود در مورد وضعیت اقتصادی و کاهش شدید ارزش ریال، تنها درباره پرسش مربوط به تحریم‌های بانکی قانع شدند و پاسخ‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، درباره چهار سوال دیگر را قانع‌کننده ندانستند.

«بحث ارجاع سوالات به قوه قضائیه مطرح نیست»

سخنان مجتبی ذوالنور در شرایطی ابراز شد که بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، گفت: «فعلا بحث قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های رئیس‌جمهور درباره سوالات و ارجاع آن به قوه قضائیه مطرح نیست» و «این موضوع منوط به جمع‌بندی و نظر حقوقی مجلس و هیئت رئیسه است».

او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا در پاسخ به این پرسش که آیا سوالات از حسن روحانی طبق آیین‌نامه به قوه قضائیه ارجاع می‌شود، گفت: «در تبصره ماده ۲۱۳ آیین‌نامه آمده است که اگر نمایندگان مجلس از پاسخ‌های رئیس جمهور قانع نشدند، اگر موضوع مربوط به نقض و یا استنکاف از قانون باشد به قوه قضائیه ارجاع می‌شود، پس هنوز بحث قوه قضاییه مطرح نیست».

بهروز نعمتی اشاره کرد که معاونت تقنینی و حقوق‌دانان مجلس و کمیسیون حقوقی آن باید تطابق‌های لازم با قوانین مختلف را بدهند تا مشخص شود تخلف یا استنکافی صورت گرفته یا خیر.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اضافه کرد: قوانینی همچون برنامه توسعه، قانون مربوط به کسب‌وکار، مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مواردی دیگر باید بررسی و تطبیق داده شود و بعد جمع‌بندی به هیئت رئیسه ارائه شود. اگر هیئت رئیسه به جمع‌بندی رسید، موضوع به قوه قضائیه ارجاع خواهد شد.

بهروز نعمتی گفت:‌ اگر سوال به قوه قضائیه رفت، دیگر بحث جرم‌انگاری مطرح است. آنجا باید قضات موضوع را بررسی کنند و دیگر موضوع ارتباطی با مجلس شورای اسلامی ندارد».

«آمارهای روحانی جنبه طنز داشت»

ناصر موسوی لارگانی،‌ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، روز سه‌شنبه گفت که «آمارهای بسیار دور از ذهن آقای روحانی در موضوعات اقتصادی بخصوص اشتغال، در این ایام عید بیشتر باعث تلطیف روح و شادی مردم شد؛ چون بیشتر جنبه‌ طنز داشت تا واقعیت».

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به حسن روحانی گفت: «در هر ماه در سال حداقل ۱۰ هزار تن بیکار شدند»‌ و افزود: «دیگر وقت تبلیغات و انتخابات و شعار گذشته است».

وی همچنین حسن روحانی را مورد انتقاد قرار داد که ادبیاتش نسبت به مجلس «از بالا به پایین بود و این در شأن مردم ایران و نمایندگان» ‌نیست.

مصری: سرنوشت طرح سوال از رئیس‌جمهور برعهده قوه قضائیه و قاضی است

عبدالرضا مصری، نماینده طراحان سوال از رئیس‌جمهور، با اعلام اینکه این نمایندگان بیشتر از اینکه به دنبال ارجاع سئوال به قوه قضائیه باشند به دنبال حل مشکلات مردم هستند، جلسه سوال از حسن روحانی را «الگویی برای گفت‌وگوی سازنده بین دولت و مجلس» دانست.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، متعلق به مجلس، وی به این پرسش که آیا براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، سوالاتی که نمایندگان از پاسخ آن قانع نشدند، به قوه قضائیه ارجاع می شود یا خیر، پاسخ داد: «سرنوشت طرح سوال از رئیس‌جمهور برعهده قوه قضائیه و قاضی است ... قاضی با شنیدن توضیحات طرفین درباره تکالیفی که دولت نسبت به آن توفیق اجرایی نداشته است، تصمیم گیری خواهد کرد. البته هدف نمایندگان مجلس به هیچ عنوان چنین چیزی نیست، بلکه حل مشکل مردم از طرف دولت است».

عبدالرضا مصری در مورد توئیت حسینعلی حاجی دلیگانی،‌ از نمایندگان مجلس،‌ در مورد احتمال استیضاح حسن روحانی گفت: «سوال کنندگان از رئیس‌جمهور به هیچ عنوان به دنبال چنین رویه‌هایی نیستند بلکه به دنبال کمک به دولت و حل مشکلات مردم هستند».

حسینعلی حاجی دلیگانی بامداد سه شنبه توئیت کرده بود: «اگر امروز آقای رئیس‌جمهور پاسخ قابل قبولی برای پنج سوال اقتصادی ارائه ندهد، ناگزير از امضای طرح استيضاح وی خواهيم بود».

مرادی: نمایندگان با کسی تعارف ندارند

احمد مرادی،‌ نماینده مجلس از بندرعباس، گفت: «مجلس اعم از اصلاح‌طلب، اصول‌گرا و مستقل به توضیحات رئیس‌جمهور رأی منفی داد و نگرانی مردم را در بحث اشتغال، افزایش قیمت ارز، طلا، گرانی و نورچشمی‌هایی که به شکل سازمان‌یافته قاچاق می‌کنند، درک کرد و به آن پاسخ کوبنده داد».

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، او با اشاره به اینکه «نمایندگان مجلس به نمایندگی از مردم ثابت کردند که با کسی تعارف ندارند»، افزود: «نمایندگان مجلس به دولت نشان دادند که قاچاقچیان، کولبر مرزنشین یا آن جوان ساحل نشین که برای معیشت خود کالایی جابه جا می کند، نیست».

در روزهای اخیر و پیش از پاسخ حسن روحانی به سوالات گروهی از نمایندگان مجلس، مسعود کرباسیان از سمت وزارت امور اقتصادی و دارایی و علی ربیعی از سمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برکنار شده‌اند.

در همین ارتباط، طرح استیضاح محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز سه‌شنبه با ۵۰ امضا به هیئت رئیسه مجلس داده شد.

خبرگزاری‌های ایسنا و خانه ملت و منابع خبری/ر.ب
XS
SM
MD
LG