لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

صادق لاریجانی: برخی به جای پاسخگویی چهره اپوزیسیون گرفته‌اند


صادق لاریجانی «توقع» رسیدگی فوری به پرونده‌های مفاسد از سوی قوه قضائیه را نادرست دانسته است.
صادق لاریجانی «توقع» رسیدگی فوری به پرونده‌های مفاسد از سوی قوه قضائیه را نادرست دانسته است.

رئیس قوه قضائیه ایران می‌گوید عاملان شرایط فعلی کشور به جای «پاسخگویی»، چهره «اپوزیسیون» به خود گرفته‌اند.

صادق لاریجانی روز دوشنبه پنجم شهریور در جلسه مسئولان عالی قضایی از «صاحب‌منصبانی» که فضا را برای «موج‌سواری» مناسب دیده‌اند، انتقاد کرده است.

وی گفته «متأسفانه برخی نیز که خود سال‌ها در بالاترین مناصب کشور مسئولیت داشته‌اند و امروز باید بزرگترین پاسخگوی شرایط فعلی باشند، فضا را آماده موج‌سواری دیده‌اند و چهره مخالف و اپوزیسیون به خود گرفته‌اند».

لاریجانی بدون اشاره به نام فرد یا گروه خاصی، اضافه کرده که «چنانکه می‌بینیم پیاپی سخنانی علیه نظام و بویژه دستگاه قضایی بر زبان می‌آورند و غافلند که مردم بصیر و فهیم ما آن‌ها را می‌شناسند و غوغا سالاری آنان را نیز دیده‌اند، بریز و بپاش‌های آن‌ها را هم دیده‌اند».

به نظر می‌رسد اشاره وی به محمود احمدی‌نژاد و مدیران ارشد دولت وی از جمله اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی - که هر دو در زندان به سر می‌برند- است که در سخنرانی‌ها و نامه‌نگاری‌های متعدد، عدالت قوه قضائیه به ویژه در دوران ریاست صادق لاریجانی را زیر سوال برده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد در دو نامه به رهبر جمهوری اسلامی که در روزهای ۳۰ بهمن و ۲۲ اسفند سال گذشته منتشر شد، ضمن انتقاد شدید از وضعیت کشور، خواستار اصلاح ساختار برخی از نهادها از جمله قوه قضائیه و برکناری صادق لاریجانی شده بود.

در مقابل انتقادهای محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش به قوه قضائیه و استفاده از عبارت‌هایی چون «ظالم»، «دیکتاتور» و «منحرف» درباره مقام‌های این نهاد، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه هم آقای احمدی‌نژاد را «دروغگو» و «لات» خوانده‌اند.

اظهارات رئیس قوه قضائیه مبنی بر اینکه این افراد باید «بزرگ‌ترین پاسخگویان» شرایط فعلی ایران باشند، یکی از نادرترین انتقادهای نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از دولت محمود احمدی‌نژاد است که تحت حمایت علی خامنه‌ای به قدرت رسید.

به گزارش خبرگزار‌ی‌های ایران، آقای لاریجانی همچنین برخی اظهارنظرها علیه قوه قضائیه را «رجزخوانی» نامیده و از قضات و مقام‌های قضایی خواسته بدون اینکه تحت تاثیر این «رجزخوانی‌ها» قرار بگیرند، در «مدار انصاف و عدالت حرکت کنند».

وی در ادامه اظهاراتش به دست‌اندرکاران قوه قضائیه گفته از آنجا که «به واسطه برخی سود جویی‌ها، اعتماد مردم در بخش‌هایی مخدوش شده»، باید «حساسیت» این برهه را در نظر داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه همچنین خطاب به افرادی که خواستار رسیدگی فوری به پرونده‌های مفاسد اقتصادی در ایران هستند نیز گفته «ما نمی‌توانیم بدون بررسی‌های دقیق و قانونی، در فضایی احساسی، کاری ظاهری و صوری انجام دهیم و حکمی فراخور تبلیغات صادر کنیم».

وی «توقع» رسیدگی فوری به پرونده‌های مفاسد از سوی قوه قضائیه را نادرست دانسته و افزوده که «چنین روندی نیازمند یک زمان منطقی است».

صادق لاریجانی به تازگی و پس از انتشار گزارش‌هایی درباره سوءاستفاده شماری از دریافت‌کنندگان ارز دولتی، در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی پیشنهاد کرد که شعبی از دادگاه انقلاب اسلامی با حضور سه قاضی برای رسیدگی به پرونده «مفسدان اقتصادی» تشکیل شود.

علی خامنه‌ای نیز ضمن موافقت با این درخواست، نوشته «مقصود آن است که مجازات مفسدان اقتصادی سریع و عادلانه انجام گیرد. در مورد اتقان احکام دادگاه‌ها دقت لازم را توصیه فرمائید».

منابع: وب‌سایت رسمی قوه قضائیه و رادیو فردا؛ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG