لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۴

فرسودگی ۵۰ درصد مدارس تهران؛‌ «سهم عمرانی آموزش و پرورش در سال ۹۷ کاهش یافته است»


تصویر، آرشیوی است
تصویر، آرشیوی است

یک نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره «فرسودگی بافت ۵۰ درصد مدارس» کلانشهر تهران، از «کاهش سهم عمرانی آموزش و پرورش در بودجه سال ۹۷» انتقاد کرد.

فریده اولاد قباد روز یکشنبه اول بهمن، در گفت‌و‌گو با خانه ملت، خبرگزاری مجلس شورای اسلامی٬ در این مورد گفت که این موضوع با توجه به قرار داشتن ۵۰ درصد مدارس این شهر در بافت‌های فرسوده٬ دارای تبعات «مالی و جانی» است.

وی خواستار تخصیص «ردیف مستقل بودجه‌ای برای بافت‌های فرسوده» متناسب با فضای کلان شهر تهران شد و بافت‌های فرسوده و آلودگی هوا را دو «چالش اساسی پایتخت» توصیف کرد.

پیشتر و به‌دنبال وقوع زمین‌لرزه در استان کرمانشاه که بر اثر آن٬ ۸۰ مدرسه به طور کامل تخریب شد٬ محمد بطحایی٬ وزیر آموزش و پرورش، از ایمن نبودن یک سوم مدارس در ایران خبر داده بود.

آقای بطحایی اعتباراتی که هر ساله در لایحه بودجه برای بازسازی مدارس درنظر گرفته می‌شود را ناکافی دانسته و ابراز امیدواری کرده بود که در برنامه ششم توسعه، این مدارس نوسازی شوند.

پیش از این نیز داریوش ورناصری، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران، روز ۱۹ آذر به خبرگزاری تسنیم گفته بود: بیش از هزار فضای آموزشی در سطح استان تهران وجود دارد که ایمنی لازم را برای دانش آموزان ندارند.

وی با اشاره به اینکه در شهر تهران برای تخریب و بازسازی مدارس فرسوده،«۹۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم»، افزوده بود: حدود ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای مقاوم سازی مدارس نیازمند است که در مجموع، ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مدارس فرسوده پایتخت نیاز است.

این مقام دولتی در مورد محل مدارس فرسوده در تهران اشاره کرده بود که بیشترین مدارس فرسوده در حاشیه جنوبی شهر، شهرری، مناطق مرکزی و مناطق ۷، ۹، ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۹ قرار دارند.

او اضافه کرده بود که در مناطق دیگر مدارس فرسوده وجود دارد اما تعداد آنها بسیار کمتر است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیرکل آموزش وپرورش شهر تهران روز ۱۲ آذر گفته بود که برآورد مالی برای بازسازی و نوسازی هر مدرسه را حدود دو تا سه میلیارد تومان است.
او با انتقاد از عدم تخصیص اعتبار کافی افزوده بود: شورای شهر تهران، دولت و تمامی دستگاه هایی که در حوزه بازسازی مدارس فرسوده، دارای مسئولیت هستند بایدکمک کنند.

به نوشته مهر، این مقام دولتی قبل از آن گفته بود که «مدارس فرسوده تهران با توفان نیز تخریب می شوند».

در پی زمین‌لرزه اخیر در تهران٬ محمدحسین مقیمی٬ استاندار تهران، هم با اعلام نامناسب بودن «زیرساخت‌های شهری» در برخی شهرستان‌های استان تهران، از مسئولان خواست برای بازسازی بافت‌های فرسوده این مناطق، «اقدام عاجلی» انجام دهند.

خبرگزاری های خانه ملت، تسنیم و مهر/ب.ب/ب.ک.
XS
SM
MD
LG