لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

۲۵۶ کیلومتر مربع دیگر از وسعت دریاچه ارومیه کم شد


حوضه آبریز دریاچه ارومیه از «کم‌بارش‌ترین» حوضه‌های آبریز کشور طی سال‌های اخیر بوده است
حوضه آبریز دریاچه ارومیه از «کم‌بارش‌ترین» حوضه‌های آبریز کشور طی سال‌های اخیر بوده است

یک مقام ستاد احیای دریاچه ارومیه از کاهش ۲۵۶ کیلومترمربع وسعت این دریاچه نسبت به بهمن‌ سال ۹۵ خبر داد.

فرهاد سرخوش با اعلام این موضوع در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا در روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن، گفت: وسعت دریاچه ارومیه٬ روز سه‌شنبه به «۱۸۵۶ کیلومتر مربع رسیده که نسبت به ۲۴ بهمن سال گذشته، ۲۵۶ کیلومترمربع کاهش یافته است».

به گفته رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی٬ «خشکسالی و عوامل مختلف چون مصرف بی‌رویه آب سبب شده تا وسعت این دریاچه نسبت به ۱۵ سال گذشته بیش از ۲۶۷۰ کیلومتر مربع کاهش یابد».

دریاچه ارومیه «بزرگ‌ترین آبگیر دائمی» در شمال غرب فلات ایران ‌است که از اواسط دهه ۸۰ شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی٬ حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

به نوشته ایرنا، فرهاد سرخوش تراز فعلی این دریاچه را ۱۲۷۰ متر و ۳۸ سانتیمتر از آب‌های آزاد اعلام کرد و افزود: با وجود افزایش ارتفاع آب دریاچه ارومیه طی ماه جاری، تراز کنونی آن «نسبت به مدت مشابه سال گذشته٬ ۲۱ سانتیمتر کاهش نشان می‌دهد».

او حوضه آبریز دریاچه ارومیه را از «کم‌بارش‌ترین» حوضه‌های آبریز کشور طی سال‌های اخیر معرفی کرد و افزود که «این حوضه توسط ۲۱ رودخانه دائمی و ۳۹ رودخانه دوره‌ای سیراب می‌شود».

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه دریاچه ارومیه یک «حوضه آبی بسته» است که آب آن از محل «بارش مستقیم و روان آب ورودی از آبراهه‌ها و رودخانه‌ها» تامین می‌شود، ابراز امیدواری کرد در روزهای آتی نیز بارش‌ها ادامه داشته باشد.

رسانه‌ها در ایران در روز ۲۰ دی٬ گزارش کردند که بار دیگر «تراز سطح آب، وسعت و حجم آب» موجود در دریاچه ارومیه کاهش یافته و وضعیت این دریاچه «بحرانی‌تر» شده است.

«برنامه توسعه سازمان ملل» نیز در گزارشی که بهار امسال منتشر کرد، نسبت به خشک شدن این دریاچه به شدت هشدار داد.

این گزارش می‌گوید که ۲۰ سال قبل، حدود ۳۰ میلیارد متر مکعب آب در دریاچه ارومیه وجود داشت، اما اکنون به حدود ۵.۲ میلیارد متر مکعب رسیده است.

بر اساس این گزارش، طی چند سال گذشته، وضعیت دریاچه ارومیه مقداری بهتر شده، اما هنوز در معرض خطر خشک شدن کامل است.

بر خلاف اظهارات مقام‌های ایران مبنی بر خشک شدن دریاچه ارومیه به خاطر خشکسالی، گزارش برنامه توسعه ملل متحد می‌گوید که عامل انسانی، به ویژه ساخت غیراصولی سدهای متعدد بر رودخانه‌های مشرف به این دریاچه، وضعیت را بحرانی کرده است.

شماری از کارشناسان می‌گویند خشک شدن دریاچه ارومیه٬ تاثیر منفی بر محیط زیست منطقه داشته و بر روی دمای هوا و وزش بادهای نمکی تاثیر گذاشته است.

به تازگی رئیس سازمان محیط زیست ایران و مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه تنها راه‌کار تامین منابع مالی برای احیای دریاچه ارومیه را «استقراض خارجی» اعلام کرده است.

به گفته عیسی کلانتری، دریاچه ارومیه با بودجه «سنواتی» احیا نمی‌شود و دو مشکل «اصلی» دریاچه ارومیه، «کمبود بودجه‌ و کاهش شدید بارندگی» است.

آن‌طور که خبرگزاری ایرنا نوشته٬ استاندار آذربایجان غربی از موافقت حسن روحانی٬ رئیس جمهوری ایران، با پیشنهاد استفاده از سه میلیارد دلار فایننس خارجی برای اجرا و تکمیل طرح‌های احیای دریاچه ارومیه خبر داده است.

XS
SM
MD
LG