لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

آمریکا پیش از اجرای دور دوم تحریم ایران، ۱۱ میلیون بشکه نفت راهی بازار می‌کند


رویترز: دولت دونالد ترامپ در نظر دارد که در آغاز تحریم‌های ایران، از افزایش قیمت نفت در بازارها جلوگیری کند
رویترز: دولت دونالد ترامپ در نظر دارد که در آغاز تحریم‌های ایران، از افزایش قیمت نفت در بازارها جلوگیری کند

در آستانه اجرای تحریم‌های ایران در آبان ماه سال جاری از سوی واشینگتن، وزارت انرژی آمریکا ۱۱ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک خود را برای فروش عرضه می‌کند.

بر اساس اطلاعیه وزارت انرژی آمریکا، زمان فروش این محموله‌ها از تاریخ اول اکتبر تا ۳۰ نوامبر است. چهارم نوامبر، مصادف با ۱۳ آبان، تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران اعمال خواهد شد.

در این ارتباط، خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد، گزارش داد که دولت دونالد ترامپ در نظر دارد که در آغاز تحریم‌های ایران، از افزایش قیمت نفت در بازارها جلوگیری کند.

از طرفی در نیمه ماه نوامبر سال جاری میلادی، انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا برگزار خواهد شد و دولت آقای ترامپ نمی‌خواهد با افزایش قیمت بنزین، نارضایتی رای‌دهندگان آمریکایی را بر انگیزد.

در انتخابات میان ‌دوره‌ای، سرنوشت ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا مشخص خواهد شد.

فعلا قیمت‌های جهانی نفت پایین است که علت آن افت رشد تقاضای نفت است. بر اساس آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی، در سه ماهه اول و ماه چهارم سال جاری میلادی، میزان تقاضای جهانی نفت ۱.۸ میلیون بشکه و در سه ماهه دوم و سوم تنها یک میلیون بشکه در روز خواهد بود.

بدین ترتیب، انتظار می‌رود که به رغم قیمت پایین نفت در تابستان سال جاری، قیمت‌ها در پاییز به‌خاطر رشد بیشتر تقاضا افزایش یابد.

رویترز به نقل از کارشناسان نوشت که به طور موقت، قیمت نفت به‌خاطر تقاضای فصلی کمتر، پایین است.

وزارت انرژی آمریکا اخیرا نیز ۵.۲ میلیون بشکه نیز از ذخایر استراتژیک خود به فروش گذاشت که قرار است تا یک هفته دیگر راهی بازار شود. خبرگزاری بلومبرگ اواخر تیرماه گزارش داده بود که آمریکا در نظر دارد برای آزمایش، حدود پنج میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک خود را راهی بازار کند و اگر قیمت‌ها فروکش نکرد، این رقم را به ۳۰ میلیون بشکه برساند.

فروش این محموله‌ها همچنین کمکی به جبران کسری بودجه آمریکا خواهد بود.

حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، روز ۲۶ تیر به بلومبرگ گفت که «آقای رئیس جمهور (دونالد ترامپ)، توصیه من به شما این است که برای کاهش قیمت نفت از دست زدن به ذخایر استراتژیک آمریکا خودداری کرده و تحریم‌های ایران را لغو کنید».

آمریکا در ابتدای خروج از برجام در ماه مه اعلام کرد که در نظر دارد کل صادرات نفت خام ایران را به صفر برساند. اما بعدا اعلام کرد که به مشتریان ایران فشار وارد می‌کند تا هر چه بیشتر آنها را به کاهش چشمگیر یا صفر رساندن خرید نفت ایران ترغیب کند.

ایران روزانه ۲.۱ میلیون بشکه صادرات نفت خام و حدود ۲۵۰ هزار بشکه صادرات میعانات گازی دارد.

بر اساس آخرین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میزان ذخایر استراتژیک نفت این کشور در ۱۰ اوت سال جاری کمی بیش از ۴۱۴ میلیون بشکه بوده که یک درصد بیشتر از متوسط ذخایر استراتژیک آمریکا طی پنج سال گذشته است.

انتظار می‌رود میزان تولید روزانه نفت آمریکا با ۱.۳ میلیون بشکه افزایش در سال جاری به ۱۰.۷ میلیون بشکه برسد و در سال آینده نیز با رشدی یک میلیون بشکه ای، به ۱۱.۷ میلیون بشکه اوج بگیرد.

خبرگزاری رویترز، شبکه خبری بلومبرگ، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی/د.خ/ر.ب
XS
SM
MD
LG