لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۸

معاون وزیر نیرو نسبت به «بحران آب» در کشور هشدار داد


تصویری از دریاچه ارومیه که خشک شده است
تصویری از دریاچه ارومیه که خشک شده است
علیرضا دائمی، معاون وزیر نیرو ایران، روز سه‌شنبه، ۲۴ اردیبهشت، نسبت به بحران آب در کشور هشدار داد و آن را معلول افزایش جمعیت و خشکسالی دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای دائمی با استناد به آمار و ارقام و سیر حرکت ایران، پیش‌بینی کرد به‌زودی کشور با بحران و کمبود آب مواجه خواهد شد.

به گفته او، در سال ۱۹۶۰ به ازای هر نفر ۶ هزار متر مکعب آب در اختیار بود که این آمار در سال ۱۹۹۰ به ۲ هزار متر مکعب کاهش یافت و به‌همین ترتیب نیز تا سال ۲۰۲۵ به هزار متر مکعب خواهد رسید.

این مقام وزارت نیرو ایران، رشد جمعیت را یکی از عوامل بحران آب دانست و گفت که در ۸۰ سال گذشته جمعیت کشور ۷ برابر شده است.

آخرین سرشماری عمومی ایران که سال ۱۳۹۰ انجام شد حکایت از آن داشت که جمعیت ایران بالغ بر ۷۵ میلیون شده است، حدود ۵ میلیون بیشتر از سال ۱۳۸۵ و ۱۵ میلیون بیشتر از سال ۱۳۷۵.

با این وجود دولت محمد احمدی‌نژاد و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از سیاست افزایش جمعیت حمایت می‌کنند و می‌گویند که ایران ظرفیت ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلیون جمعیت را دارد.

اما اکنون آماری که مقامات رسمی ایران ارائه می‌دهند حاکی از آن است که رشد جمعیت به معضل بی‌آبی یا کمبود آب در کشور دامن زده است.

علیرضا دائمی همچنین گفت که ایران ۱۰ سال پیاپی خشکسالی داشته و میزان بارندگی آن تا ۷۵ درصد سطح نرمال کاهش پیدا کرده.

به گفته او، این خشکسالی نشانه تغییر اقلیمی است که از شمال آفریقا آغاز شده است که در کنار مسائلی مانند رشد جمعیت باعث می‌شود «سال به سال شرایط ایران سخت‌تر شود».

او در نهایت پیش‌بینی کرد که ظرف ۲۰ سال آینده حجم آب در دسترس در ایران به یک چهارم کاهش یابد.
XS
SM
MD
LG