لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۷

هشدار یک تشکل کارگری در مورد سیاست «ایجاد رعب و وحشت در کارگران»


هادی خلفی‌نیا، یکی از کارگران در جریان تجمع روز شنبه در یکی از خیابان‌های کیانپارس، روز شنبه از سوی یک خودرو زیر گرفته شد
هادی خلفی‌نیا، یکی از کارگران در جریان تجمع روز شنبه در یکی از خیابان‌های کیانپارس، روز شنبه از سوی یک خودرو زیر گرفته شد

کانون مدافعان حقوق کارگر در پی زیر گرفته شدن یک کارگر گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز از سوی یک «خودروی ناشناس»،‌ آن را «زنگ خطری»‌ نامید که «باید به آن توجه شود و ساده از کنار آن عبور نکرد».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، یکی از کارگران در جریان تجمع روز شنبه ۲۶ اسفند در یکی از خیابان‌های کیانپارس، «توسط یک خودرو زیر گرفته و مصدوم شد».

کانون مدافعان حقوق کارگر در بیانیه خود همچنین نسبت به آنچه «شیوه نه چندان جدید برای ایجاد رعب و وحشت در کارگران» نامید، هشدار داده است.

در این ارتباط، مهدی کوهستانی‌نژاد،‌ مشاور کنفدراسیون بین الملل اتحادیه‌های کارگری و عضو کنگره کار کانادا، به رادیو فردا می‌گوید: «وزارت اطلاعات در روزهای اخیر در تماس‌ با فعالان کارگری و یا احضار آنان سعی در ایجاد رعب و وحشت در ميان كارگران داشته است».

پیش از بیانیه کانون مدافعان حقوق کارگر، اتحادیه آزاد کارگران ایران از زیر گرفته شدن هادی خلفی‌نیا، کارگر گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز از سوی «یک راننده عصبانی پراید» خبر داده بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن انتشار فیلم مربوط به این حادثه و عکس کارگر مصدوم، توضیح بیشتری در مورد این حادثه نداده بود.

تاکنون خبری در مورد شناسایی راننده خودرو و یا دستگیری او از سوی نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها در اهواز منتشر نشده است.

پیش از این نیز اخباری در مورد حمله «عده ای نقابدار» به اسماعیل بخشی، یکی از فعالان کارگری در شرکت نیشکر هفت تپه منتشر شده بود.

به گزارش سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و خبرگزاری ایلنا، اسماعیل بخشی دوشنبه شب ۲۵ دی، پس از پیاده شدن از سرویس شرکت و در حالی که راهی منزل خود در دزفول بود، مورد حمله افراد نا‌شناس قرار گرفته بود.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه اشاره کرده بود که این افراد، نقاب بر صورت داشتند و از دو اتوموبیل استفاده کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، ‌کتف آقای بخشی در پی این حمله آسیب دیده بود.

به نوشته ایلنا، هویت عاملان این حمله مشخص نیست اما مهاجمان که چهره‌های خود را پوشانده بودند، با تجمع گروهی از مردم متواری شدند.

در این میان، سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه اعلام کرد که حمله به اسماعیل بخشی پس از سخنرانی او در جمع کارگران اعتصابی و مدیران این واحد انجام شده است.

او در سخنان خود از عملکرد مدیریت نیشکر هفت‌تپه انتقاد کرده بود.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه با محکوم کردن «ضرب و جرح وحشیانه اسماعیل بخشی، نماینده کارگران این شرکت»، نوشت: «می‌دانیم که مزدوران و ضاربان نقاب‌دار، از حافظان و مواجب بگیران صاحبان سرمایه هستند».

این تشکل صنفی افزود: «ضاربان و صاحبان زور و زور باید بدانند که کارگران هیچ وقت از مطالبات به حق خود دست نخواهند کشید».

همچنین اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه‌ای، با اشاره به اینکه حمله نقابداران به آقای بخشی با استفاده از «قمه» انجام شده است، افزود: پس از آنکه اهالی محل متوجه حمله به او شدند، به کمکش شتافتند اما «حمله‌کنندگان با شلیک یک تیر هوایی موفق به فرار از محل شدند».

این تشکل کارگری با توصیف این حمله به عنوان «تعرض وحشیانه و خونین»، اشاره کرده که اسماعیل بخشی «از سوی یکی از سهامداران کارخانه تهدید مستقیم» شده بود.

این اتهامات در شرایطی وارد شدند که به نوشته ایلنا، روابط عمومی شرکت هفت‌تپه با تایید خبر حمله به اسماعیل بخشی، با اشاره به این موضوع که این کارگر پس از درمان سرپایی مرخص شده است، گفته بود که «شرکت هفت‌تپه به نوبه خود این موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کند و در همین راستا منتظر تحقیقات رسمی مراجع مربوطه هستیم».

تاکنون اما خبری در مورد شناسایی و دستگیری حمله‌کنندگان به اسماعیل بخشی منتشر نشده است.

کانون مدافعان حقوق کارگر، اتحادیه آزاد کارگران ایران، خبرگزاری ایلنا و منابع خبری/ب.ک
XS
SM
MD
LG