لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

چند کارگر و فعال کارگری در خوزستان و کردستان احضار یا محاکمه شدند


تصویری از شرکت نیشکر هفت‌تپه که بارها شاهد اعتصاب و اعتراض کارگرانش بوده است
تصویری از شرکت نیشکر هفت‌تپه که بارها شاهد اعتصاب و اعتراض کارگرانش بوده است

گزارش‌ها از استان‌های خوزستان و کردستان حاکی از احضار چند تن از کارگر و فعالان کارگری به دادگاه است. این احضارها در آستانه روز جهانی کارگر، اول ماه مه،‌ انجام شده است و در این میان، برخی از کارگران احضار شده، با قرار کفالت آزاد شده‌ و برخی دیگر نیز در انتظار محاکمه و یا صدور حکم هستند.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت از احضار شش کارگر این مجتمع کشاورزی و صنعتی به دادسرای شهرستان شوش و صدور قرار کفالت ۱۰۰ میلیون ریالی برای آنها خبر داد.

به گفته این سندیکا، عبدالرحیم بسحاق، اسماعیل بخشی، کرامت پام، جلیل احمدی، حسن فاضلی و حسین حمدانی بر اساس «شکایت کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت تپه و گزارش پلیس امنیت» احضار شده بودند.

اتهام این کارگران هم «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع ۱۶ اسفند سال گذشته» و «شرکت در ضرب‌وجرح عمدی»‌ رئیس هیئت مدیره این شرکت بوده است.

کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در اسفند پارسال در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد و دیگر مطالبات صنفی خود اعتصاب و تجمع کرده بودند. این‌گونه اعتراض‌های صنفی در سالیان قبل،‌ به ویژه پس از واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی در اسفند سال ۹۴، نیز انجام شده‌اند.

این اعتراض‌ها، برخوردهای امنیتی و قضایی را علیه کارگران و فعالان کارگری شرکت نیشکر هفت‌تپه به دنبال داشته است؛ برخوردهایی که با انتقاد اتحادیه‌های بین‌المللی کارگری مواجه شده است.

در همین حال،‌ کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری و اتحادیه آزاد کارگران ایران، نیز از احضار جداگانه پنج فعال کارگری در سنندج و بازجویی از آنان خبر دادند.

این فعالان کارگری در سال گذشته به اتهام «شرکت در مراسم نوروز ۹۶»‌ در تالار پردیس شهر سنندج چند بار بازجویی شده‌ بودند.

به گفته کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، قرار است که شریف ساعدپناه، حبیب الله کریمی، غالب حسینی، خالد حسینی و مظفر صالح نیا در روز هشتم اردیبهشت ماه محاکمه شوند.

در این میان،‌ عثمان اسماعیلی، فعال کارگری در سقز، در صفحه فیس‌بوک خود خبر داد که پس از احضار به دادگاه،‌ خود را در روز اول اردیبهشت ماه به دادسرای عمومی و انقلاب سقز معرفی کرده است.

به نوشته آقای اسماعیلی، احضار او زمانی صورت گرفت که در حال گذراندن دوره دو ماه زندانش بود.

بر اساس این گزارش، «وزارت اطلاعات» از عثمان اسماعیلی به دلیل مصاحبه با آنچه «رسانه‌های خارجی و ضد انقلاب علیه نظام» ‌نامیده شده است،‌ شکایت کرده بود.

آقای اسماعیلی در فیس‌بوک خود اشاره کرد که ضمن تایید انجام مصاحبه و حمایت از فعالان کارگر زندانی، از خود دفاع کرده است.

در سالیان اخیر، ‌شماری از فعالان کارگری در مناطق مختلف ایران به اتهام‌های امنیتی بازداشت و زندانی شده‌اند.

در این میان، سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های بین‌المللی کارگری بارها از برخوردهای امنیتی و قضایی با فعالان کارگری انتقاد کرده‌اند. این در شرایطی است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند با فعالان و تشکل‌های کارگری تعامل دارند.

XS
SM
MD
LG