لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۸

صدور حکم جلب برای ۵۰ کارگر گروه ملی صنعتی فولاد ایران


برخورد با کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز پس از یک ماه اعتصاب آنان در سال گذشته انجام می‌گیرد
برخورد با کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز پس از یک ماه اعتصاب آنان در سال گذشته انجام می‌گیرد

همزمان با اعتصاب و تجمع صدها تن از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز، گزارش‌هایی در مورد صدور حکم بازداشت ۵۰ تن از کارگران این مجتمع و تهدید معترضان به «فسخ قراردادشان» انتشار یافته است.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران،‌ در پی ممنوع‌الورود شدن شماری از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران به این مجتمع، صدها تن از همکاران آنها از روز شنبه ۲۵ فروردین، اعتصاب و در مقابل ساختمان حراست این واحد تجمع کردند.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران خواستار رفع ممنوع‌الورودی همکاران خود شده‌اند.

بر اساس این گزارش، از جمله کارگرانی که از روز ۲۲ فروردین ممنوع‌الورود شده‌اند، کریم سیاحی، پیمان شجراتی، رحیم سعیدی و حامد باصری هستند.

در این میان، به نوشته اتحادیه آزاد کارگران ایران، رحیم سعیدی روز یکشنبه ۲۶ فروردین، در مقابل این مجتمع بازداشت و به پلیس امنیت و اطلاعات منتقل شد. در این گزارش،‌ اشاره‌ای به دلیل بازداشت و یا اتهام این کارگر نشده است.

پیش از او، «حافظ کنعانی، یکی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، چهارشنبه گذشته به پلیس اطلاعات و امنیت احضار و پس از چند ساعت بازجویی» ‌آزاد شده بود.

پیش از این نیز شماری از کارگران و فعالان کارگری در نقاط مختلف ایران در سالیان اخیر بازداشت و یا به اتهام‌های امنیتی زندانی شده‌اند.

در این میان، به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، رئیس اداره حراست گروه ملی صنعتی فولاد ایران نیز اعلام کرده که حکم جلب و بازداشت حدود ۵۰ تن از کارگران این مجتمع صادر شده است که به تدریج از سوی نیروی انتظامی بازداشت خواهند شد.

او به اتهام این گروه از کارگران که برای آنها حکم جلب صادر شده،‌ اشاره نکرد.

پیش از این، پلیس روز پنجشنبه ۲۳ فروردین، برای آنچه اتحادیه آزاد کارگران ایران، «ارعاب کارگران» توصیف کرد، به منزل سه تن از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز مراجعه کرد اما آنها در منزل حضور نداشتند.

بر اساس این گزارش، روابط عمومی گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با تجمع‌کنندگان و معترضان برخورد قانونی انجام می‌شود و آنان فسخ قرارداد خواهند شد.

بر اساس گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، در حال حاضر تنها بخش لوله‌سازی گروه ملی صنعتی فولاد ایران با ۴۰۰ کارگر فعال است و بقیه بخش‌ها به دلیل نبود مواد اولیه، فعالیت ندارند.

در همین حال،‌ کانون مدافعان حقوق کارگر گزارش داد که گروه ملی صنعتی فولاد ایران در کانال تلگرامی خود، «عده‌ای افراد مغرض»‌ را که به گفته مدیریت این شرکت، «به دنبال منافع شخصی خود هستند و با تهدید و توهین اقدام به تعطیلی بخش لوله‌سازی کرده‌اند و از بارگیری و فروش محصول نیز جلوگیری کرده‌اند» تهدید کرد.

بر اساس این گزارش، بر اساس تصمیم مدیر عامل و هیئت مدیره گروه ملی صنعتی فولاد ایران، «افرادی که اقدام به جلوگیری از تولید و بارگیری محصول و ضایعات کنند،‌ کارت ورود و خروج شان مسدود، قرارداد آنها لغو و برابر مقررات با آنها برخورد خواهد شد».

بر اساس این دستور، «هرگونه تجمع غیرقانونی، جرم محسوب شده و علاوه بر فسخ قرارداد، عاملین به مراجع قضایی معرفی خواهند شد».

پیشتر فرهاد افشارنیا، رئیس دادگستری خوزستان، روز ۱۳ اسفند سال گذشته، تجمع این کارگران را «موافق قانون» ندانسته و تهدید کرده بود که «صبر ما اندازه‌ای دارد و اگر تجمع آنان ادامه یابد، ناچاریم با سایر افراد نیز برخورد کنیم».

به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران این مجتمع تیز در مقابل این تهدیدها گفته اند تا همکاران اخراجی‌شان به سر کار خود باز نگردند،‌ دور جدید اعتراض و اعتصاب آنها ادامه خواهد داشت.

چهار هزار کارگر گروه ملی صنعتی فولاد ایران با اعتصاب، راهپیمایی و برگزاری تجمع‌هایی در مقابل استانداری خوزستان در هفته‌های پایانی سال گذشته توانستند دو ماه از دستمزد معوقه خود را دریافت کنند. با این همه، ‌بخشی از مطالبات آنها هنوز پرداخت نشده است.

در سال‌های اخیر، پرداخت نشدن دستمزد به یکی از بزرگترین مشکلات کارگران تبدیل شده و این موضوع اعتراض‌های صنفی کارگران مناطق مختلف ایران را به دنبال داشته است.

در این ارتباط، خبرگزاری فارس چند روز پیش در گزارشی از ۳۰۰ تجمع کارگری در استان خوزستان در سال ۹۶ خبر داد.

با استفاده از گزارش‌های اتحادیه آزاد کارگران ایران،‌ کانون مدافعان حقوق کارگر و منابع خبری؛ ب.ک./م.ا.
XS
SM
MD
LG