لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۸

هشت کارگر گروه صنعتی ملی فولاد آزاد شدند


صحنه‌ای از تجمع کارگران گروه صنعتی ملی فولاد در اعتراض به بازداشت همکاران خود
صحنه‌ای از تجمع کارگران گروه صنعتی ملی فولاد در اعتراض به بازداشت همکاران خود

وبسایت اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داد که هشت کارگر گروه صنعتی ملی فولاد ایران روز سه شنبه ۱۵ اسفند و پس از شش روز بازداشت، با قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی آزاد شدند.

۹ تن از کارگران معترض گروه صنعتی ملی فولاد ایران پنجشنبه گذشته به دستور دادستانی اهواز بازداشت شده بودند که یکی از آنان روز شنبه آزاد شد.

فرهاد اکبریان، مرتضی اکبریان، میثم علی قنواتی، امین مؤمن پور، حسین نیسی، باقردلفی، تقی حسن زاده، هادی عفراوی و مهدی عادل زاده، ۹ کارگری هستند که بازداشت شده بودند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه‌ای که در وبسایت این گروه منتشر شده، بازداشت این کارگران را«گروگان گیری» از سوی کارفرما و مسئولین انتظامی شهر اهواز برای «به کار واداشتن کارگران این مجتمع بزرگ صنعتی بدون دریافت حقوق‌های معوقه» دانسته است.

در همین حال کانون مدافعان حقوق کارگر، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری ایران و اتحاد بین‌المللی در حمایت از کارگران در ایران با محکوم کردن این بازداشت‌ها خواستار آزادی کارگران بازداشتی شده بودند.

چهار هزار کارگر گروه ملی صنعتی فولاد ایران از دو هفته پیش اعتصاب کرده‌اند.

آنان خواستار دریافت دستمزد ماه‌های دی و بهمن و روشن شدن چگونگی پرداخت دستمزد اسفند و نیز عیدی و پاداش آخر سال هستند.

در همین حال احمد شجیراتی، معاون مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خوزستان، مطالبات این کارگران را «به حق» خوانده و گفته بود که آنان «به دلیل تأمین نشدن منابع مالی و مواد اولیه تولید، کاری برای انجام دادن ندارند».

با این حال فرهاد افشارنیا، رئیس دادگستری خوزستان، روز یک شنبه ۱۳ اسفند، تجمع این کارگران را «موافق قانون» ندانسته و تهدید کرده بود که «صبر ما اندازه‌ای دارد و اگر تجمع آنان ادامه یابد، ناچاریم با سایر افراد نیز برخورد کنیم».

در سال‌های گذشته نیز صدها نفر از کارگران به دلیل اعتراض‌های صنفی خود بازداشت شده‌اند.

آیت‌الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی در روز ۱۶ بهمن بدون اشاره مشکلات و به مطالبات صنفی کارگران، «دشمنان» را متهم کرده بود که تلاش می‌کنند که «رکودی، لنگی‌ای از سوی کارگران به وجود بیاورند یا کارگرها را به این کار وادار کنند».

به طور معمول، آیت‌الله خامنه‌ای و مقام‌های جمهوری اسلامی از کلمه «دشمن» و یا «دشمنان» برای آمریکا و اسرائیل و این اواخر عربستان سعودی استفاده می‌کنند.

خودداری نمایندگان کارگران و کارفرمایان از شرکت در نشست شورای عالی کار

خبرگزاری تسنیم خبر داد که نمایندگان کارگران و کارفرمایان در اعتراض به بند «ز» تبصره هفتم لایحه بودجه سال آینده، روز سه شنبه در جلسه شورای عالی کار شرکت نکرده‌اند و این جلسه برگزار نشده است.

در همین حال احمدمشریان معاون وزیر کار گفت: «این اعتراض حق طبیعی کارگران است چرا که نسبت به اموال کارگران حساس هستند. اما جلسات مزد هم باید برگزار شود.»

در بند «ز» تبصره هفتم لایحه بودجه سال آینده که اخیراً به تأیید نمایندگان رسید، پیش‌بینی شده که درآمد حاصل از کسر حق بیمه کارگران، زیر عنوان بیمه درمان تأمین اجتماعی، به خزانه‌داری کل کشور واریز شود.

در اعتراض به تصویب این بند از لایحه بودجه، روز چهارشنبه دوم اسفند، صدها تن از کارگران و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در مقابل شورای نگهبان تجمع کرده بودند.

بيش از ۴۱ ميليون نفر یعنی ۵۲ درصد جمعیت ایران تحت پوشش بیمه‌های سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند یا از این سازمان حقوق بازنشستگی و مستمری دریافت می‌کنند.

پیش از این، مرکز پژوهش‌های مجلس درباره احتمال ورشکستگی سازمان تأمین اجتماعی در یک دهه آینده هشدار داده و اعلام کرده بود که بحران این ورشکستگی به قدری است که دولت نیز توان مداخله را نخواهد داشت.

شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، شستا، یکی از بزرگترین نهادهای سرمایه‌گذاری در ایران است که در زمینه‌های تجارت و بازرگانی و تولید فعالیت می‌کند.

با این حال «سرمایه‌گذاری ناكارآمد» شرکت شستا و همچنین دیگر مشکلات رخ داده برای سرمایه‌گذاری‌های این شرکت از جمله دلایل مشکلات مالی سازمان تأمین اجتماعی ذکر شده است.

XS
SM
MD
LG