لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۷

ادامه اعتراض کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز


کارگران پیشتر خواستار برکناری عبدالرضا موسوی، کارفرمای خصوصی این مجتمع، و غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، شده بودند
کارگران پیشتر خواستار برکناری عبدالرضا موسوی، کارفرمای خصوصی این مجتمع، و غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، شده بودند

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران روز پنجشنبه به اعتراض صنفی خود ادامه دادند و مجددا در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران،‌ کارگران معترض گروه ملی صنعتی فولاد ایران که خواستار پرداخت سه ماه دستمزد معوقه خود هستند،‌ روز پنجشنبه دهم اسفند، در پلاکاردهایی نوشته بودند: «چه کسی مسئول بحران در این مجتمع بزرگ صنعتی در اهواز است». آنها در عین حال،‌ بانک ملی ایران، مالک پیشین گروه ملی صنعتی فولاد ایران،‌ را مسئول «بحران معیشت» کارگران این مجتمع دانستند.

این کارگران پیشتر خواستار برکناری عبدالرضا موسوی، کارفرمای خصوصی این مجتمع، و غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، شده بودند.

تجمع کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در شرایطی روز پنجشنبه ادامه یافت که مالک این مجتمع و استاندار خوزستان در روزهای گذشته اعلام کرده بودند یک ماه از سه ماه دستمزد معوقه کارگران پرداخت خواهد شد.

در این ارتباط، استاندار خوزستان روز چهارشنبه نهم اسفند، به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: «مالک گروه ملی صنعتی فولاد ایران روز سه شنبه حقوق آذر کارگران این شرکت را به خوزستان ارسال کرد و امروز و فردا حقوق به حساب کارگران واریز می‌شود».

تاکنون خبری در مورد واریز شدن دستمزد به حساب کارگران منتشر نشده است.

در همین حال،‌ مالک گروه ملی صنعتی فولاد ایران در صفحه اینستاگرام خود از اعتراض‌ و اعتصاب آنان شکایت کرد. او پیشتر نوشته بود که «عده ای بدخواه»، ‌کارگران را در درون و بیرون از این مجتمع تحریک می کنند.

تاریخچه این مجتمع به سال ۱۳۴۶،‌ سال راه‌اندازی کارخانه فولاد اهواز باز می‌گردد که بعد از انقلاب بهمن ۵۷ توسعه یافت و در سال‌های گذشته متعلق به گروه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا بود که پس از ماجرای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، مدیریت موقت آن به قوه قضائیه و سپس بانک ملی واگذار شد تا اینکه در آبان امسال مالکیت آن به عبدالرضا موسوی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی زاگرس، رسید.

آقای موسوی همچنین مالک باشگاه استقلال اهواز، هتل داریوش در کیش و پارک دلفین‌های کیش است.

در ماه‌های اخیر، پرداخت نشدن دستمزد و مزایای کارگران در مناطق مختلف ایران، اعتراض‌های صنفی آنان را به دنبال داشته است.

در این حال، اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داد که کارگران، بازنشستگان و کارگران ساختمانی شهرستان ارومیه روز پنجشنبه در اعتراض به مشکلات اقتصادی از جمله پرداخت نشدن دستمزد و مستمری، در مقابل استانداری آذربایجان غربی تجمع کردند.

پیشتر نیز کارگران کارخانه فولاد ارومیه که ۱۲ ماه دستمزدشان پرداخت نشده است، روز دوشنبه هفتم اسفند، در مقابل استانداری آذربایجان غربی تجمع کرده بودند.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایلنا، شماری از بازنشستگان معدن زغال سنگ البرز مرکزی در استان مازندران روز چهارشنبه در مقابل ساختمان امور بازنشستگی صندوق فولاد این منطقه در شهر زیرآب تجمع کردند.

آنها گفتند که مستمری بهمن و اسفند و عیدی شان پرداخت نشده و «صندوق فولاد مشکلات زیادی در بحث ارائه خدمات درمانی و رفاهی برای آنان بوجود آورده است».

معترضان همچنین خواستار اجرای نظام هماهنگ و افزایش مستمری خود شدند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران در خبر دیگری نوشت: کارگران شرکت برفاب در شهرکرد روز پنجشنبه در اعتراض به پرداخت نشدن چند ماه حقوق خود تجمع کردند.

پیش از این نیز کانون مدافعان حقوق کارگر خبر داده بود که ۸۰ کارگر پتروشیمی گچساران (شرکت لیموچی) دراعتراض به پرداخت نشدن ۴ ماه دستمزد خود بین روزهای دوشنبه تا چهارشنبه تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، مدیریت این شرکت، اسامی پنج کارگر را در لیست سیاه قرار داد و از ورود آنان به این واحد جلوگیری کرد.

پیش از این نیز چنین اقدامی در تعدادی از کارخانه ها در ایران صورت گرفته بود که شماری از کارگران اخراجی به دنبال اعتراض همکاران‌شان به سر کار بازگشتند.

XS
SM
MD
LG