لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۲

کارگران هپکو در اعتراض به وعده وزیر کار شعار «مرگ بر کارگر - درود بر ستمگر» سر دادند


کارگران هپکو می‌گویند مشکلات این کارخانه پس از واگذاری آن به بخش خصوصی آغاز شد.
کارگران هپکو می‌گویند مشکلات این کارخانه پس از واگذاری آن به بخش خصوصی آغاز شد.

کارگران اعتصابی کارخانه خصوصی‌سازی‌شده «هپکو» روز دوشنبه ۱۶ بهمن با راهپیمایی و تجمع در داخل شهر اراک و تشکیل زنجیره انسانی به دور میدان مرکزی این شهر، به مشکلات این شرکت و پرداخت‌ نشدن هفت‌ماه حقوق خود اعتراض کردند.

به گزارش کانال‌های تلگرامی تشکل‌های کارگری، کارگران در حرکت اعتراضی خود شعارهایی سر دادند و از جمله گفتند: «زیر بار ستم نمی‌کنیم زندگی».

آنها همچنین با اشاره به وعده مقام‌های دولتی مانند علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ مبنی بر پرداخت مطالبات مزدی‌شان تا پایان مهرماه، شعار دادند:‌ «مرگ بر کارگر - درود بر ستمگر».

به گزارش وب‌سایت اراک امروز، یک کارگر هپکو، یکی از مشکلات اصلی بیش از یک‌ هزار کارگر این کارخانه را پرداخت‌ نشدن دستمزد کارگران عنوان کرد و گفت: ۱۰۶ روز از حقوق کارگران در سال جاری پرداخت نشده است و علاوه بر این بسیاری از کارگران، حقوق سال ۹۵ را هم به صورت کامل دریافت نکرده‌اند.

کارگران هپکو اراک شعار «درود بر ستمگر، مرگ بر کارگر» سر دادند
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:41 0:00

اتحادیه آزاد کارگران ایران در کانال تلگرامی خود اشاره کرد که این کارخانه پیش از واگذاری به بخش خصوصی، هشت هزار کارگر داشت اما اکنون تعداد کارگران شاغل در آن به هزار تن کاهش یافته است.

کارگران هپکو در سال‌های گذشته، پس از واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی، بارها به پرداخت‌نشدن به موقع دستمزد خود اعتراض کرده و خواستار بازگرداندن مالکیت آن به دولت شده‌اند.

این حرکت‌های اعتراضی در شهریورماه با برخورد نیروی انتظامی مواجه شد و در آذرماه نیز به نوشته روزنامه جامعه امروز، دست‌کم ۲۰ تن از کارگران هپکو به دادستانی اراک احضار شدند.

این اعتراض در شرایطی انجام شده است که تاکنون دو بار کارفرمای خصوصی هپکو از سوی سازمان خصوصی‌سازی ایران خلع ید شده است و به گفته علی آقازاده، استاندار مرکزی،‌ در روز ۲۳ دی، دو تا سه سهام‌دار جدید متقاضی دریافت سهام شرکت هپکو هستند.

به نوشته اراک امروز، وی ابراز امیدواری کرده است که با «تعیین تکلیف بدهی‌های هپکو، سهام این شرکت در اختیار بهترین گزینه قرارگیرد».

در این میان، دولت حسن روحانی بر ادامه سیاست خصوصی‌سازی تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG