لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

احضار ۲۰ کارگر هپکو به اتهام «اخلال در نظم جامعه و شرکت در تجمع‌های غیرقانونی»


به نوشته روزنامه «جامعه فردا»،‌ هنوز معوقات مزدی سه ماهه پایانی سال ۹۵ و ماه‌های مهر و آبان سال ۹۶ کارگران پرداخت نشده است.
به نوشته روزنامه «جامعه فردا»،‌ هنوز معوقات مزدی سه ماهه پایانی سال ۹۵ و ماه‌های مهر و آبان سال ۹۶ کارگران پرداخت نشده است.

روزنامه «جامعه فردا» از احضار دست‌کم ۲۰ تن از کارگران شرکت هپکو در اراک در هفته‌های اخیر خبر داد.

این روزنامه در شماره روز چهارشنبه ۲۹ آذر با اعلام این خبر نوشت که این کارگران به «اخلال در نظم جامعه و شرکت در تجمع‌های غیرقانونی» متهم شده‌اند.

بر اساس این گزارش، پرونده این ۲۰ کارگر به دادستانی ارجاع شده است.

برخورد قضایی با تعدادی از کارگران هپکو پس از آن صورت می‌گیرد که بیش از یک هزار کارگر این شرکت شهریورماه در اعتراض به پرداخت نشدن چند ماه حقوق خود دست به اعتصاب زده و در خیابان‌های اراک راهپیمایی کردند.

آنها همچنین خواستار بازگرداندن مالکیت این واحد به دولت بودند. بر اساس گزارش‌ها، هپکو ‌پس از واگذاری به بخش خصوصی با بحران مواجه شده است.

در پی اعتراض صنفی کارگران، یگان ضدشورش به کارگران معترض هپکو و همچنین کارگران کارخانه آذرآب اراک حمله کرد و آنها را مورد ضرب و جرح قرار داد.

این اقدام اعتراض گسترده تشکل‌های کارگری، کاربران شبکه‌های اجتماعی و نیز چند تن از نمایندگان مجلس را به همراه داشت و پس از آن دولت در مورد پرداخت مطالبات حقوقی کارگران تعهد داد. با این همه،‌ دولت با بازگرداندن مالکیت هپکو مخالفت کرده است.

این در شرایطی است که به نوشته روزنامه «جامعه فردا»، کارگران می‌گویند: «ما کارگرا حرف‌مون روشنه. ما دیگه مالک خصوصی نمی‌خوایم. بسه. خصوصی‌سازی کمرمون رو شکست».

در این حال، ‌به نظر می‌رسد که هنوز مطالبات حقوقی کارگران هپکو پرداخت نشده است،‌ زیرا به نوشته روزنامه جامعه فردا، یکی از کارگران گفته است که «همکاران، گوشواره دختراشونو می‌فروشن برای امرار معاش».

بر اساس این گزارش، برطرف شدن مشکلات مربوط به پرداخت دستمزد کارگران، فعال‌تر کردن تولید و ایجاد بازار داخلی از طریق بخش راه‌وشهرسازی، کمک به پرداخت بدهی‌های بانکی و تامین نقدینگی جزو مفاد صورت جلسه‌ای بوده که سه ماه قبل در وزارت صنعت و معدن و در پی اعتراض‌های کارگران هپکو به وضعیت نابسامان خصوصی‌سازی در این شرکت، تصویب شد.

با این حال،‌جامعه فردا به نقل از برخی از کارگران این واحد صنعتی نوشت که «هنوز تغییری در وضعیت ایجاد نشده است».

یکی از کارگران نیز درباره وضعیت پرداخت مطالبات مزدی کارگران هپکو گفته است: «شرایط خوبی نداریم. بعد از اعتراض‌ها و تجمع‌ها و تغییر استاندار در استان، ایشان از هپکو بازدید کردند و قول دادند تا پایان سال، هپکو را به شرایط عادی و نرمال برگرداند».

این کارگر به جامعه فردا گفت: «در جلسه شورای تامین در پنجم آذرماه، یک‌ماه به آقای احمدپور، سهامدار فعلی هپکو، فرصت دادند تا دو ماه حقوق پرداخت کند و تولید را راه بیندازند که تا‌کنون عملی نشده است».

به نوشته سایت «اراک امروز»، محمدرضا حاجی پور، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، در روز سوم آبان، ‌اعلام کرده بود که حقوق کارگران هپکو «ظرف چند روز آینده» پرداخت می‌شود؛‌ موضوعی که تاکنون محقق نشده و به نوشته جامعه فردا،‌ هنوز «معوقات مزدی سه ماهه پایانی سال ۹۵ و ماه های مهر و آبان سال ۹۶» کارگران پرداخت نشده است.

این در شرایطی است که به نوشته جامعه فردا، پس از شهریور ماه «یک کمک ۱۰ میلیارد تومانی و یک وام بانکی حجیم در اختیار واحد» قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG