لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۵

سفره خالی کارگران مقابل استانداری خوزستان؛ «حقوق به ما نمیدن،‌ مرگ بر آمریکا»


به دنبال چند روز اعتراض و راهپیمایی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران،‌ استاندار خوزستان گفت: حقوق آذر کارگران پرداخت خواهد شد.
به دنبال چند روز اعتراض و راهپیمایی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران،‌ استاندار خوزستان گفت: حقوق آذر کارگران پرداخت خواهد شد.

شماری از کارگران گروه ملی فولاد اهواز روز سه‌شنبه هشتم اسفند دوباره در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند و خواستار تحقق خواسته‌های صنفی خود شدند.

در همین حال،‌ غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، گفت که حقوق آذرماه کارگران پرداخت خواهد شد.

کارگران این گروه ملی صنعتی که از یکشنبه گذشته دست به اعتراض زده‌اند، ‌خواستار پرداخت دستکم سه ماه دستمزد معوقه خود و روشن شدن چگونگی پرداخت دستمزد اسفند و پاداش و عیدی آخر سال هستند.

این کارگران روز سه‌شنبه با پهن کردن سفره خالی در مقابل استانداری خوزستان،‌ شعارهایی سر دادند.

آنها شعار دادند: «سفره ما خالیه، ظلم و ستم کافیه»، «عرضه کار ندارید، پست را کنار بزارید» و «حقوق به ما نمیدن،‌ مرگ بر آمریکا».

اعتراض‌ روز سه‌شنبه کارگران یک روز پس از آن برگزار شد که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی «دشمنان» را متهم کرد که به گفته او، یکی از کارهای اساسی‌شان این است که شاید بتوانند در کارخانه‌ها، در مجموعه‌های کارگری، به‌خصوص مجموعه‌های بزرگ، «یک رکودی، لنگی‌ای از سوی کارگران به وجود بیاورند؛ کارگرها را [به این کار] وادار کنند».

با این همه،‌ رهبر ایران در سخنانش اشاره‌ای به مشکلات صنفی کارگران از جمله پرداخت نشدن به موقع دستمزدها و مزایای کارگران و یا دستمزدهای زیر خط فقر نکرد.

به طور معمول، آیت‌الله خامنه‌ای و سایر مقام‌های جمهوری اسلامی ایران کلمه «دشمن» را برای آمریکا و اسرائیل به کار می‌برند.

گروه ملی صنعتی فولاد ایران که کارگران آن روز سه‌شنبه دست به اعتراض زدند شامل کارخانه فولادسازی، نورد کوثر، نورد تیرآهن، کارخانه لوله‌سازی و ماشین‌سازی است و حدود چهار هزار کارگر دارد.

تاریخچه این مجتمع به سال ۱۳۴۶،‌ سال راه‌اندازی کارخانه فولاد اهواز باز می‌گردد که بعد از انقلاب بهمن ۵۷ توسعه یافت و در سال‌های گذشته متعلق به گروه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا بود که پس از ماجرای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، مدیریت موقت آن به قوه قضائیه و سپس بانک ملی واگذار شد تا اینکه در آبان امسال مالکیت آن به عبدالرضا موسوی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی زاگرس، رسید.

آقای موسوی همچنین مالک باشگاه استقلال اهواز، هتل داریوش در کیش و پارک دلفین‌های کیش است.

مالک گروه ملی صنعتی فولاد ایران روز یکشنبه در صفحه اینستاگرام خود در واکنش به اعتراض کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، با متهم کردن عده‌ای به توصیف او، «بدخواه»‌ نوشته بود که آنها از «درون و بيرون شركت» و با تحریک کارگران و راه‌اندازی اعتصاب، «باعث فراری دادن مشتريان و عدم اعتماد به شركت» شده‌اند.

وی روز سه‌شنبه در پست دیگری خبر داد که قرار است نشست مهمی با وزیران دولت برای حل مشکلات این مجتمع بزرگ صنعتی برگزار شود.

پس از برگزاری این نشست، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، به ایلنا گفت که «توافق شد تا حقوق آذرماه کارگران به‌طور کامل پرداخت شود».

او افزود: «از آنجا که شرکت ملی فولاد اهواز ممنوع‌المعامله بوده، در حال حاضر قرار شده که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مواد اولیه لازم را به آن بدهد تا موجبات درآمدزایی و ایجاد اشتغال این واحد بزرگ صنعتی را فراهم آورد».

این مقام دولتی اشاره کرد: «کارگروه ویژه‌ای هم تشکیل شده تا وضعیت این شرکت و موانع قانونی پیش روی آن را در آینده پیگیری کند».

مشکل پرداخت نشدن دستمزد، حق بیمه و مزایای کارگران به گفته بسیاری از فعالان کارگری،‌ به بزرگترین مشکل کنونی کارگران در ایران تبدیل شده است.

یکی از کارکنان شركت «نصر سپهر»، شرکت پيمانكار خط چهارم متروی تهران،‌ به رادیو فردا می‌گوید که هفت ماه حقوق معوقه و سنوات سال گذشته او و حدود ۳۵ تن از همکارانش پرداخت نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کارکنان شرکت نصر سپهر مشکلات خود را با مسئولان مطرح کرده‌اند،‌ پاسخ می‌دهد: هيچكس جوابگو نيست و در این ارتباط به مدير پروژه پيمانكار و همچنین مدير عامل، مجری و بازرسی مترو اشاره می‌کند.

در این میان، خبرگزاری ایلنا خبر داد که بیش از ۲۰۰ تن از اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق سراسر ایران روز سه‌شنبه در مقابل وزارت نیرو در تهران تجمع کردند.

این اپراتورها که به نمایندگی از بیش از ۴۰۰۰ تن از همکاران خود در این تجمع شرکت کرده بودند،‌ با اعلام اینکه طرح جذب آنها به صورت کارگر دائم در خردادماه از سوی وزیر نیرو ابلاغ شده ‌است، گفتند که «اراده‌ای برای اجرایی کردن این ابلاغیه وجود ندارد و تصمیمات قبلی برای جذب، اجرایی نشده‌ است».

همچنین اتحادیه آزاد کارگران ایران از اعتصاب نیروهای شرکت نیکنام صدرا بوشهر در اعتراض به پرداخت نشدن پنج ماه دستمزدشان خبر داد.

این تشکل کارگری همچنین گفت که کارگران کارخانه فولاد ارومیه در ادامه اعتراض‌ها به پرداخت نشدن یکسال دستمزد و ۹ ماه حق بیمه خود، روز دوشنبه برای چندمین بار در مقابل استانداری آذربایجان غربی تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، ۴۰۰ کارگر پیمانی پالایشگاه ایلام هم در واکنش به پرداخت نشدن پنج سال حق سنوات‌شان اعتصاب کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌های اتحادیه آزاد کارگران ایران،‌ خبرگزاری ایلنا و سایر منابع خبری/ب.ک / ک.ر
XS
SM
MD
LG