لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۴

اعتراض صدها کارگر در اهواز، تاکستان و تهران به پرداخت نشدن دستمزدها


صدها تن از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، از فلکه کیانپارس اهواز تا ساختمان استانداری خوزستان راهپیمایی کردند
صدها تن از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، از فلکه کیانپارس اهواز تا ساختمان استانداری خوزستان راهپیمایی کردند

گزارش‌ها از ایران حاکی از تجمع و یا اعتصاب صدها تن از کارگران در کارخانه‌هایی در اهواز، قزوین، تاکستان و تهران، در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدشان برای چند ماه است.

در همین حال، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه خبر داد که رانندگان این شرکت روز یکشنبه در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوقه‌شان، چراغ‌های اتوبوس های‌خود را روشن کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، صدها تن از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز صبح روز یکشنبه ششم اسفند، در اعتراض به «بی‌توجهی مدیران کارخانه به پرداخت مطالبات معوقه» خود از فلکه کیانپارس اهواز تا ساختمان استانداری خوزستان راهپیمایی کردند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، شعارهایی که کارگران در راهپیمایی و تجمع روز یکشنبه خود سر دادند،‌ «حساب ما پر نشه _اهواز قیامت میشه» و «کارخونه را خواباندون _ حقوق ها را نمیدن» و «مرگ بر کارگر، درود بر ستمگر»‌ بودند.

دور جدید اعتراض صنفی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران از یکشنبه گذشته شروع شد که از بارگیری کامیون ها جلوگیری کردند. شماری از کارگران معترض همچنین در مراسم نماز جمعه اهواز شعار «مرگ بر کارگر – درود بر ستمگر» سر دادند که شعاری کنایه‌آمیز در اعتراض به بی‌توجهی به خواسته‌های‌شان بود؛ شعاری که به طور گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت.

گروه ملی صنعتی فولاد ایران شامل کارخانه فولادسازی، نورد کوثر، نورد تیرآهن، کارخانه لوله‌سازی و ماشین‌سازی است و حدود ۴ هزار کارگر دارد که دستکم سه ماه دستمزدشان پرداخت نشده است.

پرداخت نشدن ذستمزد، اعتراض، اعتصاب، تجمع و راهپیمایی کارگران کارخانه‌های گروه ملی صنعتی فولاد ایران را به دنبال داشته است. این در شرایطی است که به نوشته ایلنا، «مسئولان گروه ملی صنعتی فولاد ایران و استان خوزستان به اعتراض و خواسته‌های کارگران بی‌توجهی کرده‌اند».

در این میان، از دیگر خواسته‌های کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، روشن شدن چگونگی پرداخت حقوق اسفند ماه و عیدی و پاداش‌شان است.

گروه ملی صنعتی فولاد اهواز از شرکت‌های متعلق به گروه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا بود که پس از ماجرای اختلاس سه هزار میلیاردی، مدیریت موقت آن به قوه قضائیه واگذار شد. پس از آن نیز مالکیت این مجتمع بزرگ صنعتی به دلیل بدهی‌هایش به بانک ملی به این بانک سپرده شد و در نهایت، مالکیت آن در آبان ماه سال جاری به عبدالرضا موسوی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی زاگرس، واگذار شد.

عبدالرضا موسوی، مالک شرکت هواپیمایی زاگرس و باشگاه استقلال اهواز است. او در روز اول تیر امسال در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا، از امضای تفاهم‌نامه خرید ۲۸ فروند هواپیمای ایرباس خبر داده و گفته بود: شرکت زاگرس همه این هواپیماها را از ایرباس به صورت اجاره به شرط تملیک خریداری خواهد کرد.

پیشتر نیز روزنامه هفت صبح در ۱۳ خرداد سال گذشته در گزارشی در مورد هتلداران بزرگ ایران اشاره کرده بود که عبدالرضا موسوی، مالک هتل داریوش در کیش و پارک دلفین‌های کیش است.

پیش از این،‌ کارفرمای خصوصی گروه ملی صنعتی فولاد ایران در واکنش به اعتصاب چندی پیش کارگران در صفحه اینستاگرام خود، با اشاره به مشکلات مالی این مجتمع صنعتی، نوشته بود که «با تحریک تعدادی در درون و بیرون شرکت»، تولید برای دو روز متوقف شد.

به نوشته ایلنا به نقل از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، «کارفرمای جدید توانایی مالی لازم را برای پرداخت دستمزد کارگران ندارد و طی این مدت به دلیل بی‌توجهی مسئولان، مشکلات این کارخانه افزایش یافته و قول‌های داده شده ازسوی مسئولان هم راه به جایی نبرده است».

در این حال، خبرگزاری ایلنا خبر داد که گروهی از کارگران دو کارخانه «فولاد قزوین» و «آرمان شفق» در استان قزوین، صبح روز یکشنبه در اعتراض به پرداخت نشدن چند ماه معوقات مزدی خود اعتصاب و در مقابل ساختمان فرمانداری تاکستان تجمع کردند.

مهم‌ترین مطالبات این کارگران، پرداخت حقوق سه ماه دستمزد و عیدی و پاداش پایان سال است. ضمن آنکه حق بیمه کارگران فولاد قزوین و آرمان شفق از آبان ماه تاکنون به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

بر اساس این گزارش، مشکل پرداخت نشدن دستمزد کارگران فولاد قزوین و آرمان شفق پس از واگذاری مسئولیت این دو واحد به شرکت راه ابریشم شروع شده است.

در عین حال، هر یک از کارگران این دو کارخانه بین دو تا سه میلیون تومان از کارفرمای سابق، بابت عیدی و حق سنوات سال های گذشته و همچنین اضافه‌کاری طلبکارند.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، ده‌ها تن از کارگران کارخانه صنایع شیر تهران شهداد (شیر وارنا) با حضور در محوطه این کارخانه خواستار دریافت معوقات حقوق خود شدند.

ایرنا بدون اشاره به جزئیات اعتراض و مطالبات کارگران کارخانه صنایع شیر تهران شهداد نوشت که این واحد به دلیل مشکلات مالی، در آستانه تعطیلی قرار گرفته است و مسئولان این کارخانه بارها اقدام به تعدیل نیرو کرده اند.

روز شنبه نیز ۱۰۰ تن از کارکنان شرکت آهاب در تهران به نمایندگی از یک هزار پرسنل این واحد در مقابل دفتر مرکزی این شرکت در تهران تجمع کردند.

به نوشته ایلنا، آنها به پرداخت نشدن هفت ماه دستمزد خود اعتراض داشتند.

شرکت آهاب در زمینه تعمیر و بازسازی خطوط متروی تهران فعالیت دارد.

در این ارتباط، محمد اعلایی، مدیر‌عامل شرکت آهاب، به ایلنا گفت که با حضور رئیس کلانتری ونک، توافقی با کارگران امضا کرد که در آن تعهد داد سه ماه دستمزد معوقه و عیدی کارگران و کارمندان را تا پیش از پایان اسفند‌ماه پرداخت کند.

پیش از این نیز گزارش برخی از خبرگزاری‌ها و نیز وبسایت‌های کارگری حاکی از اعتراض، تجمع و یا اعتصاب کارکنان پالایشگاه گاز ایلام، کارگران سد غلامان در خراسان شمالی،‌ شرکت بوت سرویس ایران درکیش، هپکوی اراک، سامان کاشی بروجرد، نیشکر هفت‌تپه، کارگران پیمانکاری پالایشگاه آبادان،‌ نیروهای شرکتی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان آذربایجان شرقی، کارگران کارخانه رنگین در استان سمنان،‌ سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری یاسوج، شرکت ساختمانی تابان شهر در بیرجند و‌ کارگران پيمانی منطقه ويژه پتروشيمی ماه‌شهر در روزهای اخیر بوده است.

«چراغ های‌روشن» اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوس‌رانی در تهران

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه خبر داد که رانندگان این شرکت روز یکشنبه در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوقه‌شان از جمله بن، لباس کار و تسهیلات مسکن از سوی این شرکت، چراغ‌های اتوبوس های‌خود را روشن کردند.

این اعتراض صنفی در پی فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه انجام گرفت.

یکی از فعالان کارگری در تهران به رادیو فردا گفت که بیش از ۶۰ درصد رانندگان شرکت واحد به فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران پاسخ مثبت داده و در این اعتراض صنفی شرکت کرده بودند.

وی ه مچنین اشاره کرد که مدیریت شرکت واحد پس از فراخوان سندیکا تلاش هایی را برای جلوگیری از این اعتراض صنفی انجام داده بود.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه چند روز پیش در اطلاعیه‌ای با اشاره به اینکه «مدیریت این شرکت در سال جاری، تهاجم وسیعی نسبت به قطع مطالبات به حق کارگران کرده است»، از همه رانندگان دعوت کرد که در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات رانندگان و کارگران، چراغ‌های اتوبوس‌های خود را در طول روز روشن کنند.

بر اساس این گزارش، مطالبات کارگران مربوط به شارژ کارت اعتباری، لباس فرم رانندگان و لباس کار کارگران تعمیرگاه و توقف‌گاه، ارتقاء گروه رانندگان همچنین تسهیلات بلاعوض مسکن برای اکثریت رانندگان است.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا و ایرنا، اتحادیه آزاد کارگران، سندیکای کارگران شرکت واحد و منابع خبری؛ ب.ک./م.ا.
XS
SM
MD
LG