لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

دومین روز اعتصاب کارگران «فولاد ایران» در اعتراض به عدم دریافت دستمزد


اتحادیه آزاد کارگران ایران: یک عضو هیئت مدیره گروه ملی صنعتی فولاد ایران گفت که مالک جدید شرکت هیچ پولی برای پرداخت دستمزد کارگران ندارد و آنان باید تا سال آینده صبر کنند
اتحادیه آزاد کارگران ایران: یک عضو هیئت مدیره گروه ملی صنعتی فولاد ایران گفت که مالک جدید شرکت هیچ پولی برای پرداخت دستمزد کارگران ندارد و آنان باید تا سال آینده صبر کنند

اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داد که کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز روز دوشنبه و برای دومین روز متوالی، اعتصاب کردند. این اعتصاب کارگران در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه حقوق معوقه‌شان انجام شد.

به نوشته کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران، تعداد زیادی از کارگران اعتصابی در مقابل ساختمان مدیریت گروه ملی صنعتی فولاد ایران تجمع کردند و خواستار پاسخی مشخص از سوی مدیریت شدند.

بر اساس این گزارش، یک عضو هیئت مدیره گروه ملی صنعتی فولاد ایران با حضور در جمع کارگران معترض اعلام کرد که مالک جدید شرکت «هیچ پولی برای پرداخت دستمزد کارگران ندارد و آنان باید تا سال آینده صبر کنند».

اتحادیه آزاد کارگران ایران اشاره کرد که کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران تصمیم به ادامه اعتصاب گرفته‌اند.

۳۵۰۰ کارگر در گروه ملی صنعتی فولاد ایران کار می‌کنند.

کارگران گروه ملی فولاد ایران صبح روز ۲۹ بهمن نیز در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد معوقه خود، ورودی این کارخانه را مسدود کرده و ‌گفته بودند «تا تسویه مطالبات‌شان، اجازه تولید نخواهند داد».

پیش از این، ۳۵۰۰ کارگر گروه ملی صنعتی فولاد ایران در روزهای نخست بهمن سال جاری اعتصاب کرده و خواستار آن شده بودند که دستمزد معوقه‌شان پرداخت شود و کارفرما تعهد بدهد که دستمزدها و حق بیمه تأمین اجتماعی آنان را به طور مرتب پرداخت کند.

گروه ملی صنعتی فولاد ایران از بنگاه‌های اقتصادی متعلق به گروه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا بود که پس از پیگیری قضایی ماجرای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، مدیریت موقت آن به قوه قضائیه و پس از آن به بانک ملی واگذار شد. در ماه‌های اخیر نیز مالکیت این کارگروه به یک شرکت خصوصی واگذار شده است. اتحادیه آزاد کارگران ایران به نام این شرکت اشاره نکرده است.

در این میان،‌ وب‌سایت «خوز نیوز»‌،‌ روز ۳۰ آبان ماه نوشته بود که شخصی به نام «سید عبدالرضا موسوی» برنده مناقصه‌ای شده است که بانک ملی برگزار کرده بود.

پرداخت نشدن دستمزد کارگران برای مدت طولانی و حتی بیشتر از یک سال، به گفته شماری از فعالان کارگری، به یکی از بزرگترین مشکلات کارگران در ایران تبدیل شده است.

این موضوع منجر به اعتراض‌های کارگری در نقاط مختلف ایران شده است.

در این ارتباط،‌ به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران گزارش داد که کارگران بخش‌های تولید شکر و مهندسی و تجهیزات مکانیکی شرکت نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه اعتصاب کردند و این در شرایطی بود که بازنشستگان این شرکت هم دست به تجمع زده بودند.

کانال تلگرامی این اتحادیه به نقل از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه نوشت که اعتصاب کارگران در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق آذرماه انجام شد. آنها نیز روز یکشنبه اعتصاب کرده بودند که با دخالت مدیر کارخانه و دادن وعده پرداخت حقوق آذر ماه سر کار بازگشتند.

بر اساس این گزارش، حقوق آذرماه نیمی از پرسنل شرکت نیشکر هفت تپه پرداخت نشده بود.

همزمان ۱۰۰ تن از کارگران بازنشسته این شرکت نیز در اعتراض به پرداخت نشدن چهار درصد سهم کارفرما به سازمان تأمین اجتماعی برای تکمیل بازنشستگی‌شان، وارد شرکت شدند و در مقابل نیروگاه این واحد تجمع کردند.

این کارگران در حال حاضر از یک سو به دلیل بازنشستگی، از شرکت حقوق دریافت نمی‌کنند و به دلیل واریز نشدن چهار درصد سهم بیمه از سوی کارفرما، سیکل بازنشستگی‌شان تکمیل نشده است.

پیش از آن، کارگران کارخانه خصوصی‌سازی‌شده هپکو هم روز ۱۶ بهمن سال جاری با راهپیمایی و تجمع در داخل شهر اراک و تشکیل زنجیره انسانی به دور میدان مرکزی اراک به مشکلات این شرکت و پرداخت‌نشدن هفت‌ماه حقوق خود اعتراض کردند.

یکی از کارگران هپکو، یکی از مشکلات اصلی بیش از یک‌هزار کارگر این کارخانه را پرداخت‌نشدن دستمزد کارگران توصیف کرده و گفته بود که ۱۰۶ روز از حقوق کارگران در سال جاری پرداخت نشده است و علاوه بر این بسیاری از کارگران حقوق سال ۹۵ را هم به صورت کامل دریافت نکرده‌اند.

در این ارتباط،‌ گزارش برخی از خبرگزاری ها و نیز وبسایت‌های کارگری حاکی از اعتراض، تجمع و یا اعتصاب کارگران پیمانکاری پالایشگاه آبادان،‌ نیروهای شرکتی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان آذربایجان شرقی، کارگران کارخانه رنگین در استان سمنان،‌ کارگران سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری یاسوج، کارگران شرکت ساختمانی تابان شهر در بیرجند و‌ کارگران پيمانی منطقه ويژه پتروشيمی ماهشهر در روزهای اخیر بوده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران و دیگر منابع خبری؛ ب.ک./م.ا
XS
SM
MD
LG