لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۳

پنج‌ ماه مطالبات ۱۴۰۰ کارگر صیاد در گلستان پرداخت نشده است


مسئولان شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی:‌ برای پرداخت دستمزد ۵ ماهه گذشته ۱۴۰۰ کارگر صیاد بودجه نداریم
مسئولان شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی:‌ برای پرداخت دستمزد ۵ ماهه گذشته ۱۴۰۰ کارگر صیاد بودجه نداریم

امان کلگی توماج، عضو هیئت مدیره اتحادیه صیادان استان گلستان، از تأخیر پنج‌ ماهه در پرداخت مطالبات مزدی بیش از ۱۴۰۰ کارگر صیاد در این استان خبر داد.

امان کلگی توماج با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در روز یکشنبه ۲۹ بهمن٬ گفت که در استان گلستان ۱۴۰۰ صیاد در دو بندر «پره ترکمن» و «پره کومیش تپه» در قالب ۲۱ شرکت تعاونی فعالیت دارند که در پنج ماه گذشته، مطالبات آنها از سوی شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی٬ «بابت صید ماهیان خاویاری پرداخت نشده است».

بر اساس این گزارش٬ شرکت «مادر تخصصی خدمات کشاورزی» به عنوان کارفرما می‌گوید مهم‌ترین عامل پرداخت نشدن مزد این کارگران٬ «کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی» است.

به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه صیادان استان گلستان، مسئولان این شرکت در بخش ماهیان خاویاری استان گلستان «ماه‌هاست که می‌گویند برای پرداخت دستمزد پنج ماهه گذشته ۱۴۰۰ کارگر صیاد بودجه نداریم».

با این همه، امان گلکی توماج گفت:‌ کارگران «در سخت‌ترین شرایط با حداقل دستمزد که رقم آن به ۵۰۰ هزار تومان هم نمی‌رسد»٬ مشغول صید ماهی‌های خاویاری هستند.

هر ساله از بیستم مهر ماه تا بیستم فروردین سال بعد٬ فصل صید ماهی‌های خاویاری است.

روز ۲۸ بهمن نیز غلامرضا طالبا، دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان، گفته بود که کارگران معدن زمستان یورت در حال حاضر سه ماه حقوق معوقه دارند. معدن زمستان یورت در اردیبهشت سال جاری و پیش از انتخابات ریاست جمهوری دچار انفجار شد و فرو ریخت که در این حادثه، دهها تن کشته شدند.

به گفته آقای طالبا٬ در استان گلستان، کارگرانی هستند که دستمزدشان ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است و به گفته او، «اعتراضی هم نمی‌توانند بکنند چرا که بلافاصله با اخراج مواجه می‌شوند».

این برای نخستین‌بار در ایران نیست که اعلام می‌شود کارگران چندماه است که دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند. پرداخت نشدن دستمزد کارگران برای مدت طولانی به گفته شماری از فعالان کارگری، به یکی از بزرگترین مشکلات کارگران در ایران تبدیل شده است.

کارگران گروه ملی فولاد ایران ورودی کارخانه را مسدود کردند

اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز اعلام کرد که کارگران گروه ملی فولاد ایران در اهواز صبح روز ۲۹ بهمن در اعتراض به تعویق در پرداخت سه ماه دستمزد خود، ورودی این کارخانه را مسدود کردند و ‌گفتند «تا تسویه مطالبات‌شان، اجازه تولید نخواهند داد».

این تشکل کارگری به تعداد کارگران معترض اشاره نکرده است.

پیش از این، ۳۵۰۰ کارگر گروه ملی صنعتی فولاد ایران در روزهای نخست بهمن سال جاری اعتصاب کرده و خواستار آن شده بودند که دستمزد معوقه شان پرداخت شود و کارفرما تعهد بدهد که دستمزدها و حق بیمه تامین اجتماعی آنان را به طور مرتب پرداخت کند.

گروه ملی صنعتی فولاد ایران از بنگاه‌های اقتصادی متعلق به گروه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا بود که پس از پیگیری قضایی ماجرای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، مدیریت موقت آن به قوه قضائیه و پس از آن به بانک ملی واگذار شد. در ماه‌های اخیر نیز مالکیت این کارگروه به یک شرکت خصوصی واگذار شده است. اتحادیه آزاد کارگران ایران به نام این شرکت اشاره نکرده است.

در این میان،‌ وب‌سایت «خوز نیوز»‌،‌ روز ۳۰ آبان ماه نوشته بود که شخصی به نام «سید عبدالرضا موسوی» برنده مناقصه ای شده است که بانک ملی برگزار کرده بود.

کارگران کارخانه خصوصی‌سازی‌شده هپکو هم روز ۱۶ بهمن سال جاری با راهپیمایی و تجمع در داخل شهر اراک و تشکیل زنجیره انسانی به دور میدان مرکزی اراک به مشکلات این شرکت و پرداخت‌نشدن هفت‌ماه حقوق خود اعتراض کردند.

یکی از کارگران هپکو، یکی از مشکلات اصلی بیش از یک‌هزار کارگر این کارخانه را پرداخت‌نشدن دستمزد کارگران توصیف کرده و گفته بود که ۱۰۶ روز از حقوق کارگران در سال جاری پرداخت نشده است و علاوه بر این بسیاری از کارگران حقوق سال ۹۵ را هم به صورت کامل دریافت نکرده‌اند.

در این ارتباط،‌ گزارش برخی از خبرگزاری ها و نیز وبسایت‌های کارگری حاکی از اعتراض، تجمع و یا اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، کارگران پیمانکاری پالایشگاه آبادان،‌ نیروهای شرکتی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان آذربایجان شرقی، کارگران کارخانه رنگین در استان سمنان،‌ کارگران سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری یاسوج، کارگران شرکت ساختمانی تابان شهر در بیرجند و‌ کارگران پيمانی منطقه ويژه پتروشيمی ماهشهر در روزهای اخیر است.

در ایران تقریباً هر هفته٬ کارگران برخی از کارخانه‌ها و شرکت‌ها در مناطق مختلف کشور در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد و حق بیمه خود، اعتصاب و یا تجمع می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایلنا، اتحادیه آزاد کارگران ایران و دیگر منابع خبری؛ ب.ب.-ب.ک/م.ا.
XS
SM
MD
LG