لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۳

وزیر کار: دولت باید تصمیماتی سخت در مورد صندوق‌های بازنشستگی اتخاذ کند


علی ربیعی گفته که با طرح تصویب شده در مجلس مخالف است و این مخالفت را در جلسات دولت نیز بیان کرده است.
علی ربیعی گفته که با طرح تصویب شده در مجلس مخالف است و این مخالفت را در جلسات دولت نیز بیان کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت حسن روحانی، ضمن تأیید گزارش‌های فعالان کارگری درباره «دست‌اندازی» دولت به سازمان تأمین اجتماعی گفت که دولت و مجلس برای اصلاحات در صندوق‌های بازنشستگی باید تصمیمات «سخت» بگیرند اما «جامعه آمادگی آن را ندارد».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علی ربیعی شامگاه پنج‌شنبه سوم اسفند، در برنامه تلویزیونی «گفت‌وگوی ویژه خبری» گفت که مشکلات صندوق‌های بازنشستگی با افزایش تعداد سالمندان «از ۲۵ سال پیش آغاز شد اما هیچ کس آن را بیان نکرد».

او تأکید کرد که صندوق‌های بازنشستگی« نیازمند اصلاحات ساختاری هستند و مجلس و دولت باید برای این اصلاحات تصمیمات سخت بگیرند تا وضعیت صندوق‌ها درست شود اما جامعه آمادگی آن را ندارد».

پیش از این، مرکز پژوهش‌های مجلس درباره احتمال ورشکستگی سازمان تأمین اجتماعی در یک دهه آینده هشدار داده و اعلام کرده بود که بحران این ورشکستگی به قدری است که دولت نیز توان مداخله را نخواهد داشت.

این مرکز در گزارش خود اشاره کرده بود که به دلیل گستردگی پوشش جغرافیایی و تنوع قشرها تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، ورشکستگی این سازمان می‌تواند زمینه ناآرامی‌های اقتصادی و اجتماعی گسترده در کشور را پدید آورد.

با این حال در بند «ز» تبصره هفتم لایحه بودجه سال آینده که اخیراً به تأیید نمایندگان رسید، پیش‌بینی شده که درآمد حاصل از کسر حق بیمه کارگران، زیر عنوان بیمه درمان تأمین اجتماعی، به خزانه‌داری کل کشور واریز شود.

در اعتراض به تصویب این بند از لایحه بودجه، روز چهارشنبه دوم اسفند، صدها تن از کارگران و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در مقابل شورای نگهبان تجمع کرده بودند.

در این زمینه علی خدایی، فعال کارگری، در گفت‌وگوی تلفنی با «گفت‌وگوی ویژه خبری» پنجشنبه‌شب، اعلام کرد که صندوق تأمین اجتماعی «حق بیمه کارگردان جزو اموال عمومی و بیت‌المال است و دولت حق دست‌اندازی به آن را ندارد».

به گفته آقای خدایی، دولت قصد دارد که از پول‌های سازمان تأمین اجتماعی برای طرح تحول سلامت برداشت کند.

علی ربیعی نیز در پاسخ به این انتقاد گفت: «هرچند این طرح تصویب شده اما من با آن مخالف بودم و در دولت نیز مخالفتم را بیان کردم، ولی مقرر شد هیچ سازمانی به جز تأمین اجتماعی حق هزینه کردن از این منابع را نداشته باشد».

بيش از ۴۱ ميليون نفر یعنی ۵۲ درصد جمعیت ایران تحت پوشش بیمه‌های سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند و یا از این سازمان حقوق بازنشستگی و مستمری دریافت می‌کنند.

شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، شستا، یکی از بزرگترین نهادهای سرمایه‌گذاری در ایران است که در زمینه‌های تجارت و بازرگانی و تولید فعالیت می‌کند.

با این حال «سرمایه‌گذاری ناكارآمد» شرکت شستا و همچنین دیگر مشکلات رخ داده برای سرمایه‌گذاری‌های این شرکت را از جمله دلایل مشکلات مالی سازمان تأمین اجتماعی ذکر کرده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در تیرماه سال گذشته با اشاره به «بررسی‌های مجلس، مرکز پژوهش‌ها و مشاوران» تصریح کرده بود که «ظرف ۱۵ سال آینده تنش‌های جدی ازنظر بودجه‌ای در تأمین اجتماعی ایجاد خواهد شد».

پیشتر در آخرین روز آبان امسال، ۱۵۷ نماینده مجلس در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران،‌ خواستار پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی شده بودند.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان تأمین اجتماعی طلب خود از دولت را ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده اما وزارت اقتصاد معتقد است که این رقم ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا، و رادیو فردا؛ ا.م./م.ا.
XS
SM
MD
LG