لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

سفر غیرمنتظره وزیر خارجه ایران به محل نشست سران گروه ۷ در فرانسه


وزیر خارجه ایران شامگاه یکشنبه بیاریتز، محل اجلاس سران هفت کشور صنعتی، را ترک کرد. نتیجه مذاکرات او با مقام‌های فرانسوی اعلام نشده است.
وزیر خارجه ایران شامگاه یکشنبه بیاریتز، محل اجلاس سران هفت کشور صنعتی، را ترک کرد. نتیجه مذاکرات او با مقام‌های فرانسوی اعلام نشده است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، تایید کرده است که محمدجواد ظریف وزیر خارجه وارد شهر بیاریتز فرانسه، محل برگزاری اجلاس سران گروه ۷، شده است.

کاخ الیزه نیز سفر آقای ظریف را تایید کرده است و افزوده که وی در حال مذاکره با وزیر خارجه فرانسه است.

وزیر امورخارجه ایران که دو روز پیش از پاریس به تهران برگشته بود تا سفرش به چند کشور آسیایی را آغاز کند، به بیاریتز رفته است. این سفر در حالی انجام شده که به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس، از روز جمعه به دلایل امنیتی پرواز به محل نشست سران گروه هفت ممنوع شده بود.

پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از دو وبسایت «فلایت رادار» و «فلایت ترکینگ» گزارش داده بود که یک هواپیمای دولتی ایران روز یکشنبه در فرودگاه بیاریتز به زمین نشسته است.

دومین نشست سران هفت اقتصاد بزرگ جهان (شامل فرانسه، آمریکا، بریتانیا، آلمان، ژاپن، ایتالیا و کانادا) از روز یکشنبه سوم شهریورماه آغاز شده است.

در این نشست سه روزه، موضوع ایران و تنش‌ در خلیج فارس هم مورد بحث قرار می‌گیرد.

عباس موسوی در توئیتی نوشته که ظریف به دعوت لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، و برای ادامه رایزنی‌ها در خصوص «ابتکارات اخیر میان روسای جمهوری ایران و فرانسه» به این اجلاس رفته است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرده که در این سفر، «ملاقات یا مذاکره‌ای» میان ظریف و هیات آمریکایی صورت نمی‌گیرد.

آقای موسوی جزئیاتی درباره طرح مورد رایزنی بین ایران و فرانسه ارائه نداده است.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در توئیتی نوشته که «مسئول تدبیر نظام بر اساس حکمت» رهبر جمهوری اسلامی است و «مسئول مدیریت راهبردی سیاست خارجی بر اساس مصلحت» نیز رئیس‌جمهوری است.

وی نقش وزیر خارجه را «اجرای سیاست خارجی بر اساس عزت» دانسته و نتیجه این سه اصل را شکستن «حصر ایران» عنوان کرده است. آقای آشنا با این حال توضیحی در این زمینه نداده است.

در همین حال، یک مقام کاخ سفید روز یکشنبه گفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیشاپیش در جریان سفر محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به محل نشست گروه هفت و دیدار با هیات فرانسوی قرار نگرفته بود.

خبرگزاری رویترز که اظهارات این مقام آمریکایی را مخابره کرده، نام وی را فاش نکرده است.

سفر وزیر خارجه ایران از آن رو غیرمنتظره بود که پیشتر درباره آن اطلاع‌رسانی نشده بود، ضمن اینکه آقای ظریف روز جمعه در پاریس بود و با امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار و درباره طرح‌های دو کشور برای کاهش تنش بین تهران و واشینگتن گفت‌وگو کرده بود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی بدون اشاره به محتوای گفت‌وگوهایش تنها گفت که فرانسه پیشنهاداتی درباره برجام داده است که نقاط مشترکی با دیدگاه‌های ایران دارد.

در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی درباره تلاش‌های فرانسه برای نجات برجام و میانجی‌گری برای کاستن از تنش‌ بین ایران و آمریکا منتشر شده بود.

خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس گزارش داده‌اند رئیس‌جمهوری فرانسه در جریان ناهار کاری روز شنبه‌اش با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش، جزئیات طرح خود برای کاستن از تنش‌ها با ایران را به وی توضیح داده است.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک مقام کاخ الیزه گزارش داده که رهبران آمریکا و فرانسه در دیدار روز شنبه خود بر سر مسائلی از جمله برنامه هسته‌ای ایران «نقاط مشترکی یافته‌اند».

امانوئل مکرون روز یکشنبه در حاشیه دیدار با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، گفت «دیروز بحث‌هایی درباره ایران داشتیم» که بر دو موضوع متمرکز بود: هیچ یک از اعضای گروه ۷ نمی‌خواهد که ایران به بمب اتمی دست یابد و همه اعضا خواستار ثبات و صلح در منطقه هستند.

او همچنین در مصاحبه با تلویزیون «ال‌سی‌آی» خبر داد که رهبران گروه ۷ با «اقدام مشترک و ارتباط با ایران» موافقت کرده‌اند و «هدف، شروع مذاکراتی جدید و متوقف کردن ایران از اتخاذ تصمیماتی است که به تشدید تنش‌ها منجر می‌شود».

دونالد ترامپ در حاشیه نشست‌اش با نخست‌وزیر ژاپن، در پاسخ به خبرنگارانی که دیدگاه او را درباره اظهارات توافق برای ارسال پیام به ایران از طریق امانوئل مکرون جویا شدند گفت: «در این باره حرفی نزده‌ام».

رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال تأکید کرد که جلوی هیچ یک از رهبران را برای گفت‌وگو با ایران نمی‌گیرد؛ «اگر می‌خواهند گفت‌وگو کنند، می‌توانند گفت‌وگو کنند».

آمریکا اردیبهشت پارسال از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی خارج شد و تحریم‌های سختی علیه ایران به اجرا گذاشت.

تشدید تحریم‌ها باعث فشارهای اقتصادی سنگینی به ایران شده و صادرات نفت کشور را به صد هزار بشکه کاهش داده است.

ایران در سال جاری اعلام کرد که منافع اقتصادی لازم را از برجام نبرده و در دو مرحله بخشی از تعهدات برجامی خود را لغو کرد که شامل افزایش سطح غنی‌سازی و حجم ذخیره اورانیوم غنی‌ شده است.

ایران تهدید کرده است که اگر منافع اقتصادی تهران از برجام تامین نشود، گام سوم را نیز برخواهد داشت.

منبع: رویترز، اکانت توییتر سخنگوی وزارت خارجه ایران، گزارش‌های رادیو فردا / ر.ح / ک.ر
XS
SM
MD
LG