لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

نخستین ایرباس خریداری‌شده در مهرآباد به زمین نشست


هواپیمای مدل آ-۳۲۱ ایرباس در فرودگاه مهرآباد تهران
هواپیمای مدل آ-۳۲۱ ایرباس در فرودگاه مهرآباد تهران

نخستین هواپیمای ایرباس خریداری شده ایران پس از توافق اتمی وین، عصر روز پنج‌شنبه ۲۳ دی در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست.

این برای نخستین بار پس از انقلاب بهمن سال ۵۷ است که یک فروند هواپیمای مسافربری نو ساخت شرکت ایرباس به ناوگان هوایی ایران افزوده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران، فابیس برژیر مدیرعامل شرکت ایرباس، فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و برخی از مقامات وزارت راه و شهرسازی در مراسم ورود این هواپیما به ایران شرکت کرده بودند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

این هواپیمای مدل آ-۳۲۱ عصر روز چهارشنبه با حضور مدیران عامل شرکت هما و ایرباس در شهر تولوز فرانسه تحویل ایران شده بود.

این هواپیمای ۱۹۰ نفره نخستین فروند از هواپیماهای ایرباس است که پیش قرارداد آن اواخر سال گذشته میلادی با سفر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران به پاریس بین ایران ایر و ایرباس امضا شده بود.

براساس قرارداد میان شرکت‌های ایران‌ایر و ایرباس، ایران برای نوسازی ناوگان هوایی فرسوده و کهنه خود ۴۶ هواپیمای ایرباس اِی۳۲۰ برای پروازهای میان‌برد، ۳۸ هواپیمای اِی۳۳۰ برای پروازهای دوربرد و ۱۶ اِی۳۵۰، به ارزش ۲۰ میلیارد دلار خریداری خواهد کرد.

فابیس برژیر، مدیرعامل ایرباس، روز چهارشنبه در مراسم تحویل نخستین هواپیمای ایرباس اعلام کرده بود که «قرارداد ایران‌ایر با ایرباس برای خرید این هواپیماها با مجوز خزانه‌داری آمریکا و قوانین بین‌المللی منعقد شده است».

همچنین بر اساس قراردادی دیگر، ایران ایر سفارش ۸۰ فروند هواپیما را با شرکت آمریکایی بوئینگ نهایی کرده است.

این سفارش خرید که نخستین قرارداد خرید هواپیمای آمریکایی ایران از زمان انقلاب ۵۷ است، ۱۶٫۶ میلیارد دلار ارزش دارد.

در همین حال اصغر فخریه، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ایران، روز یک‌شنبه ۵ دیاعلام کرده بود که شرکت ایرباس تا پایان سال یک هواپیمای ۳۲۰ و دو هواپیمای ۳۳۰ دوربرد را به ایران تحویل می‌دهد.

به گفته آقای فخریه، همچنین بر اساس مذاکرات قبلی با شرکت اِی‌تی‌آر خرید ۲۰ هواپیما از این شرکت «قطعی شده» است، اما ایران‌ایر می‌تواند ۲۰ هواپیمای دیگر نیز از این شرکتِ زیرمجموعه ایرباس خریداری کند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ارزش این قرارداد را حدود ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرده و گفته بود که ایران‌ایر ۱۵ درصد از آن را پرداخت می‌کند و ۸۵ درصد دیگر از طریق فاینانس خارجی تأمین خواهد شد.

شرکت هواپیماسازی ایتالیایی‌فرانسوی اِی‌تی‌آر زیرمجموعه شرکت ایرباس محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG