لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۵

۳۲ فعال سیاسی ایرانی به بنت: سیاست‌های قبلی اسرائیل در قبال ایران را ادامه دهید


 نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در حال «بازنگری» سیاست کشورش در قبال ایران است.
نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در حال «بازنگری» سیاست کشورش در قبال ایران است.

۳۲ فعال سیاسی و مدنی مخالف حکومت ایران روز پنج‌شنبه ۱۷ تیر در نامه‌ای به نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید اسرائیل، از او خواستند که سیاست‌های دولت پیشین اسرائیل در قبال جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران را همچنان ادامه دهد.

در این نامه که به امضای چهره‌هایی چون مجید محمدی، مریم معمار صادقی، احمد باطبی و ده نفر از اعضای شبکه فرشگرد رسیده است، جمهوری اسلامی به عنوان عامل «تهدید موجودیت اسرائیل و نفرت‌پراکنی علیه یهودیان» توصیف شده و آمده است که راه «نیکبختی و سرنوشت دمکراتیک ایرانیان و امنیت درازمدت شهروندان اسرائیلی و یهودیان سراسر جهان» از سرنگونی حکومت ایران می‌گذرد.

امضاءکنندگان نامه بدون ارائه شواهدی هشدار داده‌اند که ایران «در آستانه دستیابی به بمب اتمی» است و خطاب به نفتالی بنت نوشته‌اند: «ما از شما می‌خواهیم تا رویکرد درست سال‌های گذشته کشورتان در تضعیف نیروهای تروریستی این رژیم به‌ویژه سپاه پاسداران را با قاطعیت بیشتر ادامه دهید».

یک روز قبل از انتشار این نامه، سایت خبری «اکسیوس» گزارش داده بود که نخست‌وزیر اسرائیل قرار است پیش از دیدار قریب‌الوقوع خود با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سیاست کشورش در قبال ایران «بازنگری کند».

به نوشته اکسیوس، بازنگری این سیاست الزاما به مفهوم تغییر چشمگیر در رویه کنونی اسرائیل در قبال ایران نیست اما آقای بنت معتقد است که با توجه به روی کار آمدن دولت جدید در اسرائیل، وجود دولت دمکرات در واشینگتن و تدوام برنامه هسته‌ای ایران، این سیاست باید «تازه و به روز» شود.

دولت پیشین اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو مخالف سرسخت توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران بود. آقای نتانیاهو از تحریم‌ها علیه ایران حمایت می‌کرد و در عین حال نیروهای اسرائیلی در دوره نخست‌وزیری او آشکارا مواضع نیروهای تحت حمایت ایران را در سوریه بارها هدف حمله قرار دادند.

در دوره آقای نتانیاهو همچنین تاسیسات هسته‌ای نطنز هدف قرار گرفت و محسن فخری‌زاده از چهره‌های مهم برنامه اتمی ایران به علاوه شماری از افرادی که تهران آن‌ها را «دانشمندان هسته‌ای» نامیده است، ترور شدند که جمهوری اسلامی آن را به اسرائیل نسبت داده است.

امضاءکنندگان این نامه در نهایت از دولت جدید اسرائیل خواسته‌اند که از اعتراضات مردم ایران علیه حکومت جمهوری اسلامی و برقراری یک حکومت دمکراتیک حمایت کند.

برخی از دیگر امضاءکنندگان نامه عبارتند از طیب آزموده (ورزشکار)، عبدالرضا احمدی (عضو دانش‌آموختگان لیبرال ایران) ساناز باقری (هنرمند کارتونیست)، مایلی کیت جلالی (حقوقدان)، پویا دیانیم (رییس کمیته روابط عمومی یهودیان ایرانی) و بیژن کیان (رئیس اندیشکده آوای آزادی).

با استفاده از متن نامه و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG