لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۳

مقام بانکی: حداقل نیمی از بانک‌های ایران باید بسته یا ادغام شود


یک مقام ارشد بانکی ایران طی کنفرانسی در زوریخ اعلام کرد که حداقل نیمی از بانک‌های ایران باید طی شش سال آینده بسته یا ادغام شوند.

روز سه‌شنبه چهارمین «همایش ایران و اروپا» در شهر زوریخ سوئیس آغاز شد.

خبرگزاری رویترز از این همایش گزارش داده‌است که پرویز عقیلی رئیس اجرایی بانک خاورمیانه ایران طی سخنرانی خود اظهار داشته‌است که اصلاحات فراگیر برای مدرن کردن بانک‌ها و صنایع مبتنی بر وام‌های کلان با ریسک بسیار بالا نیاز است.

به گفته وی، سازمان‌دهی مجدد و کامل بانک‌های ایران با ۷۰۰ میلیارد دلار بیلان، نیاز به ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه است که از قدرت نظام مالی ایران خارج است، اما بانک‌ها باید با بسته سوم استانداردهای مالی «بازل» هماهنگ شوند.

بانک تسویه بین‌المللی (BIS) که به بانک مرکزی کشورها خدمات ارائه می‌دهد، متشکل از کمیته‌هایی است که یکی از مهم‌ترین آنها کمیته بازل است که مجموعه رهنمودهایی در حوزه مدیریت ریسک برای بانک‌ها ارائه می‌دهد.

یکی از این بسته‌های رهنمود، «استاندارد مالی بسته سوم بازل» است که بعد از بحران مالی آمریکا در سال ۲۰۰۷ و سرایت آن به نظام مالی جهانی تدوین شد و تمرکز آن عمدتاً پیرامون موضوعاتی مانند کیفیت سرمایه و تأمین نقدینگی است.

آقای عقیلی در ادامه گفته‌است که اگرچه سازمان‌دهی مجدد بانک‌های ایران عملاً بخاطر هزینه بالا در توان ایران نیست، اما می‌توان سه سال به بانک‌های ایران مهلت داد تا بیلان خود را بهبود بخشند. «سپس، اگر نسبت کفایت سرمایه آنها (نسبت دارایی پایه به دارایی‌های موزون شده به ضرایب ریسک برحسب درصد) زیر ۶ درصد باشد باید کاملاً بسته شوند، اگر میان ۶ تا ۱۰ درصد باشند باید با تأمین سرمایه بیشتر، در دیگر بانک‌ها ادغام شوند و نباید تا زمانی که بیلان آنها مطابق استانداردهای بسته سوم بازل نیست، فعال بمانند.

به گفته وی در شش سال آینده حدود ۱۳ بانک از ۳۵ بانک موجود کشور می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

خبرگزاری فارس نیز مرداد ماه سال گذشته آمارهای دارایی‌ها و سرمایه‌های بانک‌های ایرانی را منتشر کرد و نسبت کفایت سرمایه بسیاری از آنها مانند بانک ملت، صادرات، تجارت و غیره زیر ۱۰ درصد و این شاخص برای بانک‌هایی مانند قوامین و قرض‌الحسنه رسالت و غیره حتی کمتر از ۳ درصد بود. این شاخص برای خود بانک خاورمیانه بالای ۱۸ درصد عنوان شده بود که بالاترین میزان را در میان بانک‌های ایران داشت.

XS
SM
MD
LG