لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

بوکس ایران در مسابقات جهانی ناک‌آوت شد


با باخت شاهین موسوی مقابل حریف استرالیایی، کار تیم ایران در مسابقات قهرمانی بوکس جهان در تاشکند به پایان رسید
با باخت شاهین موسوی مقابل حریف استرالیایی، کار تیم ایران در مسابقات قهرمانی بوکس جهان در تاشکند به پایان رسید

پنج روز پیش از پایان بیست و دومین دوره مسابقات قهرمانی بوکس جهان که با حضور ۱۰۷ کشور در حال برگزاری است، همه نمایندگان ایران از این رقابت‌ها حذف شدند.

بوکسورهای ایرانی با شکست‌های پیاپی، نصیبی از رکورد جایزه نقدی در تاریخ مسابقات جهانی بوکس آماتور نبردند. برندگان مدال طلا ۲۰۰ هزار دلار، نقره ۱۰۰ هزار و نفرات سوم نیز ۵۰ هزار دلار پاداش می‌گیرند.

در نهمین روز رقابت‌ها، شاهین موسوی آخرین نماینده ایران بود که در جدول حضور داشت اما او نیز مانند هم‌تیمی‌های خود از دستیابی به موفقیت بازماند.

در ۵۴ کیلو پوریا عبدالمالکی پس از پیروزی بر نماینده بوتسوانا، به آرتور بازیان (ارمنستان) باخت. بوکسور پیروز، خود در گام بعدی شکست خورد و حذف شد.

در ۶۰ کیلو دانیال شه‌بخش پرامیدترین ملی‌پوش ایران بود که گام به رینگ‌ تاشکند گذاشت. تنها مدال‌آور تاریخ بوکس ایران ابتدا رقیب سیرالئونی را برد، اما مقابل رادوسلاو روسنوف از بلغارستان بازنده اعلام شد. فرد پیروز، خود نیز در گام بعدی حذف شد.


شه‌بخش در حالی با رای داوران حذف شد که فدراسیون، کادر مربیگری و داوران ایرانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌ها رای صادره را «ناعادلانه» می‌دانند. با پارگی ابروی روسنوف، مبارزه قطع شد و با بند نیامدن خون‌ریزی، داور پایان رقابت را اعلام کرد.

بوکسورها در دو سمت داور ایستادند تا رای نهایی را اعلام کند. هر دو نیز با اطمینان خود را برنده می‌دانستند و شادمانی‌شان را بروز می‌دادند. اما داور دست نماینده بلغارستان را بالا برد تا ستاره بوکس ایران از گردونه رقابت‌ها خارج شود.

ابراهیم موسوی مدیر تیم ملی ایران به خبرگزاری ایرنا گفت که «حق شه‌بخش را خوردند. این مسئله در مبارزه حبیبی‌نژاد نیز وجود داشت و در واقع دو نماینده ایران‌ را به ناحق بازنده اعلام کردند.»

بوکسور زاهدانی نیز تصمیم داوران را «ناعادلانه» خوانده اما این موضوع را تنها دلیل شکست تیم ملی ندانست.

او به خبرگزاری ایسنا گفت: «متاسفانه بازی تدارکاتی نداشتیم. قبل از قهرمانی‌ جهان هیچ اردو یا تورنمنتی در نظر نگرفتند.‌ ما بوکسورها واقعاَ مظلومیم که بدون تدارکات به مسابقات جهانی می‌رویم. از کشورهای سطح پایین هم عقب مانده‌ایم. هیچوقت بدون برنامه نتیجه‌ نمی‌گیریم. نباید دنبال معجزه باشیم.»

در ۶۷ کیلو علی حبیبی‌نژاد در برابر نبی اسکندروف (جمهوری آذربایجان) تسلیم شد. بوکسور برنده در دور بعدی از دور مسابقات کنار رفت.

شاهین موسوی در ۷۵ کیلو مقابل سلطان عثمانلی (ترکیه) پیروز شد اما به کالوم پیترز باخت. بوکسور استرالیایی در یک‌چهارم نهایی شکست خورد و رینگ جهانی را ترک کرد.

یکی از مطرح‌ترین پدیده‌های بوکس ایران در سالیان اخیر، میثم قشلاقی است که او هم در ۸۰ کیلو به کومار (هندوستان) باخت تا با یک مبارزه به جمع تماشاگران بپیوندد. مشتزن هندی نیز در گام بعدی حذف شد.

در ۸۶ کیلو امین مجنونی مانند تعدادی دیگر از اعضای تیم ملی بوکس ایران فقط یک بار وارد رینگ شد و مبارزه را به پرویز کریموف واگذار کرد. این تنها برد بوکسور تاجیکستانی در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بود.

در ۹۲ کیلو پوریا امیری رقیب قرقیزستانی را برد و سپس مقابل ناریک ماناسیان ناکام ماند. بوکسور ارمنستانی تنها کسی است که در این رقابت‌ها بر حریف ایرانی‌اش چیره شد اما مبارزه بعدی را نباخت و در امتداد مسابقات توانست به نیمه نهایی برسد.


خبرگزاری فارس در بررسی ناکامی تیم ملی، مصاحبه‌هایی با پیشکسوتان انجام داده و از آنها درباره نقش حسین ثوری پرسیده؛ گفت‌و‌گوهایی برای مقصر دانستن رئیس پیشین فدراسیون.

آقای ثوری در مسابقات جوانان جهان به میزبانی اسپانیا، با انتقاد از نظام جمهوری اسلامی و انزجار از کشتار بلوچ‌ها در جمعه‌ خونین زاهدان، در گفت‌و‌گوی اختصاصی با رادیو فردا اعلام کرد حاضر نیست به ایران برگردد.

فارس نیوز از پیشکسوتان پرسیده آیا ایران در دوران مدیریت ثوری می‌توانست کرسی‌های بین‌المللی کسب کند؟ این سایت نزدیک به سپاه پاسداران اما اشاره نکرده که کرسی‌های اثرگذار، طی سه دهه ریاست احمد ناطق نوری هم به دست نیامد. کما اینکه سایر فدراسیون‌های ورزشی جمهوری اسلامی نیز جایگاهی در مجامع جهانی رشته‌های خود ندارند.

ثوری درباره عملکرد ایران در مسابقات جهانی به رادیو فردا گفت: «با ۷ بوکسور به ازبکستان رفتند و حاصلش فقط چهار برد بود. پارسال که مسئولیت با من بود ۱۰ پیروزی داشتیم و برای اولین بار در تاریخ‌‌ اولین، مدال جهانی بوکس ایران را به دست آوردیم. مجموعه جدید از ابتدایی‌ترین وظایفش مثل برپایی اردوی مشترک که من مکرر انجام می‌دادم غافل ماند. بوکس ما با این آقایان رانتخوار که فقط دنبال وصل شدن به مراکز قدرتند، هرگز به جایی نخواهد رسید.»

با استفاده از گزارش‌های فارس، ایسنا و رادیو فردا؛ م.ر/ب.ب
XS
SM
MD
LG