لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

سخنرانی مهدی کروبی بعد از یازده سال حصر؛ اصل نظام محفوظ بماند، عیوبش برطرف شود


مهدی کروبی در یک سخنرانی بعد از ۱۱ سال حصر خانگی گفت که «اصل نظام محفوظ بماند و انشالله عیوب و نواقصش برطرف شود.»

سایت انصاف‌نیوز این سخنرانی را منتشر کرده و نوشته که به مناسبت وفات پیامبر اسلام در منزل غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی انجام شده است.

مهدی کروبی در این سخنرانی با ذکر خاطراتی، از دوران آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی «قدردانی» کرده و گفته است که فضا بعد از او «عوض»​ شده است.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که رشته اعتراضات اخیر سراسری در ایران، از جمله در دی‌ماه ۹۶، مردادماه ۹۷ و آبان‌ماه ۹۸ کلیت نظام جمهوری اسلامی را هدف گرفته‌ و در آن‌ها شعارهایی علیه هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا و همچنین در ستایش رضا شاه سر داده شده است.

مهدی کروبی، زهرا رهنورد و میرحسین موسوی از اسفند ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند. در ماه‌های اخیر برخی محدودیت‌ها بویژه در مورد مهدی کروبی کاهش یافته است ولی آن‌ها هنوز از حصر خارج نشده‌اند.

این اولین سخنرانی آقای کروبی در یازده سال گذشته است که درباره نحوه حضور در این جلسه گفته است که «ابتدا از آقای کرباسچی تشکر می‌کنم که این برنامه را گذاشت و از ما دعوت کردند و ما هم گفتیم که اگر آقایان و مسئولین اجازه بدهند می‌آییم که آن آقایان هم اجازه دادند.»

او گفته است که «یک شب که آماده می‌شدیم بیاییم یکدفعه دیدیم گفتند نیا و جلسه برگزار نشود. از آن شب دیگر برگزار نشد که نمی‌دانم تا حالا چند سال گذشت و نصیب ما نشد که در مراسم روضه و جلسه [شرکت کنم]. برای من این جلسه خیلی جذبه داشت و باصفا بود و فضای دیگری را می‌دیدم.»

در این جلسه چهره‌های سیاسی همچون عبدالمجید معادی‌خواه، امام جمارانی، محمدرضا عباسی‌فرد، محمدرضا آشتیانی، علی جنتی، اسماعیل دوستی، محسن هاشمی، محمد عطریانفر، حسین مرعشی، یدالله طاهر نژاد، محمد قوچانی، غلامرضا انصاری، حسین کروبی و جهانبخش خانجانی حضور داشتند.

مهدی کروبی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران هم از عبدالناصر همتی حمایت کرده بود. اما از سوی دیگر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد این انتخابات را تحریم کردند.

با استفاده از گزارش‌های انصاف‌نیوز و رادیو فردا؛ ف.ق/ س.د
XS
SM
MD
LG