لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۰

نرگس محمدی از اوین: از کشتار زنان به کشتار کودکان هم رسیده‌اند اما مقاومت مردم ادامه دارد


نرگس محمدی در نامه‌ای به ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار «مستندسازی کشتار و سرکوب» معترضان و «نظارت دائمی» این شورا بر رفتار حکومت ایران شد
نرگس محمدی در نامه‌ای به ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار «مستندسازی کشتار و سرکوب» معترضان و «نظارت دائمی» این شورا بر رفتار حکومت ایران شد

نرگس محمدی از زندان اوین در نامه‌ای به ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نوشت که نظام استبداد دینی در ایران با «سرکوب و کشتار» مانع از دستیابی مردم به حقوق خود از جمله دموکراسی و آزادی و رابطه نرمال و طبیعی با جهان برای توسعه کشور شده است.

این فعال مدنی و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر افزوده است: «زندان‌های حکومت مملو از زندانی است؛ هر روز در خیابان‌ها جوانان شجاع و بی‌گناه کشته می‌شوند؛ از کشتار زنان به کشتار کودکان هم رسیده‌اند اما مقاومت مردم ادامه دارد».

در این نامه که متن آن روز چهارشنبه دوم آذر و در آستانه نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل منتشر شد، خانم محمدی با اشاره به اقدامات خشونت‌آمیز جمهوری اسلامی در برخورد با معترضان نوشته است: «از کدام نقض حقوق بشر در این حکومت بگویم؟ به سرکوب‌های سال‌های گذشته اشاره نمی‌کنم، چرا که خود پرونده‌های جداگانه می‌خواهد».

او در ادامه گفته است که حکومت در ایران دست به کشتار زنان و کودکان می‌زند و سپس با تهدید و ارعاب بازماندگان، آن‌ها را وادار به سکوت و اقدامات خود را انکار می‌کند.

در نامه سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر به موارد دیگری از اقدامات حکومت در سرکوب معترضان نیز اشاره شده است: «به کردستان لشکر می‌کشند. افراد را دستگیر می‌کنند، ساعت‌ها شکنجه می‌کنند تا علیه ظلم حکومت به خیابان نیایند. از خانواده در ازای آزادی فرزند شکنجه‌شده به بهانه خسارت زدن به اموال عمومی اخاذی می‌کنند».

نرگس محمدی در پایان ابراز امیدواری کرده است که تلاش شورای حقوق بشر «برای مستند کردن سرکوب و کشتار» توسط جمهوری اسلامی و نیز «نظارت دائمی شورای مزبور بر رفتار حکومت بتواند رعایت حقوق بشر را در مناسبات دولت‌ها در جای بهتری بنشاند».

بر اساس تازه‌ترین آمار سازمان حقوق بشر ایران که روز دوشنبه یکم آذر منتشر کرد، تعداد کشته‌شدگان اعتراضات جاری پس از ۱۰ هفته به «دست‌کم ۴۱۶ تن، از جمله ۵۱ کودک» رسیده و تنها طی هفته آخر آبان «بیش از ۷۲ نفر در ایران به‌دست مأموران» کشته شده‌اند.

با استفاده از کانال تلگرامی کانون مدافعان حقوق بشر و رادیو فردا/ آ.ت.
XS
SM
MD
LG