لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

مخالفت کانون کارگردانان با «هر گونه تهدید» در دیدار با بازیگران زن مخالف حجاب اجباری


کتایون ریاحی، چپ، و پانته‌آ بهرام بعد از حضور بدون حجاب اجباری در مراسم عمومی به دادگاه احضار شدند
کتایون ریاحی، چپ، و پانته‌آ بهرام بعد از حضور بدون حجاب اجباری در مراسم عمومی به دادگاه احضار شدند

کانون کارگردانان سینمای ایران اعلام کرد تعدادی از بازیگران زن سینما که به دلیل «اعتراض به حجاب اجباری پرونده قضائی دارند» با شورای مرکزی این کانون دیدار کرده‌اند.

در بیانیه‌ای که روابط عمومی انجمن صنفی کارگردانان سینما روز چهارشنبه، هفتم تیر، منتشر کرد، آمده در این دیدار «دو ساعته» بازیگران زنی که تحت تعقیب قضائی قرار گرفته‌اند «شرایط دشوار خود و دیگر بازیگران» را مطرح کرده‌اند.

در حالی که بسیاری از سینماگران ایرانی در ماه‌های اخیر و به دنبال اعتراض‌های سراسری ۱۴۰۱ در ایران ممنوع‌الکار شده‌اند، شورای مرکزی کانون کارگردانان ابراز آمادگی کرده که برای رفع «سوءتفاهم‌ها» و حل مشکلات این بازیگران زن «پیگیری حقوقی و صنفی» انجام دهد.

کانون کارگردانان همچنین مخالفت خود با «هرگونه تهدید، توقیف و ممانعت از حضور این بازیگران ارزشمند در فیلمهای سینمایی» را اعلام کرده است.

منابعی در تهران به رادیوفردا گفتند که در این نشست، فاطمه معتمدآریا، کتایون ریاحی، پانته‌آ بهرام و باران کوثری حضور داشتند.

این بازیگران زن و تعدادی دیگر از همکاران‌شان از ابتدای امسال بدون حجاب اجباری در مراسم و اماکن عمومی ظاهر می‌شوند و به همین دلیل با تهدید و پرونده‌سازی مواجه شده‌اند.

روز ۱۲ اردیبهشت مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران اعلام کرد که در پی حضور بدون حجاب افسانه بایگان و فاطمه معتمد آریا در مراسم بزرگداشت آتیلا پسیانی، برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل شده است.

در همان روز دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت که برخی از بازیگران احضارشده سینما و تلویزیون به دادسرا، تاکنون به مقام قضایی مراجعه نکرده‌اند و تهدید کرد در صورتی که این «چهره‌ها» در مهلت مقرر در دادسرا حاضر نشوند، حکم «جلب» آن‌ها صادر خواهد شد.

چهار روز بعد، کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام اعلام کردند که به دلیل حضور بدون حجاب اجباری در دو مراسم جداگانه به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده‌اند.

خانم ریاحی یکی از نخستین بازیگران زن بود که با آغاز اعتراض‌ها، بعد از جان باختن مهسا امینی، تصاویر بدون حجاب اجباری خود را منتشر و از معترضان حمایت کرد.

او به همین دلیل در ۲۹ آبان سال گذشته بازداشت و روز هشتم آذر به قید وثیقه آزاد شد.

همچنین باران کوثری روز ۱۵ اردیبهشت در مراسم خاک‌سپاری حسام محمودی،‌ بازیگر سینما، در بهشت زهرا بدون حجاب اجباری حاضر شده بود و گزارش‌هایی درباره احضار او نیز منتشر شده بود.

اما این برخوردها مانع از مخالفت بازیگران زن با حجاب اجباری نشد. روز ۲۲ خرداد خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه ایران، اعلام کرد که برای آزاده صمدی و لیلا بلوکات، بازیگران سینما و تلویزیون، «قرار جلب به دادرسی» به دلیل «کشف حجاب» صادر شده است.

از سوی دیگر فشار بر بازیگران زن مخالف حجاب اجباری به پرونده‌سازی قضایی محدود نماند و روز ۲۶ خرداد فاش شد سازمان سینمایی وزارت ارشاد در نامه‌ای تهیه‌کنندگان سینما را تهدید کرده است که در صورت همکاری با بازیگرانی که «کشف حجاب» کرده‌اند، برای گرفتن پروانه‌ نمایش دچار مشکل خواهند شد.

حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، در این نامه که تاریخ ۲۰ خرداد بر آن درج شده بود، به رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما اعلام کرده است که تهیه‌کنندگان باید از به‌کارگیری عوامل و بازیگرانی که «به انحاء مختلف با هنجارشکنی مسئله‌ساز بوده‌اند» اجتناب کنند.

همچنین به دنبال پخش فیلم‌های «زیرزمینی» ساخته شده در ایران در آخرین دوره جشنواره کن که در آنها حجاب اجباری رعایت نشده بود، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد، سینماگرانی را که بدون اخذ مجوز در جشنواره فیلم کن شرکت کرده بودند تهدید کرد که از فعالیت‌شان در ایران جلوگیری خواهد شد.

یک روز بعد از این اظهارات، مرضیه برومند، مدیرعامل خانه سینما، از این سخنان رئیس سازمان سینمایی ابراز «تعجب» کرد و گفت شاید زبان خزاعی «این‌ طور چرخیده» و نمی‌خواسته چنین چیزی بگوید.

او تأکید کرد که «خانه سینما چنین موضعی را قبول ندارد.»

کانون کارگردانان سینمای ایران در حالی با بازیگران زن مخالف حجاب اجباری جلسه برگزار کرده که روز ۶ خرداد اعلام شد محسن امیریوسفی، رئیس این کانون، بار دیگر به دستور مقام قضایی به دادسرای امنیت زندان اوین احضار شده است.

این کارگردان و فیلمنامه‌نویس پیش از این به دلیل امضای بیانیۀ «تفنگت را زمین بگذار» در تیرماه ۱۴۰۱ به دو سال حبس تعلیقی و پرداخت ۱۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده بود.

کانون کارگردانان سینمای ایران هفته گذشته در واکنش به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما، با انتشار بیانیه‌ای این تصمیم را «به معنی تعطیلی نمایش خانگی» در ایران دانسته بود.

XS
SM
MD
LG